Vianočný darček na poslednú chvíľu | recenzia knihy Nočný expres (K. Erlandsson, P. Bergting)

Vianoce sú za rohom a vy stále premýšľate nad darčekom, ktorý by potešil (nielen) detského čitateľa? V takom prípade mám pre vás skvelý tip na knižku, ktorá dozaista vyčaruje úsmev na tvári. Zoznámte sa s Nočným expresom, ktorý má za cieľ pripraviť vás v 24 kapitolách na Vianoce. To je lákavá ponuka, čo poviete?

Danja s rodičmi a staršou sestrou trávia celý december u babičky v starej staničnej budove, aby si užili jeden druhého a pripravili sa na Vianoce. Jedenásťročná Danja sa na toto obdobie vždy tešila, len tento rok je to trochu zvláštne. Babička je akási zábudlivá, občas rozpráva nesúvisle, spomína nejaký kľúč. Danja jej napriek tomu robí spoločnosť, a preto ju veľmi zasiahne, keď v jeden večer záhadne zmizne. V ten istý večer začuje Danja prichádzať vlak – na stanici, ktorá už nefunguje a na železničnej dráhe, na ktorej vlak už roky nepremával. V magickom Nočnom exprese začína neobyčajné dobrodružstvo: cestuje spolu s tými, čo stratili niekoho, koho kedysi milovali, a veria v ich objavenie. Podarí sa jej s novým kamarátom Konradom vyriešiť záhadu vlaku? Zistí, čo má spoločné kľúč s Nočným expresom? Stretne sa znova s babičkou? Tajomstvá Nočného expresu čakajú na svoje odhalenie! (zdroj: anotácia)

Čas, v ktorom sa presúvame, je akousi pauzou, počas ktorej smutní, osamelí či popletení môžu byť na chvíľu sami sebou.

Aj napriek tomu, že sa Nočný expres spočiatku pomalšie rozbieha (aký paradox, keďže ide o expres...), treba povedať, že druhá polovica knihy vám nedostatok akcie dokonale vynahradí. Rozprávanie švédskej autorky je veľmi pútavé, preto jednotlivé kapitoly ubiehajú pomerne rýchlo. Príbeh navyše dotvárajú krásne ilustrácie Petra Bergtinga, ktoré knihu pretvorili na umelecké dielo. To, že ilustrované knihy sú iba pre deti, už dávno neplatí.

Hoci Nočný expres môže na prvý pohľad evokovať knihu pre maličkých, nie je tomu tak. S odstupom času totiž zistíte, že v sebe skrýva veľké množstvo pekných myšlienok, ktoré možno aplikovať aj do všedných dní. Erlandsson poukazuje na často magické putá, ktoré si vytvárame v rámci rodiny, no i mimo nej. Vyzdvihuje odvahu a vytrvalosť, najmä na ceste za vlastným cieľom a v boji o dobro. V neposlednom rade sú to postavy, ktoré  síce z času na čas konajú predvídateľne  boli vytvorené s láskou a každá z nich v hrá v príbehu dôležitú úlohu. Presne ako vlakové stanice: aj keď nám niektoré pripadajú zbytočné, v skutočnosti majú pre mnohých veľký význam, pretože by bez nich vyzeral ich život úplne inak.

„Vlaky a staničné budovy pripomínajú ľudí a časy, ktoré už nie sú. Mali by sa nejakým spôsobom zachovať.“

Útla knižka s krásnou vianočnou obálkou z pera švédskej autorky Karin Erlandssonovej v sebe skrýva veľký potenciál, ktorý ocenia aj starší čitatelia. Ak hľadáte neskorý vianočný darček, rozhodne vám Nočný expres odporúčam.