Cesta, ktorá môže vrátiť všetko späť | recenzia knihy Road trip (Beth O'Leary)

Britská autorka Beth O'Leary vo svete debutovala svojím románom Spolubývajúca (The Flatshare). Študovala anglický jazyk, pretože – ako uvádza na svojej webovej stránke – sa už oddávna chcela stať spisovateľkou. Inšpiráciu nachádza vo všetkom naokolo a hoci má vo svojej hlave niekoľko stoviek námetov, viaceré z nich sa podľa jej slov nikdy nestanú samostatným príbehom. No románu Road trip sa to podarilo – a mňa veľmi teší, že vám túto milú knižku môžem predstaviť práve v týchto horúcich dňoch.
Addie a jej sestra vyrážajú na cestu do Škótska, kde sa koná priateľkina svadba. Hudba je prichystaná, sladkosti zbalené, no len čo vyštartujú, niekto do nich zozadu narazí. Ako naschvál za volantom sedí Addin bývalý frajer Dylan, ktorému sa doteraz vyhýbala. Dylan a jeho najlepší kamarát mieria na tú istú svadbu, a keďže je ich auto nepojazdné a verejná doprava nedostupná, Addie nemá na výber a musí ich vziať so sebou. Maličké auto je čoskoro plné nielen batožiny, ale aj tajomstiev. Počas niekoľkohodinovej cesty sa Dylan a Addie nevyhnú spomienkam na svoj zložitý vzťah... Naozaj sa pred rokmi ocitol na konci svojej cesty? (zdroj: anotácia, upravené)

„Chcem urobiť všetko naraz: rozbehnúť sa k nemu, utekať preč, schúliť sa do klbka a plakať. A okrem toho všetkého mám totálne absurdný pocit, že niekto niečo pokašľal, akoby niekto vo vesmíre zabudol niečo odložiť na miesto.“

Možno si poviete, že zápletka tohto príbehu obsahuje jedno klišé za druhým – aká vysoká je šanca, že náhodne narazíte do svojho bývalého, ktorý cestuje na rovnakú svadbu ako vy, a následne s ním strávite niekoľkohodinovú cestu autom? Práve tieto nepravdepodobné náhody ale robia z Road tripu dokonalé a nenáročné čítanie na leto. Pretože kto by sa chcel v týchto horúčavách sústrediť na komplikovanú dejovú líniu?

Hoci by sa mohlo zdať, že román zachytáva iba krátky časový úsek, nie je tomu tak. Postavy sa totiž retrospektívne vracajú do minulosti a približujú tak čitateľom vývoj svojho (napohľad stroskotaného) vzťahu. Treba však povedať, že sa v týchto dvoch časových líniách pomerne jednoducho orientuje. Bonusom je aj veľmi príjemný autorkin štýl, ktorý vás nabáda k tomu, aby ste v čítaní pokračovali.

„Mám pred sebou nespočetne veľa možností. Môžem robiť, čo budem chcieť, a zrejme to pre mňa platí väčšmi ako pre všetkých ostatných na tomto svete. Môj strach to však zjavne nevie. Strach vie len to, že budúcnosť je ďaleká a hrôzostrašná, lebo nech urobím čokoľvek, napokon aj tak zlyhám.“

S už spomínanými časovými líniami súvisí aj prerod hlavných postáv, ktorý môžeme sledovať počas celej zápletky. Nerozvážni mladíci sa totiž postupne menia na uvedomelých ľudí, ktorí sa poučili z vlastných chýb. Aj napriek jednoduchej dejovej línii autorka neustále čitateľov prekvapuje nečakanými zauzleniami, ktoré zápletku dramatizujú – a ktoré zároveň vedú k prekvapivým rozuzleniam v závere príbehu.

„Kto hľadá, nájde všetko, čo stratené sa zdalo.“

Titul Road trip vychádza v slovenčine v dokonalom čase – v období letných svadieb, dovoleniek a dní plných oddychu, ktoré vám tento príbeh bude dozaista spríjemňovať. Síce dielo Beth O'Learyovej neprináša nič nové, je dôkazom toho, že aj jednoduchý príbeh sa dá napísať pútavým štýlom. Verím, že sa jedného dňa dočká aj filmového spracovania, ktoré by rozhodne zožalo úspech. Nateraz vám ale prajem pekné čítanie! :-)