RECENZIA: Štyri (Veronica Roth)

Už o viac než mesiac sa do našich kín dostane filmové spracovanie druhej časti série Divergencia. Práve v tom najlepšom čase, kedy je každý fanúšik Veronicy Roth nedočkavý, vychádza zbierka poviedok z pohľadu Tobiasa. Jednotlivé príbehy zobrazujú život Štyriho - od rozhodovacej ceremónie až po stretnutie s Tris, ktorá mu zmenila život.

Debut mladučkej Veronicy Roth ma uchvátil ešte pred samotným vydaním. Chvály na túto sériu zovšadial "pršali", a boom, ktorý táto publikácia zožala, sa podpísal na tom, že sa Divergencia stala jednou z obľúbených kníh dnešnej mládeže. A verte mi, to je už čo povedať. Pripravované vydanie zbierky poviedok ma teda veľmi potešilo - a s odstupom času môžem povedať, že moje očakávania splnilo. Síce pozorní čitatelia zistia, že jednotlivé poviedky neprichádzajú s ničím novým, kniha je rozhodne príjemným čítaním.

"Nech si vyberieš čokoľvek, všetci ostatní                                                                                   sa s tým časom zmieria. Len ty nie."

Aj keď to bolo dávno, čo som čítal samotnú Divergenciu, s určitosťou môžem povedať, že som si štýl, akým bola táto zbierka vyrozprávaná, obľúbil väčšmi než ten v klasickej sérii. Tobias mi prišiel sympatickejší než Tris, vedel som sa s ním stotožniť a začal som ho vnímať inak než v trilógii Divergencia. Aj keď by ste bez prečítania tejto zbierky dokázali žiť, fanúšikovia by to dozaista nemali riskovať. Pod pojmom zbierka si však netreba predstavovať pár stranovú knihu. Štyri sa môže popýšiť tristovkou strán (aj keď s veľkým riadkovaním), ktoré sa čítajú ľahko a plynulo. Celá atmosféra príbehu na mňa pôsobila pokojne a vyrovnane, bez hluchých miest, ktoré by ma pri čítaní zbytočne vyrušovali. Presne takto si predstavujem "doplnok" k výbornej sérii.

"Najmúdrejší je tenkto vieže treba žiť bez strachu."

Knižka prichádza so štyrmi poviedkami - Utečenec, Kandidát, Syn a Zradca, z ktorých každá rozpráva o inej časti Tobiasovho života. V zbierke nechýbajú ani tri samostatné scénky z knihy Divergencia. Páčilo sa mi, že sa autorka verne pridržiavala námetu z pôvodnej série a že to s príbehmi neprehnala: poviedky nie sú krátke, ani príliš dlhé a pekne spolu vytvárajú celok. Kniha teda v tomto ohľade predčila moje očakávania. Ani som si to neuvedomil a prelistoval som sa na samotný koniec. Zdá sa vám to málo? Môžem vás ubezpečiť, si čítanie naplno užijete.

"Cítil som sa pri nej mocný. Dosť silný na to, aby som sa bránil."

Jediné, čo dokážem tejto zbierke poviedok vytknúť, je, že po dejovej stránke neprináša skoro nič nové. Na druhej strane sa však dozviete množstvo informácii o Tobiasovi a mnohým z vás sa s touto postavou podarí stotožniť. Z mojej strany čítanie Štyriho určite neľutujem a zbierku odporúčam aj vám! S blížiacou sa premiérou Rezistencie, ktorá zavíta do našich kín už 19.marca, je teda Štyri príjemným odškodným za dlhé čakanie na film. No čo, kto z vás má už teraz rezervovaný lístok do kina?

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu nájdete za výhodnú cenu na tejto adrese