RECENZIA: Mechanický anjel (Cassandra Clare)

"Tieňolovci, pozor! Keď budete zabíjať druhých, sami zomriete. Váš anjel vás neochráni pred tým, čo nevytvoril ani Boh, ani diabol. Neochráni vás pred armádou, ktorá sa nezrodila ani v nebi, ani v pekle."

Tessa Grayová má šestnásť a cestuje za svojím bratom do viktoriánskeho Anglicka. Avšak Londýn podľa sveta Cassandry Clare je plný upírov a bosorákov a iných kadejakých príšeriek, ktoré neostanú len tak nepovšimnuté. Tessa začína svoju cestu už sprvu nie celkom šťastne - svojho brata nenájde a zisťuje, že zmizol. Len tak.

Chuderku Tessu, ktorá sa Londýnom túla na vlastnú zodpovednosť, navyše so strateným bratom, unesie podivná skupina Temných sestier, ktoré tvrdia, že má dar a mala by ho naplno rozvinúť. Našťastie do príbehu zasiahnu Tieňolovci, ktorí Tesse ponúknu pomoc a ktorí ju odvedú Inštitútu. Ak by sa Tessa podvolila a ponúkla Tieňolovcom svoju silu, oni by jej na oplátku pomohli nájsť strateného brata. A keďže Tessa neváha, práve tu sa začína ten desivý kolobeh Pekelných strojov

Cassandra ma už jedenkrát ohúrila - keď jej Mesto kostí vyšlo v slovenskom preklade. Tak návyková a kvalitná séria, ktorú navyše milujú všetci naokolo, sa nevída často. Ak by som šiel porovnávať Mechanického anjela s Mestom kostí, určite by som oponoval NENORMÁLNE krásnou obálkou, prebalom či doskami. Keď neuvidíte, neuveríte - a v prípade Mechanického anjela to platí dvojnásobne. Tu ale moje nadšenie oproti Mestu kostí čiastočne končí, pretože dejovo sa mi Nástroje smrteľníkov páčili o kúsok viac. Možno je to tým, že Cassandra položila Mestom kostí latku poriadne vysoko.

Veľkým pozitívom je prostredie a čas, do ktorého autorka príbeh umiestnila. Vďaka historickému Londýnu mohla Cassandra využiť všemožné opisy budov či oblečenia a keďže v tom naozaj vyniká, čítanie o to viac dýcha netradičnou atmosférou. Mechanický anjel bol však akoby úvodom pre niečo veľkolepé - príbeh plynie pomaly a niekedy sa nevyhol miestam, ktoré ma jednoducho nebavili. No nepochybujem o tom, že pokračovanie bude naozaj veľkolepé. Akoby sa to snažila sama autorka načrtnúť už v prvej časti.

Čo sa týka postáv, opäť sa vytvoril trojuholník Tessy, Willa a Jema. Príbeh je vyrozprávaný práve z pohľadu Tessy, čo mi rozhodne neprekážalo. Will je vtipný a svojimi poznámkami mi neraz vyčaril na tvári úsmev, no Jem je jeho pravým opakom. A to bolo niekedy možno lepšie. Mechanický anjel sa mi páčil. Možno nie tak, ako som si po Meste kostí predstavoval, no rozhodne je to  kniha napísaná kvalitne. A okrem toho... kto by netúžil mať tento, aj navonok krásny, poklad vo svojej knižnici?

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu SLOVART. Knihu si môžete kúpiť TU