RECENZIA: Som roztrieštená (Tahereh Mafi)

Som prekliata. Mám dar. Som monštrum.
Som viac než len človek.

Je to už 264 dní, odkedy sa Juliette ocitla v betónovej cele. 264 dní bez možnosti komunikácie s ostatnými ľuďmi, 264 dní sama. Pre svojich blízkych, spolužiakov a rodičov predstavuje hrozbu, ktorú je treba pred svetom ukrývať. Jej dotyk je smrteľný - keď sa jej niekto dotkne, začnú sa diať veci. Čudné veci. Zlé veci. Smrteľné veci. A nikto nevie, prečo. A potom sa na scéne zjaví Adam. Krásny, mladý Adam. Tetovanie na jeho hrudi sa objavuje v Juliettiných snoch. Je to azda nejaké znamenie? Nová šanca na... nádej? Aj vďaka Adamovi sa Juliette naučí svoju ničivú silu ovládať. A možno jej odhalí svet, o ktorom nikdy predtým ani len netušila.

Spočiatku, keď som knihu otvoril, som sa bál. Bál toho, čo sa mi objavilo pred očami - jeden škrt textu striedal druhý a to, čo som sledoval, by sa pokojne mohlo nazvať organizovaným chaosom. Mýlil som sa. Hlboko som sa mýlil a rýchlo som aj pochopil, že Som roztrieštená bude veľkým dielom. Naozaj veľkým.

Jedným z dôvodov, prečo považujem knihu za naozaj dobrú, je autorkin štýl. Mladá Tahereh zariskovala najviac ako mohla: škrtanec tam, škrtanec sem. Krátke kapitoly a ešte kratšie vety. A hlavná postava ako vytrhnutá z blázninca. Bez nich to nešlo. A bez týchto aspektov by ani Som roztrieštená nebola nikdy taká dobrá, ako dnes bezpochyby je. V čom teda spočíva jej čaro? Dielo je niečím novým, nepoznaným, pretože autorka zašla s fantáziou tam, kam sa ostatní neodvážili. Ale knihu nemôžem len chváliť -  no keď som ju zakladal naspäť do poličky, pozitívne dojmy u mňa určite prevládali nad tými negatívnymi.

Jedným z nich je aj začiatok diela - ako som spomínal, autorka ma sprvu trochu šokovala - a nielen mňa - asi každého, kto sa do knihy rozhodol pustiť. Autorke potom trvalo niekoľko ďalších kapitol, pokým sa kniha naozaj rozbehla. Avšak to, čo prišlo hneď po nich, bolo neskutočné. A ja som to niečo miloval. Začiatok sa ale dá pretrpieť, treba sa len nevzdávať a som si istý, že viacerým čitateľom vadiť ani nebude. Rovnako je na tom aj koniec knihy, ktorý tiež nie je taký, aký by sme si ho my - čitatelia - predstavovali. A preto povestné trhanie vlasov neobíde ani fanynky Som roztrieštenej. Alebo skôr Adama?

Dobrá kniha sa dá vycítiť na míle ďaleko - a ja som sa na Som roztrieštenú tešil dlho. Veľmi dlho. Aj keď štýl Tahereh Mafi je svojský a dielo má zopár múch, určite si ho obľúbite rovnako ako ja. O tom sa už ale musíte presvedčiť sami.

Za poskytnutie recenzného výtlačka pre spracovanie recenzie ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Som roztrieštená je dostupná aj v ich e-shope a to na tejto adrese