RECENZIA: Mrazivý bozk (Richelle Mead)

Druhé pokračovanie najlepšej upírskej série súčasnosti. Upírska akadémia sa vracia s Mrazivým bozkom.
Rose miluje Dimitriho, Dimitri možno cíti niečo k Tashi a Mason by položil vlastný život, len aby mohol byť s Rose. Na Akadémii sv. Vladimíra sú zimné prázdniny a Rose sa cíti všelijako, len nie sviatočne. Útok strigojov postavil všetkých do pozoru a Akadémia je priam zaplavená strážcami vrátane Rosinej matky Janine Hathawayovej. A akoby slovné a fyzické potýčky s matkou nestačili, Dimitri má oči len pre Tashu, Mason sa až po uši zamiloval do Rose, ktorá sa každú chvíľu ocitá v Lissinej hlave, práve keď si to rozdáva so svojím frajerom Christianom. Strigoji vo svojich útokoch nepoľavujú a moroji ani strážcovia nechcú nič riskovať, a tak je výročný lyžiarsky zájazd pre všetkých povinný! Zasnežené pláne a luxusné lyžiarske stredisko poskytujú len ilúziu bezpečnosti, ktorú musí Rose opustiť, keď jej traja kamaráti zaútočia na silnejších a nebezpečnejších strigojov. Rose prichádza na pomoc iba Christian, ale každé hrdinstvo má svoju cenu.

Ako hovorí headline, Upírska akadémia naozaj patrí medzi to najlepšie upírske, čo v literatúre pre mládež máme. A nie je to len názor mňa, mojich blogerských kamarátov či vydavateľstva. Každý, kto sa do týchto knižiek pustí, odhalí ich výnimočnosť a niečo, čo ich od iných sérii odlišuje. Možno je to len pár detailov krásy, ale aj veľká vec sa musí zrodiť z malých a pevných základov.

To, čo na sérii oceňujem, sú veľmi reálne postavy. V druhej časti sa ich osudy prepletajú, Rose sníva o Dimitrim, ktorý sa zas nespráva tak, akoby sa od neho očakávalo. Ale nie je to len doťahovanie sa navzájom - Richelle Mead vie príbeh vykresliť realisticky a plynulo. Pri čítaní sa nenudíte, pretože má veľmi rýchly spád a autorka si najmä dokáže čitateľov udržať svojou pútavosťou. A aj keď je Mrazivý bozk napohľad dokonalý, predsa len obsahuje pár chybičiek krásy - a to takú, že v strede knihy autorka priniesla miesta, v ktorých sa dokopy udialo len málo. Zvyšok knihy ako aj jej záver nemôžem zhodnotiť inak než na výbornú.

Veľa vecí sa v Mrazivom bozku komplikuje - a veľa nových otázok sa ešte len vynára. Ako býva u autoriek podobných bestsellerov zvykom - nič sa v týchto knižkách nestane nadarmo. A možno aj časť, ktorú som z pohľadu čitateľa považoval za obyčajnú a bez povšimnutia som pokračoval v čítaní ďalej, v tretej či štvrtej časti nám autorka môže ukázať, ako hlboko som sa mýlil. No aj v tomto spočíva umenie a talent spisovateľov podobných Richelle Mead.

Ak máte dobré postavy, zaujímavý príbeh, šikovnú autorku, kvalitné dielo by vám mohol pokaziť už len zlý preklad. Čo sa týka Upírskej akadémie, ide o pravý opak - séria je preložená neskutočne dobre a preklad si svoju kvalitu udržiava aj v druhej časti. Knižky sú navyše veľmi pekne upravené nielen zvonka, ale zopár prekvapení vás čaká aj vo vnútri.

Čo dodať na záver? Upírska akadémia je jednoducho séria, ktorú sa oplatí prečítať. Rovnako ako prvá časť, aj druhá vám spríjemní voľné chvíle. Myslím, že rovnako tomu bude aj u ďalších častí.

Za recenzný výtlačok by som chcel poďakovať vydavateľstvu SLOVART. Knižku si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese