RECENZIA: Kvet (Elizabeth Craftová, Shea Olsenová)

Ako čitateľ a fanúšik literatúry pre mladých som zažil množstvo "knižných ošiaľov". Či to bola Twilight sága, Hry o život, Divergencia či séria After (ktorej ošiaľ, ťažko povedať, či vďaka prepojenosti s mládežníckou kapelou One Direction, trvá dodnes), vždy som počul o týchto knihách z každej strany. Najmä spomínanú sériu After mi pripomenula anotácia diela Kvet, o ktorej som počul už viackrát pred samotným vydaním románu. Obyčajné stredoškolské dievča sa zaľúbi do rockovej hviezdy a práve táto láska obráti celý jej život naruby. Znie to ako príliš veľké klišé, no i napriek tomu mala anotácia románu Kvet niečo do seba, čo ma prinútilo si toto dielo prečítať. Možno to bola zvedavosť, či sa na Slovensko dostáva nové After. V neposlednom rade ma zaujala farebná značka "15+", ktorú som v takejto forme videl na YOLi knihách po prvýkrát. S odstupom času musím povedať, že som od tohto románu očakával viac. Ak by som mal však 15, pravdepodobne by som bol z neho nadšený. Aj preto je veľmi dôležité, z akého uhla sa na túto knihu budete pozerať – a hoci je román vo viacerých ohľadoch svojský a niektoré vecí mu o chvíľu vytknem, mnohých čitateľov zaujme.

"Láska je zničujúca. Berie človeku úplne všetko."

Ide o klasickú romancu medzi dvoma mladými ľuďmi  – Charlotte, ktorá pracuje v kvetinárstve, a Tatom, z ktorého sa vykľuje hudobná star. Hneď na úvod musím povedať, že ma prvé strany románu mierne znepokojili. Nedokázal som sa dostať do tohto príbehu a mal som navyše pocit, akoby kniha nebola určená pre mňa. Po niekoľkých stranách ma však na Kvete niečo zaujalo a kniha ma začala baviť o trochu viac. Aj napriek tomu mi však prekážalo niekoľko detailov, najmä čo sa týka hlavných postáv. Neraz ma totiž rozčuľovalo správanie hlavnej hrdinky Charlotte, ktorá často vystupovala naivne a nerozvážne. Hoci jej Tate ubližoval, aj tak bez neho nedokázala žiť. Častokrát si protirečila a síce sa spomínaný Tate, ktorý je klišoidným stvárnením americkej hviezdy, po ktorom túži každé jedno pubertálne dievča, v knihe príliš neprejavoval, Charlotte ako prototyp zlej hrdinky príbehu úplne stačila.

"Nepotrebujem jeho ochranu. Ako som mu dnes večer povedala: rozhodujem sa sama. A preberám zodpovednosť aj za svoje omyly."

Odhliadnuc od toho mal ale román aj niekoľko svetlých momentov. Veľký plus vidím najmä v pútavom štýle autoriek, vďaka ktorému sa kniha čítala rýchlo a plynulo. Musím takisto pochváliť aj to, že spisovateľská dvojica nechala v príbehu určité otázky otvorené – a teda núti čitateľa, aby si niektoré súvislosti domyslel sám (prípadne si kúpil pokračovanie). Aj napriek spomínanému príjemnému štýlu ale kniha obsahovala niekoľko hluchých miest. Je však dôležité, z akého uhla sa na tento príbeh pozeráte. Pre vekovú kategóriu 15+ (ba o rok či dva menej) môže byť kniha trhákom. V mojom prípade som očakával akési posolstvo, ktoré by mi niečo dalo. A aj keď množstvo čitateľov tvrdí, že podobné diela v sebe žiadne posolstvo nemajú, nesúhlasím s nimi.

"Náhle je mi všetko jedno. Pravidlá, hranice aj obmedzenia. Dokonca aj moje vlastné. Jediné, čo chcem, je on."

Ak budete od knihy očakávať priemerné oddychové čítanie, ktoré neprináša svetoborný príbeh, román vás môže vo viacerých ohľadoch prekvapiť. Treba však povedať, že ide naozaj o príbeh pre nenáročných (a najmä mladších) čitateľov, ktorí prežívajú prvé lásky a sklamania, ktoré po nich často prichádzajú. Ja som mal na knihu očakávania vyššie, no ako som povedal, určitú skupinu fanúšikov romantických príbehov toto dielo dozaista zaujme. Ak patríte medzi nich aj vy, tak prajem pekné čítanie! Román vychádza práve dnes a ak ho ešte nenájdete vo svojom obľúbenom kníhkupectve, môžete si ho objednať kliknutím na obrázok nižšie.

Zdroj obrázkov: zdroj, zdroj, zdroj