RECENZIA: Seduktor (Sofia Vitalle)

Po päťsto rokoch sa znova začal ten kolobeh. Znova sa začal lov. Lov, v ktorom môže vyhrať len jeden. Seduktor, Pokušiteľ, Zvodca hriešnikov. Jeho úlohou je poslať sedem nevinných duší do zatratenia. Je rozhodnutý urobiť to za každú cenu. Odmenou preňho má byť dávno stratená sloboda. Do cesty mu však vstúpi neznámy cudzinec, ktorý so sebou prinesie pochybnosti. Otázky, na ktoré nikdy nedostal odpovede, sa okolo neho začnú vznášať ako búrkové mračná. Zatúži po pravde. Pravda však prináša nevídané odhalenie. Zlomí ho to poznanie – alebo posilní? Dokáže odolať pokušeniu?

Keby som v kníhkupectve videl knihu od slovenského autora (v tomto prípade dvoch autoriek pod jedným pseudonymom), asi by som len prešiel k ďalšiemu regálu. Teda aspoň tak to bežne robievam. Čo sa týka Seduktora, ten je iný. Poznám ho od čias, kedy som ani len netušil, že toto tristostranovené červeno-čierne čudo, ktoré naživo vyzerá nenormálne dobre, bude niekedy vydané v tlačenej podobe. Poznal som ho zo stránky MámTalent.sk. Alebo skôr jeho jednu spoluautorku.

Pod pseudonymom Sofia Vitalle sa skrývajú dve niečo-medzi-tínedžerkami-a-dospeláčkami baby: Veronika Kmeťová a Renáta Kosmályová. Kniha z pera dvoch autorov môže vzbudzovať predsudky - že príbeh bude kostrbatý, jednej sa bude páčiť jedno a druhej niečo úplne odlišné. V prípade Seduktora bola ich myšlienka jednotná a z pohľadu nezainteresovaného čitateľa by určite nebolo poznateľné, že knihu písali dve.

Keby ste sa ma spýtali, čo si na Seduktorovi vážim najviac, bol by to pravdepodobne veľmi dobre rozvinutý štýl autoriek. Na to, že sa jedná o ich spisovateľský začiatok a majú len niečo cez dvadsať rokov, je to naozaj veľmi kvalitné dielo. Najmä postava Seduktora je vykreslená dobre - vzbudzuje vo vás strach a určite by ste ho nechceli stretnúť v temnej uličke. Ďalej je to Ema - dievča, ktoré pri postupnom posielaní duší do zatratenia Seduktorovi škaredo skríži cestu. Síce si autorky nechávajú veľa pre seba, už v prvej časti možno sledovať vývoj silných a zapamätateľných charakterov.

Seduktor má nedostatky - a nie je ich málo. Sem-tam nájdete nejaké hluché miesto, no kniha ako celok na mňa pôsobila veľmi, veľmi dobre - a po úpravách v tlačenej forme ešte lepšie než pri prvom čítaní priamo po dopísaní. Autorky zo začiatku čitateľovi predstavia veľké množstvo postáv - a príbeh sa ustáli až od ôsmej kapitoly. No keby som mal označiť časť, ktorá sa mi páčila z knihy najviac, určite by to bola práve prvá tretina.

Veľmi oceňujem to, že baby "zabrdli" do niečoho, čo je u nás na Slovensku len málo rozvinuté alebo podporované vydavateľstvami: fantasy príbehy domácich autoriek. Autorky pripravujú aj druhú časť, no kvôli povinnostiam v škole to chvíľu (osobne verím, že bude veľmi krátka) potrvá. No na dobré sa oplatí čakať - a mám tušenie, že dvojka bude ešte lepšia. Však, baby? Seduktor ako kniha je vynikajúcim oddychovým čítaním. Len... má to jeden háčik. Určite by ste ju nemali čítať pred spaním. Teda... ak nechcete toho vášho Seduktora stretnúť niekde vo sne.

Seduktora si môžete kúpiť napríklad v internetovom kníhkupectve ABCKNIHY.SK a to na tejto adrese