Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Ohnivá kázeň (Francesca Haigová)

Ohnivú kázeň, ktorej autorkou je anglická spisovateľka Francesca Haigová, mnohí čitatelia prirovnávajú k sériám Hry o život či Divergencia. Napriek podobnému žánru však autorka do príbehu vniesla množstvo vlastných nápadov. Čo si o tejto knihe myslím ja? 

Uplynulo už štyristo rokov od ničivého výbuchu, kvôli ktorému sa stal zo Zeme primitívny svet. Hoci sa radiácia stratila, z neznámeho dôvodu sa rodia iba dvojčatá. Jedno dvojča je vždy alfa – po všetkých stránkach telesne dokonalé; a druhé omega – postihnuté väčšími či menšími deformáciami. Zatiaľ čo alfy hlásajú svoju nadradenosť, omegy odvrhujú a zatvárajú do ubytovní. Platí ale jedna zásada: keď zomrie jedno z dvojčiat, zahynie aj druhé. V ťažkých časoch sa jedna z omeg, Cass, ktorá je postihnutá jasnovidectvom, odváži snívať nebezpečný sen: sen o rovnosti. Znie to ako originálny nápad? Autorke sa musí nechať, že prišla s jedinečným námetom, ktorý sa tak často v knihách nevidí. Ale pekne poporiadku... 

"Spomínala som na dni, mesiace, roky, čo sme spolu strávili, zatiaľ čo zvyšok dediny na nás hľadel s podozrením. A hoci som si zreteľne vybavovala aj jeho nevraživosť a mnohé prejavy krutosti, vedela som, že odo mňa závisí rovnako ako ja od neho." 

Každý, kto sa začíta do anotácie Ohnivej kázne, sa pravdepodobne pozastaví nad nápadom rozdelenia sveta na alfy a omegy. V mnohých knihách sme sa stretli s delením ľudí do rôznych frakcií či kategórií, avšak osobne som sa s alfami a omegami ešte nestretol. Autorka navyše príbeh zasadila do prostredia, ktoré pripomína minulé storočie. Jadrový výbuch totiž svet posunul o niekoľko desiatok rokov dozadu a slovo technológia je v svete Ohnivej kázne zakázaný pojem. Musím sa však priznať, že moje nadšenie z tejto knihy opadlo po pár stranách, na ktorých som našiel len minimum priamej reči. Tú vystriedalo rozprávanie a množstvo opisov, ktoré, úprimne, veľmi nemám v láske. Preferujem skôr príbeh, ktorý sa, častokrát aj pomocou krátkych viet, rýchlo posúva dopredu. 

"Myslela som na svet, o akom sa hovorí v legendách. Krajina za morom. Mohla by byť skutočná? Miesto, kde všetko mohlo byť inak?" 

Rozprávačom príbehu je Cass, ktorá je obdarená schopnosťou jasnovidectva. Úmyselne som použil slovo rozprávač, keďže neraz mi táto kniha pripomínala skôr príbeh, ktorý mi rozprávala stará mama. Aj to je jedným z prvkov, vďaka ktorým sa Ohnivá kázeň odlišuje od ostatných kníh. Nie každý čitateľ však tento typ rozprávania ocení a vzhľadom na malé množstvo priamej reči, najmä v prvej polovici knihy, môže byť veľa čitateľov sklamaných. Sám som sa pri čítaní neraz pristihol pri tom, že rozmýšľam o úplne iných veciach. Som však presvedčený o tom, že keby autorka napísala knihu iným štýlom, môj názor by sa diametrálne odlišoval. Pozitívom však bolo, že po niekoľkých hluchých miestach sa príbeh rozbehol a smeroval k nečakanému záveru

"Neprišla žiadna odpoveď, iba trepot provizórnej vlajky vo vetre.
 Ani jeden z nás nemusel vysloviť, čo sme vedeli 
obaja: o niekoľko dní bude po všetkom." 

Napriek tomu však musím povedať, že som si obľúbil hlavnú hrdinku. Páčilo sa mi, že bola empatická a dokázala pochopiť konanie ostatných postáv. Aj v ťažkých chvíľach si zachovala chladnú hlavu a najmä kvôli tomu si ma získala. Mnohí čitatelia porovnávajú Ohnivú kázeň s Divergenciou či s Hrami o život. Súhlasím s tým, že mali tieto knihy isté veci spoločné, avšak nemôžem povedať, že by sa Haigová predošlými knihami inšpirovala. Práve naopak, prichádzala s novými prvkami, ktoré robili dielo originálnym. Napriek tomu ale Ohnivú kázeň považujem za priemerné oddychové čítanie, ktoré neohúri, ale zároveň ani výrazne nesklame. 

Osobne by som odporučil Ohnivú kázeň najmä tým, ktorí majú chuť na netradičný príbeh s fantazíjnymi prvkami. Ako z recenzie vyplýva, treba byť ale pripravený na väčšie množstvo opisných a rozprávacích častí, ktorým by neuškodil väčší počet dialógov a priamej reči. Autorka však otvorila zaujímavú tému a vo svojom diele druhoplánovo odkazuje na nerovnosti vo svete a nadraďovanie sa nad ostatných. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Ohnivú kázeň si môžete zakúpiť trebárs na tejto adrese

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rovnaké a predsa iné | VOX (Christina Dalcherová)

Si žena . Máš práva ako každá iná. Rodinu , deti, milujúceho manžela. Predsa len sa niečím od mužov odlišuješ. Za deň môžeš vysloviť iba sto slov . Vitaj vo svete Christiny Dalcherovej, ktorá napísala dystopický román VOX .  Doktorka Jean McClellanová , uznávaná vedkyňa, sa o politiku nikdy nezaujímala, preto prichádzajúcu zmenu nepostrehla . Keď vláda vyhlásila, že ženy smú vysloviť najviac sto slov denne, neverila tomu . To sa predsa nemôže stať, hovorila si. Nie v Amerike. Nie jej. Všetkým ženám a dievčatám bez rozdielu veku postupne nasadili na ruku náramok, slovomer . Ak prekročia povolený limit, zasiahne ich neznesiteľný elektrický výboj. Ženám zakázali pracovať , vzdelávať sa, združovať. Presadzuje sa patriarchálny systém, kde každý pozná svoje miesto . Od žien sa očakáva, že povedú domácnosť a budú oddanými, poslušnými manželkami . A na to je potrebná nanajvýš matematika. Nie hláskovanie, literatúra či reč . Predtým priemerná osoba hovorila šestnásť tisíc slov denne, te

Otec, ktorého nikdy nepoznala | recenzia knihy Keby som ťa našla (Ava Dellairová)

Cieľom azda každého spisovateľa je zaujať svojho čitateľa a prísť s niečím originálnym a pútavým. Fanúšikovia literatúry pre mladých môžu poznať Avu Dellaire najmä vďaka knihe Listy do neba , ktorá vyšla pred troma rokmi vo vydavateľstve Ikar . Dellaire v nej prišla s originálnym nápadom listov určených známym osobnostiam, ktorí už nežijú. Vo svojej druhej knihe autorka opäť prichádza s niečím nápaditým. Príbeh totiž vyrozprávala v dvoch líniách   –  z pohľadu sedemnásťročnej Angie a jej matky Marilyn, ktorá sa retrospektívne vracia do svojich sedemnástich, teda ešte pred narodením dcéry Angie.  Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením . Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače . Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral. Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom . Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže