Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Šťastná sedmička (H. G. Sloanová)


V živote sa stretnete s mnohými knihami. Takými, ktoré vám vyrazia dych, zanechajú vo vás posolstvo či výnimočnú myšlienku. Občas ale narazíte na poklad. Knihu, ktorá sa výrazne odlišuje od všetkých ostatných a ďaleko ich prevyšuje svojou bezchybnosťou. Pre mňa je to Šťastná sedmička. Jedna. Výnimočná. Kniha.

Hoci sa Šťastná sedmička začína úplne nevinne a netvári sa ako veľkolepé dielo, už prvé dve strany vám budú napovedať, že v rukách dozaista nedržíte obyčajnú knihu. Len si tak zaspomínajte, akí ste boli v dvanástich rokoch. Mali ste radi školu? Alebo vami plieskala puberta a prvýkrát ste zisťovali, čo je to láska? Môžem sa s vami staviť, že ste neboli ako dvanásťročná Willow, hlavná hrdinka tejto knihy, ktorá je posadnutá kožnými chorobami, miluje rastliny a medicínu. Všetko bolo v poriadku... až pokým nenapísala ako jediná štátny test na plný počet bodov. Výsledok? Willow Chanceová je malý génius. Jej ďalšou záľubou je počítať po siedmich, pretože sedmička má v jej živote zvláštny význam. Väčšina ľudí pre ňu nemá pochopenie, učitelia jej nerozumejú a považujú ju za klamárku. Čo sa však stane vo chvíli, keď Willow stratí aj to posledné, čo mala? Adoptívnych rodičov, ktorí ju ako jediní chápali? 

Určite poznáte ten pocit, keď po výnimočnej knihe jednoducho stratíte reč... Nečudo, že som na samom konci nemal Šťastnej sedmičke čo vytknúť. Každá jedna stránka tejto knihy bola pre mňa zážitkom a každým novým listom papiera autorka do príbehu vniesla niečo nové. Holly G. Sloanová si ma neskutočne získala, dala do príbehu samú seba a uveril som jej každé jedno slovo. Možno vám to bude pripadať ako klišé, no som presvedčený o tom, že Šťastná sedmička patrí medzi TOP knihy, ktoré som kedy čítal. 

"Život je jedna dlhá a namáhavá cesta cez mínové pole. Nikdy neviete, ktorý krok spôsobí, že vyletíte do vzduchu."

Willow som si zamiloval už na samom začiatku. Nebola skazená technológiami, tabletmi a počítačmi ako dnešné dospievajúce deti. Jej ku šťastiu stačila záhradka, pestovanie rastliniek a aj to malé množstvo kamarátov, ktoré mala. Napriek tomu sa nikdy nevzdávala aj keď by sa v jej situácii väčšina detí skôr rozplakala, ona na každý problém dokázala nájsť riešenie. Nikdy by som nebol povedal, že práve Šťastná sedmička s dieťaťom na čele ma prinúti zamyslieť sa nad svetom okolo nás. Klobúk dolu - aj po stýkrát. 

"V každej etape života sú siedmi ľudia, ktorí sú podstatní vo vašom živote. Ľudia, ktorých máte v srdci. Ľudia, na ktorých sa spoliehate. Sú to ľudia, ktorí každý deň menia váš život."

Možno sa pýtate, vďaka čomu si ma Šťastná sedmička získala. V prvom rade to bolo vyjadrovanie Willow, ktoré na mňa pôsobilo čarovne. Veľa ľudom pripomenul štýl Holly Goldbergovej-Sloanovej diela Johna Greena, ktorého knihy by mali byť povinným čítaním pre každého milovníka literatúry. Hoci autorka zatiaľ veľa kníh nevydala, Šťastnú sedmičku napísala ako spisovateľka so skúsenosťami po desiatkach vydaných diel. Pritom nepotrebovala napísať päťsto stranovú bichľu s malými písmenkami. Stačil jej jednoduchý námet, z ktorého vykúzlila knihu plnú pekných myšlienok, ktoré vás chytia za srdce.

Väčšinou končím recenzie odporúčaním, kto by si mal knihu prečítať. Šťastnú sedmičku však odporúčam každému. Nájdete v nej všetko. Múdrosť, akciu, emócie, symboliku, krásne spracovanie a vynikajúci preklad. Holly Goldbergová Sloanová mnohým ľuďom otvorí oči. Prečítajte si jej knihu - to je azda jediné, čo môžem na koniec tejto recenzie povedať. Rozhodne to nebudete ľutovať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Majiteľom Šťastnej sedmičky sa môžete stať na tejto adrese

Komentáre

  1. Pekná recenzia! :) V kníhkupectve som prečítala prvých 60 strán a bola som si istá, že ju prosto musím mať! <3 Keby na mňa nečakala v poličke, začala by som teraz otravovať mamu, nech ideme do nejakého nákupáku, aby som si ju mohla kúpiť. :) Nemôžem sa dočkať, kedy sa k nej konečne dostanem, vyzerá byť fakt úžasná. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ju zaobstaraj :) Chystám navyše prekvapko, tak začiatkom týždňa určite sleduj blog! :)

      Odstrániť
  2. Už sa teším.. Ešte dočítať Čiernu skrinku a ide sa na Sedmičku :). Inak super recenzia :) !

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Práve som objavila tvoj blog a je úplne super :D :)
    Sedmička je už pár dní na ceste a vďaka tvojej recenzii som sa uistila, že som si vybrala dobre :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rovnaké a predsa iné | VOX (Christina Dalcherová)

Si žena . Máš práva ako každá iná. Rodinu , deti, milujúceho manžela. Predsa len sa niečím od mužov odlišuješ. Za deň môžeš vysloviť iba sto slov . Vitaj vo svete Christiny Dalcherovej, ktorá napísala dystopický román VOX .  Doktorka Jean McClellanová , uznávaná vedkyňa, sa o politiku nikdy nezaujímala, preto prichádzajúcu zmenu nepostrehla . Keď vláda vyhlásila, že ženy smú vysloviť najviac sto slov denne, neverila tomu . To sa predsa nemôže stať, hovorila si. Nie v Amerike. Nie jej. Všetkým ženám a dievčatám bez rozdielu veku postupne nasadili na ruku náramok, slovomer . Ak prekročia povolený limit, zasiahne ich neznesiteľný elektrický výboj. Ženám zakázali pracovať , vzdelávať sa, združovať. Presadzuje sa patriarchálny systém, kde každý pozná svoje miesto . Od žien sa očakáva, že povedú domácnosť a budú oddanými, poslušnými manželkami . A na to je potrebná nanajvýš matematika. Nie hláskovanie, literatúra či reč . Predtým priemerná osoba hovorila šestnásť tisíc slov denne, te

Otec, ktorého nikdy nepoznala | recenzia knihy Keby som ťa našla (Ava Dellairová)

Cieľom azda každého spisovateľa je zaujať svojho čitateľa a prísť s niečím originálnym a pútavým. Fanúšikovia literatúry pre mladých môžu poznať Avu Dellaire najmä vďaka knihe Listy do neba , ktorá vyšla pred troma rokmi vo vydavateľstve Ikar . Dellaire v nej prišla s originálnym nápadom listov určených známym osobnostiam, ktorí už nežijú. Vo svojej druhej knihe autorka opäť prichádza s niečím nápaditým. Príbeh totiž vyrozprávala v dvoch líniách   –  z pohľadu sedemnásťročnej Angie a jej matky Marilyn, ktorá sa retrospektívne vracia do svojich sedemnástich, teda ešte pred narodením dcéry Angie.  Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením . Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače . Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral. Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom . Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže