RECENZIA: Ranč na Červenom vrchu (J. McGuire)

Vo svete objavujú správy o nákazlivej chorobe, ktorá ničí všetko živé. Osudy ľudí, ktorí by sa nikdy neboli stretli, sa prepoja na Ranči na Červenom vrchu. Čo sa však udeje, keď sa človek, za ktorého by ste položili život, stane niekým, kto by vás mohol zničiť?

Jamie McGuire je uznávaná autorka a na Slovensku jej okrem Ranča na Červenom vrchu vyšli ďalšie tri knihy – Krásna katastrofa s pokračovaním Chodiaca katastrofa a Prozreteľnosť. Mladí čitatelia si ju obľúbili najmä vďaka jej pútavému štýlu, ktorý robí jej knihy neobyčajnými. Zatiaľ čo predošlé autorkine diela boli viac-menej realistické, teraz siahla po fantasy tematike, určenej skôr pre dospelých čitateľov. McGuire totiž nezachytáva iba apokalypsu, ktorá je odhodlaná zničiť svet. Podáva nám príbeh troch hlavných postáv, ktorých životy neboli najšťastnejšie – a v poslednej chvíli sa rozhodnú všetko zmeniť.

„Logická polovica mojej osobnosti chcela uveriť, že preháňam, no v rádiu nehrali hudbu. Zneli z neho len najnovšie správy o pandémii, o zvyšujúcom sa počte obetí a vzrastajúcej panike.“

Rovnako aj príbeh je vyrozprávaný z troch pohľadov. Prvý tvorí Scarlet, s ktorou sa stretnete hneď na začiatku. Mužského hrdinu zastáva Noah, pre ktorého je každý deň utrpením a domov sa vracia iba kvôli dcérke Zoe. Dodatočnou postavou je Miranda, mal som pri nej však pocit, akoby sa autorka chcela vytvorením troch rozprávačov odlíšiť od davu, no v skutočnosti sa Miranda mnohokrát dostávala do úzadia (oproti Noahovi a Scarlet bola len piate koleso na voze). Všetci traja čoskoro pochopia, že jedinou nádejou je spolupracovať, pretože Ranč na Červenom vrchu im môže poskytnúť druhú šancu. Páčilo sa mi, že každá z postáv mala svoj príbeh, na ktorom si dala autorka naozaj záležať. Pozitívom je, že všetky charaktery sa od seba odlišujú a majú niečo do seba – takže sa v nich ľahko zorientujete

„Netušila som, ako dlho budeme ešte žiť, no vedela som, že
nemienim zomrieť v prvý deň tejto apokalypsy.“

Treba povedať, že autorka rozhodne nepatrí medzi začínajúcich autorov a jej predošlé knihy Ranču na Červenom vrchu výrazne pomohli. Stihla sa vypísať, nabrala nové skúsenosti a vycibrila si rozprávačský štýl. Knihe k dokonalosti chýbalo len málo – a hoci začiatok a koniec príbehu prepracovala na jednotku s hviezdičkou, v strede knihy sa mi podarilo nájsť niekoľko hluchých miest. Autorka však príbeh neustále stupňovala a dopomohlo jej aj striedanie pohľadov, ktoré rozprávanie ozvláštnilo. Síce sa kniha zaraďuje medzi fantasy a počas čítania narazíte na nejedného zombíka, Ranč na Červenom vrchu sa môže páčiť hocikomu – keďže autorka nadprirodzené prvky dávkuje veľmi ostražito. Celý príbeh skôr sústreďuje na dvojicu Scarlet a Noaha a hoci je to sotva reálne, do deja zakomponovala aj lásku, ktorá pekne kontrastuje s epidémiou a stratami na životoch. V knihe si jednoducho každý nájde to pravé orechové.

„Zavrel som dvere a dúfal, že to, čo dnu vniklo cez
okno v spálni, nedokáže používať kľučku.“

Jamie McGuire opäť ukázala, že si titul bestsellerovej autorky zaslúžila oprávnene a Ranč na Červenom vrchu má potenciál zaujať širokú škálu čitateľov. Hoci je primárne určený skôr dospelým, zapáčiť sa môže aj dospievajúcim čitateľom, ktorí obľubujú fantasy a príbehy s rýchlym spádom. Rozhodne vám knihu odporúčam! Rovnako aj predošlé spomenuté knihy, ktoré sa pýšia autorstvom McGuirovej.

„Ak som sa za posledný rok niečo naučila, tak to bolo to, že
koniec viedol k jedinej veci. K začiatku.“

Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese| abcknihy.sk | blogabcknihy.sk