Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Silo (Hugo Howey)

Svet, ako ho poznáme dnes, sa stal neobývateľným. Posledným útočiskom ľudí je obrovské podzemné silo. Naoko spravodlivá spoločnosť však v sebe skrýva množstvo škaredých tajomstiev. Román Hugha Howeya je vzrušujúcou jazdou, pri ktorej si budete priať, aby zvíťazila spravodlivosť. 

Hugh Howey vonkoncom nie je vo svete literatúry neznámy pojem a jeho  Silo sa veľmi rýchlo stalo piatym najúspešnejším sci-fi románom na portáli Amazon. Kniha vo svete spôsobila ošiaľ, práva sa predali jedna radosť a v týchto dňoch sa povestné Silo dočká aj slovenského prekladu. Je mi potešením vám predstaviť bezmála šesťsto stranovú bichľu, plnú prepletených vzťahov, zamotaných príbehov a tajomstiev, ktoré nikdy nemali vyjsť na povrch.

"Život v sile sa mení. Nie zo dňa na deň, ale postupne, rok za rokom. Hoci o tom nehovoria nahlas, denne bojujú so strachom, že sa tento                                                   tesný svet nevydrží dlho krútiť."

Svet v Sile má prísne pravidlá. Ľudia sa tu rodia, žijú a pracujú, pôrodnosť podlieha kontrole, iná ako oficiálne schválená láska je neprípustná. Výhľad na zem sprostredkúvajú kamery a veľké obrazovky, no rozprávať či dokonca snívať o povrchu je zakázané. Trestom je vyhnanstvo na povrch zeme, z ktorého niet návratu a súčasťou trestu je čistenie kamier. No prečo ani jeden z odsúdencov zatiaľ neodmietol vykonať túto povinnosť? Román zobrazuje osudy veľkého množstva postáv. Spočiatku som sa obával, že sa v tejto spletitosti vzťahov stratím a pri čítaní budem musieť príliš rozmýšľať, no opak bol pravdou. Hugh Howey ma prekvapil príjemným a dobre čitateľným štýlom a jeho Silo si ma naozaj získalo.

"Novú farbu viete opísať iba prostredníctvom známych odtieňov. Môžete zmiešať už existujúce, no nikdy nevytvoríte niečo nové z ničoho."

Najväčšou autorovou prednosťou je dozaista jeho predstavivosť a originalita nápadov dodala Silu ten správny šmrnc. Nie každý totiž dokáže napísať tak rozsiahle dielo, no vravieva sa, že kvantita sa nerovná kvalite. Aj napriek všetkej výnimočnosti tejto knihy musím oponovať rozsahom, ktorému by určite prospelo pár škrtov, pretože Silo by sa zaobišlo bez viacerých zbytočných scén. Dielo by sa tým pádom stalo ešte viac lákavejším - najmä pre tých, ktorí preferujú kratšie a menej zložitejšie príbehy. Ak sa však do knihy púšťate, určite by ste mali očakávať príbeh, ktorého dejová línia medzi najjednoduchšie nepatrí. Preto by som Silo odporúčil skôr takým, ktorí sú už v podobných knihách zbehlí - takí si totiž knihu užijú najväčšmi.  

"Z výšky nabral svet celkom iný rozmer. Jej život sa mal skončiť - ak nie na svahu neďaleko domova, tak v zaplavených hlbinách sedemnásteho sila."

Páčilo sa mi, že pribúdajúcimi stranami príbeh stupňoval, autor z vrecka vyťahoval nové a nové odhalenia a čítanie ma bavilo. Rovnako sa mi rátalo, že kniha nebola kópiou ničoho predtým vydaného a autorov nápad má naozaj veľký potenciál. Ten bude dúfam poctivo rozvíjať aj v ďalších dvoch, rovnako objemných pokračovaniach. Už v prvej knihe Howey jednotlivým charakterom dodal hĺbku a dokázal z nich vytvoriť múdre a najmä múdro-rozmýšľajúce bytosti, preto som veľmi zvedavý, akým smerom sa bude zápletka vyvíjať. No Silo nie je jedinou autorovou sériou a v jeho "repertoári" sa nachádzajú aj ďalšie sci-fi príbehy, ktoré stoja za pozornosť. V prvom rade však treba začať Silom, ktoré v slovenských kníhkupectvách nájdete od 17.júna. :-) Pekné čítanie! 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR. Kniha si v predpredaji môžete kúpiť napríklad na tejto adrese.  

Komentáre

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle