RECENZIA: Temné diery (Carrie Ryan)

Posledná časť voľnej trilógie. Annah vie ako prežiť. Odkedy sa Elias pridal k regrútom, žije sama v Temnom Meste. Vlastne skôr prežíva. Protektorát už neexistuje a regrúti predstavujú po Vzbure skôr hrozbu než oporu, a tak je každý deň iba snahou dopracovať sa k ďalšiemu ránu. Annah ťaží minulosť, rany na duši i na tele. Prežiť v tomto meste nie je jednoduché a dni zrazu prinášajú nové a nové prekvapenia. Udalosti naberajú spád. Stretnutie so sestrou strieda zoznámenie s Catcherom a Eliasov návrat. Nakazené potkany, znesvätení či Mudovia už zďaleka nie sú jediným ohrozením života. Annah čoskoro zisťuje, že krutosť regrútov sa vyrovná ohavnostiam, ktoré páchajú znesvätení a Rezervácia nie je žiadnym ostrovom istoty. Podarí sa jej napriek všetkému zbúrať múry, ktoré jej bránia v láske?
Zdolá nástrahy, ktoré pre obyvateľov Temného Mesta prichystá horda znesvätených? Prežije, alebo skončí ako večne nenásytný a malátny prízrak?

Temné  diery sú treťou a zároveň záverečnou časťou zombie série, ktorej autorkou je Carrie Ryan. Kniha prichádza podobne ako dve predchádzajúce - z vonka vystrojená farebnou oriezkou, tentokrát oranžovou, a z vnútra bohatá na napätie, zvraty, v ktorých autorka exceluje, a pravú zombie atmosféru. Podobne ako aj predošlé časti - aj Temné diery dostali novú hlavnú hrdinku a príbeh je s variáciami vyrozprávaný odznova, avšak spôsobom, ktorý prinesie na Les kostí nový pohľad. Carrie ho poňala vo všetkých častiach série inak a aj napriek tomu, že sme sa s  ním stretli aj v minulosti, pôsobil novo a autorka vedela čitateľa vždy niečím prekvapiť. Aj to sa mi na tejto sérii páčilo a vďaka jej štýlu, silným postavám a gradácii deja si ju veľmi obľúbil.

Nositeľkou roly hlavnej hrdinky je teraz Annah, ktorá je prinútená čeliť nástrahám Temného Mesta sama, bez pomoci ostatných. Obľúbil som si ju podobne ako aj predošlé hrdinky. Ak bolo jej putovanie v prvej polovici knihy prepletené zvratmi, v tej druhej to bol hotový triler, z ktorého niet úniku. Veľkým pozitívom bol fakt, že kniha neobsahovala žiadne hluché miesta, ktoré by príbeh brzdili. Práve naopak - bola to jedna veľká jazda, ktorá sa nedala zastaviť... Všetko sa pritom začína až v druhej polovici, kde sa autorka akoby odviazala a z knihy spravila poriadne sci-fi. Trúfali by ste tipovať, ako to nakoniec celé skončí? Márne. A keďže záver knihy pôsobí dojmom otvoreného konca, je možné, že Carrie sa do sveta zombie a znesvätených niekedy vráti. Kiežby.

No kniha nie je len o príšerkách. Malý priestor opäť dostáva aj románik medzi Catcherom a Annah, ktorý sa aj napriek všetkým tým desivým prvkom, ktoré robia knihu strašidelnou, podaril autorke veľmi dobre vykresliť. To prebiehalo vďaka autorkiným opisom, ktoré vám jednoducho vyrazia dych. Vyžadovali si výnimočný rozprávačský talent, ktorý však autorka bezpochyby má.

Čo dodať? Temné diery sú opäť knihou, ktorá mi vyrazila dych. Aj keď by mala byť poslednou v sérii, viacerí z nás dúfajú, že ňou nebude. V kombinácii s doslova umeleckým spracovaním knihy, o ktoré sa postaralo vydavateľstvo Slovart, sa nebude na poličke vynímať len vnútrom, ale aj vonkajšou krásou.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knihu si môžete kúpiť TU