Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Ranč na Červenom vrchu (J. McGuire)

Vo svete objavujú správy o nákazlivej chorobe, ktorá ničí všetko živé. Osudy ľudí, ktorí by sa nikdy neboli stretli, sa prepoja na Ranči na Červenom vrchu. Čo sa však udeje, keď sa človek, za ktorého by ste položili život, stane niekým, kto by vás mohol zničiť?

Jamie McGuire je uznávaná autorka a na Slovensku jej okrem Ranča na Červenom vrchu vyšli ďalšie tri knihy – Krásna katastrofa s pokračovaním Chodiaca katastrofa a Prozreteľnosť. Mladí čitatelia si ju obľúbili najmä vďaka jej pútavému štýlu, ktorý robí jej knihy neobyčajnými. Zatiaľ čo predošlé autorkine diela boli viac-menej realistické, teraz siahla po fantasy tematike, určenej skôr pre dospelých čitateľov. McGuire totiž nezachytáva iba apokalypsu, ktorá je odhodlaná zničiť svet. Podáva nám príbeh troch hlavných postáv, ktorých životy neboli najšťastnejšie – a v poslednej chvíli sa rozhodnú všetko zmeniť. 

„Logická polovica mojej osobnosti chcela uveriť, že preháňam, no v rádiu nehrali hudbu. Zneli z neho len najnovšie správy o pandémii, o zvyšujúcom sa počte obetí a vzrastajúcej panike.“

Rovnako aj príbeh je vyrozprávaný z troch pohľadov. Prvý tvorí Scarlet, s ktorou sa stretnete hneď na začiatku. Mužského hrdinu zastáva Noah, pre ktorého je každý deň utrpením a domov sa vracia iba kvôli dcérke Zoe. Dodatočnou postavou je Miranda, mal som pri nej však pocit, akoby sa autorka chcela vytvorením troch rozprávačov odlíšiť od davu, no v skutočnosti sa Miranda mnohokrát dostávala do úzadia (oproti Noahovi a Scarlet bola len piate koleso na voze). Všetci traja čoskoro pochopia, že jedinou nádejou je spolupracovať, pretože Ranč na Červenom vrchu im môže poskytnúť druhú šancu. Páčilo sa mi, že každá z postáv mala svoj príbeh, na ktorom si dala autorka naozaj záležať. Pozitívom je, že všetky charaktery sa od seba odlišujú a majú niečo do seba – takže sa v nich ľahko zorientujete

„Netušila som, ako dlho budeme ešte žiť, no vedela som, že
nemienim zomrieť v prvý deň tejto apokalypsy.“
 
Treba povedať, že autorka rozhodne nepatrí medzi začínajúcich autorov a jej predošlé knihy Ranču na Červenom vrchu výrazne pomohli. Stihla sa vypísať, nabrala nové skúsenosti a vycibrila si rozprávačský štýl. Knihe k dokonalosti chýbalo len málo – a hoci začiatok a koniec príbehu prepracovala na jednotku s hviezdičkou, v strede knihy sa mi podarilo nájsť niekoľko hluchých miest. Autorka však príbeh neustále stupňovala a dopomohlo jej aj striedanie pohľadov, ktoré rozprávanie ozvláštnilo. Síce sa kniha zaraďuje medzi fantasy a počas čítania narazíte na nejedného zombíka, Ranč na Červenom vrchu sa môže páčiť hocikomu – keďže autorka nadprirodzené prvky dávkuje veľmi ostražito. Celý príbeh skôr sústreďuje na dvojicu Scarlet a Noaha a hoci je to sotva reálne, do deja zakomponovala aj lásku, ktorá pekne kontrastuje s epidémiou a stratami na životoch. V knihe si jednoducho každý nájde to pravé orechové. 

„Zavrel som dvere a dúfal, že to, čo dnu vniklo cez
okno v spálni, nedokáže používať kľučku.“

Jamie McGuire opäť ukázala, že si titul bestsellerovej autorky zaslúžila oprávnene a Ranč na Červenom vrchu má potenciál zaujať širokú škálu čitateľov. Hoci je primárne určený skôr dospelým, zapáčiť sa môže aj dospievajúcim čitateľom, ktorí obľubujú fantasy a príbehy s rýchlym spádom. Rozhodne vám knihu odporúčam! Rovnako aj predošlé spomenuté knihy, ktoré sa pýšia autorstvom McGuirovej. 

„Ak som sa za posledný rok niečo naučila, tak to bolo to, že
koniec viedol k jedinej veci. K začiatku.“

Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese| abcknihy.sk | blogabcknihy.sk

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le