RECENZIA: Lokaj (Katarína Soyka)

Mladé dievča spoznáva v klube s názvom „Lokaj“ majiteľa-tajomného muža. Sprvu ho znechutene odmieta ako provokatéra a exhibicionistu, ktorý zarába na popularite vampirizmu medzi mládežou a kvôli zisku podnik maskuje ako upírsky fanklub. Keď jej tajomný neznámy neschádza z mysle, dôjde k záveru, že ju uriekol. Zájde za vedmou, aby sa dozvedela, či je niečo také vôbec možné a ako sa toho zbaviť. Hoci neverí na čarodejnice, postupne sa zaplieta do sietí temného sveta stríg, lovcov upírov a samotných nemŕtvych. Zamiluje sa do dobrého upíra, zvedie ju zlý upír a nakoniec sa pridá k lovcom, aby sa pomstila.

Lokaj je čerstvou fantasy novinkou na regáloch kníhkupectiev. Zaujímavosťou je, že autorka - Katarína Soyka - pochádza zo Slovenska a spomínaný Lokaj je jej druhým literárnym dielom. Luna je dievča, ktoré by si želal každý jeden rodič. Rodičom frfle, náročky sa prechádza popri Váhu, povestným miestom vrážd a zgrupovania sa upírov a... zamiluje sa do jedného z nich. Čo poviete, aj vy by ste ju chceli za dcéru, no nie? V prvom rade chválim Soyku za vytvorenie tohto charakteru. Luna knižku veľmi dobre osviežuje, možno niekomu bude liezť na nervy, no väčšina čitateľov si ju užije.

Soyka sa z chýb z jej debutového románu Sklený vrch čiastočne poučila, no hlavná chyba, ktorou je absencia opisov, pretrváva i v Lokaji. Nájdete ich o niečo viac než v predošlej knihe, no stále to nie je pravé orechové. Pozitívne hodnotím výber zápletky, ktorá je v dnešnej dobe populárna a i to, že autorka upírov pojala po svojom, teda vyvrátila výmysly iných, zahraničných, autorov. Čitateľom je tým pádom predostrený príbeh so zaujímavou zápletkou a veľmi rýchlym spádom. Ako ďalšie pozitívne hodnotím kombináciu zahraničných mien (patriacich upírom) zasadených do slovenskej spoločnosti a domácich, slovenských mien. Naozaj udivujúce, čo sa autorke podarilo. Čo ak máme na Slovensku naozaj upírov, čo vy na to?

Podobne ako aj Sklený vrch, aj Lokaj má pár hluchých miest, ktoré mohla autorka pokojne vyškrtnúť a rozšíriť škálu rozprávania a opisov. Naopak, scény, ktoré by si zaslúžili viac pozornosti, priestor nedostali. Čo je ale dobré, na svoje si prídu milovníci akcie, nepredvídateľného (keďže autorka je na zvraty doslova špecialista) a rýchlo-plynúceho príbehu. Sem-tam nájdete spomalenie v podobe romantiky a myslím, že väčšinu čitateľov koniec knižky poteší. Musím pochváliť výber obálky, ktorý dodáva knižke moderný šat.

Ak to zhrniem, Lokaj je príjemnou oddychovkou a pre svoje rozmery je ako stvorená na cesty. Soyka sa štylisticky stále posúva dopredu a ľudia, ktorým sa páčil jej debut Sklený vrch, si rozhodne prídu na svoje aj v Lokaji. Dielo bolo krstené pred necelým týždňom na festivale Istrocon v Bratislave, kde bol zároveň uvedený aj titul Šťastlivec (recenzovaný aj na blogu).

Lokaj si môžete kúpiť napríklad TU.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu HYDRA