Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Nespavost (J.R.Johanssonová)

Už zopárkrát sa mi stalo, že som v noci nemohol zaspať a iba sa prevaľoval z jednej strany na druhú celé hodiny. Vždy sa mi však zaspať podarilo a doprial som tým môjmu mozgu aspoň trochu oddychu. Parker ale také šťastie nemá a dennodenne v noci nespí. Hoci si to nevie dobre vysvetliť, každú noc sa stáva pozorovateľom snov tých, ktorým sa naposledy pozrel do očí. Je však jasné, že takto to nepôjde donekonečna a ľudská bytosť, ktorej je znemožnený spánok, na svete nevydrží dlho. V tom momente ale spozná mladú Miu a Parker prvýkrát zaspí. 

"Až doteraz som nepoznal v živote nič iné než strach a hrôzu. Celé roky som sa sám likvidoval."

Neznie to ako romantický príbeh, ktorý skončí happyendom? On, zmietaný nepríjemnou ťarchou, a ona princezná z rozprávky, ktorá čaká na svojho princa na bielom koni? Našťastie, Nespavosť takýmto príbehom ani zďaleka nie je. Mia sa Parkerovi vyhýba a považuje ho za šialeného. Má pocit, že ju prenasleduje a taktiež že je autorom výhražných emailov, ktoré dostáva do svojej schránky. Podarí sa ale Parkerovi prelomiť bariéru medzi ním a Miou a vysvetliť jej, ako to v skutočnosti je? Čo ak má Mia pravdu - a on je šialený psychopat, ktorý si nie je vedomý svojich činov? Jedno je však isté - čítanie Nespavosti som si neskutočne užil!

"Akoby môj mozog napol všetky svaly svojej predstavivosti a chcel do nich natlačiť všetko, čo sa tam vojde - len aby ma mohol mučiť."

Ak by som mal Nespavosť zaradiť podľa žánra, pravdepodobne by som ju "hodil" medzi psychologické romány. Síce nie je písaná príliš zložito, z viet je cítiť, že ide o niečo náročnejšie. Mňa však príbeh zaujal, keďže ma aj psychológia veľmi baví. Treba ale čítať pozorne a všímať si každý jeden detail. Na knihe sa mi páčila najmä jej nepredvídateľnosť - a z jednej zápletky sa postupne vytvorilo množstvo ďalších komplikácii, ktoré príbeh poriadne zamotali a vytvorili vynikajúce finále. Práve koniec na mňa zapôsobil najviac, pretože som čakal všeličo, no toto určite nie! Ostal som príjemne prekvapený a netušil som, že si ma kniha tak veľmi získa. Najmä kvôli tomu, že disponuje pomerne slabým hodnotením.  

"Vedel som, že nebudem žiť večne. Chcem pred smrťou 
spraviť ešte niečo, čo má naozaj cenu."

Parkera som si obľúbil a držal mu palce, pretože presvedčiť dievča býva veľmi ťažké - najmä keď má svoju pravdu, ktorú nemožno zmeniť. Ich vzťah sa vyvíja kostrbato, no páčilo sa mi, že autorka nás nezaťažila zbytočne veľkým počtom postáv, ktoré by čitateľa len bezdôvodne zmiatli. Takto sa budete môcť sústrediť na hlavnú dejovú líniu, ktorú autorka vytvorila veľmi dobre. Je pravda, že príbeh je tak trochu šialený a možno aj pritiahnutý za hlavu. Mne však neskutočne sadol a autorke som to zožral aj s navijakom. Je teda len na vás, či mu dáte šancu aj vy. 

"Nebol to sen. Vlastná myseľ a stala mojím najhorším nepriateľom. Skúšala na mňa morbídne triky a ja som ani nevedel, ako veľmi sa ich mám báť."

Nespavosť dozaista patrí medzi najlepšie knihy, ktoré som v poslednom období čítal. Je pravdou, že nie každého môže osloviť, avšak ten, kto miluje príbehy, v ktorých sa neustále niečo deje a ktoré hovoria o prinajmenšom zaujímavej téme, jej určite príde na svoje. Nespavosťou ale táto séria nekončí a môžme sa tešiť na ďalšie dva diely. Treba len dúfať, že sa ich dočkáme aj v preklade

Komentáre

  1. Ta kniha mě svou obálkou opravdu děsí. A pořád se přemlouvám k přečtení této knihy - tak snad brzo. :) Jinak moc pěkná recenze:)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ver, že tá originálna je ešte strašidelnejšia :D
      Hádam sa ti bude páčiť! Ďakujem :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rovnaké a predsa iné | VOX (Christina Dalcherová)

Si žena . Máš práva ako každá iná. Rodinu , deti, milujúceho manžela. Predsa len sa niečím od mužov odlišuješ. Za deň môžeš vysloviť iba sto slov . Vitaj vo svete Christiny Dalcherovej, ktorá napísala dystopický román VOX .  Doktorka Jean McClellanová , uznávaná vedkyňa, sa o politiku nikdy nezaujímala, preto prichádzajúcu zmenu nepostrehla . Keď vláda vyhlásila, že ženy smú vysloviť najviac sto slov denne, neverila tomu . To sa predsa nemôže stať, hovorila si. Nie v Amerike. Nie jej. Všetkým ženám a dievčatám bez rozdielu veku postupne nasadili na ruku náramok, slovomer . Ak prekročia povolený limit, zasiahne ich neznesiteľný elektrický výboj. Ženám zakázali pracovať , vzdelávať sa, združovať. Presadzuje sa patriarchálny systém, kde každý pozná svoje miesto . Od žien sa očakáva, že povedú domácnosť a budú oddanými, poslušnými manželkami . A na to je potrebná nanajvýš matematika. Nie hláskovanie, literatúra či reč . Predtým priemerná osoba hovorila šestnásť tisíc slov denne, te

Otec, ktorého nikdy nepoznala | recenzia knihy Keby som ťa našla (Ava Dellairová)

Cieľom azda každého spisovateľa je zaujať svojho čitateľa a prísť s niečím originálnym a pútavým. Fanúšikovia literatúry pre mladých môžu poznať Avu Dellaire najmä vďaka knihe Listy do neba , ktorá vyšla pred troma rokmi vo vydavateľstve Ikar . Dellaire v nej prišla s originálnym nápadom listov určených známym osobnostiam, ktorí už nežijú. Vo svojej druhej knihe autorka opäť prichádza s niečím nápaditým. Príbeh totiž vyrozprávala v dvoch líniách   –  z pohľadu sedemnásťročnej Angie a jej matky Marilyn, ktorá sa retrospektívne vracia do svojich sedemnástich, teda ešte pred narodením dcéry Angie.  Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením . Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače . Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral. Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom . Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže