RECENZIA: Som zlomená (Tahereh Mafi)

Tik
tik
  tik
tik
schyľuje sa k vojne.
Juliette ušla do Bodu Omega. Je to miesto pre ľudí ako ona – pre ľudí, ktorí majú dar – zároveň to je aj hlavné stredisko odporu tých, čo sa vzbúrili. Konečne sa odpútala od nového systému, je voľná a nehrozí jej, že ju použijú ako zbraň. Konečne môže slobodne milovať Adama. No zdá sa, že Juliette sa nikdy nepodarí oslobodiť od jej smrteľného dotyku. Ani od Warnera, ktorý chce Juliette viac, než si kedykoľvek vedela predstaviť. Prenasledovaná svojou minulosťou a vydesená svojou budúcnosťou Juliette vie, že v súčasnosti bude musieť urobiť rozhodnutia, ktoré jej zmenia život. Rozhodnutia, ktoré sa môžu týkať voľby medzi vlastným srdcom a Adamovým životom.

Jej dotyk je smrteľný
Som roztrieštená bola veľmi dobrým vynikajúcim čítaním a aj keď bolo sprvu ťažké nabehnúť na autorkinu vlnu, po pár kapitolách sa príbeh neskutočne rýchlo rozbehol. Som zlomená, jej druhá časť, bola prvému dielu veľmi podobná, no napriek tomu tak odlišná. Štýl Tahereh Mafi sa vyvinul, už to neboli len plné strany preškrtaných viet a kniha bola od prvej po poslednú stranu nabitá akciou. Rovnako ako u prvej časti som ale potreboval pár strán na to, aby som sa do príbehu vžil. Vcelku ma však Som zlomená príjemne prekvapila.

Tajomstvá a ďalšie tajomstvá
V prvej časti Tahereh Mafi jemne načrtla Juliettinu budúcu dilemu. Warner či Adam. Síce bol Warner v prvej časti vykreslený ako monštrum a nepriateľ, v druhej knihe sa mu dostáva oveľa väčšej pozornosti a aj vďaka tomu sa na jeho príbeh budete môcť pozrieť z druhej strany. Musím povedať, že ma autorka príjemne prekvapila a zatiaľ čo prvá polovica knihy sa sústredila viac-menej na nové odhalenia, v tej druhej príbeh gradoval v boji. Obe časti sa autorke podarilo veľmi dobre zosúladiť a v oboch bola ako doma.

Štýl, ktorý sa často nevidí
Práve štýl je jedným z prvkov, vďaka ktorým si knihu zapamätáte. Čo sa týka Som roztrieštenej a zlomenej, autorka si určite upúta vašu pozornosť, pretože stavila na prečiarknuté vety myšlienky a celkovo je jej štýl odlišný, prosto iný a dobre zapamätateľný. No jej knihy nie sú pre každého. Ak sa však vcucnete, Som zlomenú si užijete ešte väčšmi než prvú časť. A zhltnete ju veľmi rýchlo - aj keď je o poznanie hrubšia než Som roztrieštená. To však v tomto prípade znamená oveľa viac akcie, dychberúcich momentov a nečakaných odhalení.

Končí vo februári
Som zlomená ma naozaj príjemne prekvapila a aj keď to je druhý diel série (ktoré zvyknú byť akosi prekliate), Tahereh z tematiky vyžmýkala ešte viac a urobila pokračovanie úplne odlišné od úvodnej knihy. Knižka odo mňa dostáva štyri a pol hviezdičky a už teraz som zvedavý na finále, ktoré v Amerike vychádza vo februári a my sa určite skoro po nich dočkáme prekladu. Ak sa vám teda páčila prvá časť alebo stále váhate nad kúpou oboch častí, určite by ste im mali dať šancu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať spoločnosti AlbatrosMedia. Som zlomenú si môžete kúpiť na tejto adrese.