Niektoré sny v nás ostanú navždy | recenzia knihy Snívať znova (Mona Kasten)

Nemeckú autorku Monu Kastenovú slovenským čitateľom dozaista netreba predstavovať. Jej séria Znova si za posledné dva roky, odkedy vyšla prvá časť, podmanila tisíce priaznivcov. Nedávno sa slovenskí fanúšikovia dočkali finále tejto pentalógie, ktoré uzatvára osudy postáv.

Nádejnej mladej herečke Jude Livingstonovej sa v Los Angeles zrútia všetky sny, a tak utečie k svojmu bratovi do pokojného mestečka Woodshill, aby sa znovu postavila na vlastné nohy. Je bez práce, bez peňazí a sama. Rodičia o jej zlyhaní netušia. Žijú v presvedčení, že ich dcéra si plní sny v Hollywoode. U brata ju však čaká nepríjemné prekvapenie. V dome býva aj jeho kamarát Blake, chlapec, ktorému Jude kedysi zlomila srdce. Blake jej dá hneď na začiatku jasne najavo, že s ňou už nechce mať nič spoločné a má sa držať od neho aj jeho priateľov čo najďalej. Jude sa snaží želanie rešpektovať, veď potrebuje strechu nad hlavou, ale každým dňom je to čoraz ťažšie. Vzájomná príťažlivosť sa totiž nedá len tak oklamať. (zdroj: anotácia)

„Odjakživa som mala iba jediný sen. Nič viac. Nijaký plán B. A vrátiť sa do toho sveta neprichádzalo do úvahy. Desilo ma to. Zakaždým, keď som to zvažovala čo i len na zlomok sekundy, spomenula som si na konkrétny deň, keď som si uvedomila, že človek môže prísť o všetko aj vďaka jedinej osobe.“

Ako som spomínal v recenziách na predošlé časti série, myšlienku predstaviť v každej knihe inú dvojicu postáv považujem za pomerne originálny prístup k vypovedaniu príbehu. No tak, ako sa môže zdať tento princíp jednoduchý, si vyžaduje aj komplikované plánovanie jednotlivých dejových línií. V neposlednom rade je tiež dôležité, aby bol príbeh stále zaujímavý pre čitateľa – ktorý by nemal mať pocit, že číta dookola o tom istom. S odstupom času, po prečítaní celej série, môžem povedať, že sa to Mone Kastenovej podarilo na výbornú.

V každej knihe si totiž dokázala udržať latku, ktorú nastavila na začiatku. Jej štýl je pútavý a keďže knihy zobrazujú reálne problémy mladistvých, dovolím si tvrdiť, že sú pre cieľovú skupinu aj prínosné. To isté možno povedať aj o titule Snívať znova, ktorý čitateľom predstavuje Jude a Blaka, napohľad úplne odlišné postavy. Podobne ako v prípade zvyšných dvojíc, aj oni si prešli neľahkou minulosťou. Práve následky minulosti na prítomnosť postáv tvoria akýsi stmeľujúci prvok celej série.

„Vedela som, že sa im raz musím priznať s hroznou pravdou. A potom bude po všetkom. Svet, ktorý som ako-tak pozbíjala dokopy, sa rozpadne na márne kúsky a neostane kameň na kameni.“

Ako to už býva v dielach Mony Kastenovej zvykom, Jude a Blakovi nechýba hĺbka, a aj napriek desiatkam zvyšných postáv, s ktorými sa čitatelia stretli v predošlých častiach, ich dokázala autorka dostatočne odlíšiť od ostatných. Považujem to za veľmi dôležitý aspekt príbehu, ktorý zároveň predurčuje kvalitu celej série. Ako sa autorka priznala v záverečnej poznámke knihy, na túto dvojicu postáv sa veľmi tešila a počas písania románu si získala jej srdce. Je preto pochopiteľné, že si tento pár nechala až na záver série, uzatvárajúci päťdielnu púť postáv.

Titul Snívať znova je výborným ukončením pútavej série pre (nielen) mladých čitateľov. Okrem toho, že poskytuje pohľad na príbehy ďalšej dvojice postáv, čitateľov nabáda k tomu, aby sa nevzdávali svojich snov, aby bojovali, hoci majú pocit, že je všetko stratené, a zároveň aby nezabúdali na svojich blízkych, ktorí ich vedia podporiť a dodať im chýbajúcu odvahu. Verím, že sa nejeden z vás bude so sériou Znova lúčiť ťažko, no ako sa hovorí (a v tomto prípade to platí dvojnásobne), v najlepšom treba prestať. Prajem príjemné čítanie! :-)