RECENZIA: Da Vinciho kód (Dan Brown)

Anjeli a démoni, Stratený symbol, Inferno, Da Vinciho kód... to sú názvy kníh, ktoré si množstvo čitateľov spája s menom Dan Brown. Práve ten patrí medzi najúspešnejších spisovateľov súčasnosti a jeho knihy boli preložené do viac než päťdesiatich jazykov. Keďže po vyššie spomínaných románoch siahajú prevažne dospelí fanúšikovia, ktorí obľubujú prepracované príbehy, vydavateľstvo Ikar sa rozhodlo Da Vinciho kód dostať aj do povedomia mladších čitateľov. Práve tento týždeň vyšlo nové vydanie Da Vinciho kódu pre mladých ‒ v mäkkej väzbe so sviežou obálkou.

Hneď na úvod sa musím priznať, že bola táto kniha prvým románom, ktorý som od Dana Browna čítal. Mal som síce rád záhady, ale nikdy som v sebe nenašiel to správne odhodlanie, ktoré by ma primälo k prečítaniu si autorových kníh. Informácia, že Da Vinciho kód vyjde v novej verzii, ma však zaujala natoľko, že som sa rozhodol dať knihe šancu. Myšlienka dostať úspešný román medzi mladých ľudí mi prišla ako vhodný nápad. Nedalo mi neporovnať si toto vydanie s pôvodným. Čo sa v knihe zmenilo?

Nábytok z čias Ľudovíta XVI. bol nahradený nábytkom z osemnásteho storočia; Citroen ZX, letiaci okolo Opery a cez Place Vendôme, zas policajným autom šinúcim sa Parížom. Ide teda iba o minimálne zmeny, ktoré si bežný čitateľ ani nevšimne. Okrem zmenenej obálky máte teda pocit, akoby ste čítali pôvodnú verziu. Treba však dodať, že román je doplnený o fotoprílohu, ktorá autenticky dotvára zážitok z čítania. Veľkou výhodou Dana Browna je, že písať naozaj vie ‒ a takisto ovláda spôsoby, ako udržať čitateľa v napätí. Hoci sa mi páčila viac druhá polovica románu, ktorá bola o poznanie dynamickejšia, autorovi sa vydarila aj tá prvá. Užijú si ju najmä tí, ktorí majú radšej opisy než akciu.

"Zaťal zuby od bolesti a pozbieral všetky svoje sily a schopnosti. Vedel, že obrovská úloha, ktorá ho čaká, si vyžiada každú sekundu života, ktorá mu ešte ostáva."

Aj napriek tomu, že je kniha určená pre mladých, si však vyžaduje určitú dávku pozornosti, ktorá vám pomôže pri orientácií sa v pomerne zložitom príbehu. Ten je postavený na záhadách, avšak dotýka sa aj tém z Biblie, náboženstva či filozofie. Má teda potenciál zaujať širokú vrstvu čitateľov, tentokrát najmä tých mladších. Príbeh sa sústreďuje na vyšetrenie vraždy kurátora múzea Louvre. Profesor Robert Langdon, odborník na symboliku na Harvardovej univerzite, na mieste činu nachádza zarážajúce stopy. S pomocou francúzskej kryptologičky Sophie Neveuovej musí dešifrovať záhadné odkazy, ktoré ‒ ak sa im nepodarí rozlúštiť včas, môžu ostať navždy stratené v čase.

"Zaplavovali ju spomienky. Spomenula si na svoju
prvú návštevu chrámu a tieto spomienky
 napodiv sprevádzal nečakaný smútok."

Da Vinciho kód nie je tak úplne obyčajnou knihou, no zároveň to nie je ani kniha pre každého. Na svoje si rozhodne prídu milovníci záhad a tajomstiev, ale takisto aj premyslenej zápletky, ktorá vás drží až do poslednej chvíle v napätí. Nedokážem povedať, či dielo zaujme aj mladých ‒ pretože knihy pre túto vekovú kategóriu sa poväčšine sústreďujú na iné témy. Oceňujem ale myšlienku, s ktorou vydavateľstvo prišlo, a takisto aj vydarenú obálku, ktorá dokáže zaujať čitateľa. Mňa teda rozhodne zaujala.