Preskočiť na hlavný obsah

Niektoré sny v nás ostanú navždy | recenzia knihy Snívať znova (Mona Kasten)

Nemeckú autorku Monu Kastenovú slovenským čitateľom dozaista netreba predstavovať. Jej séria Znova si za posledné dva roky, odkedy vyšla prvá časť, podmanila tisíce priaznivcov. Nedávno sa slovenskí fanúšikovia dočkali finále tejto pentalógie, ktoré uzatvára osudy postáv.

Nádejnej mladej herečke Jude Livingstonovej sa v Los Angeles zrútia všetky sny, a tak utečie k svojmu bratovi do pokojného mestečka Woodshill, aby sa znovu postavila na vlastné nohy. Je bez práce, bez peňazí a sama. Rodičia o jej zlyhaní netušia. Žijú v presvedčení, že ich dcéra si plní sny v Hollywoode. U brata ju však čaká nepríjemné prekvapenie. V dome býva aj jeho kamarát Blake, chlapec, ktorému Jude kedysi zlomila srdce. Blake jej dá hneď na začiatku jasne najavo, že s ňou už nechce mať nič spoločné a má sa držať od neho aj jeho priateľov čo najďalej. Jude sa snaží želanie rešpektovať, veď potrebuje strechu nad hlavou, ale každým dňom je to čoraz ťažšie. Vzájomná príťažlivosť sa totiž nedá len tak oklamať. (zdroj: anotácia)

„Odjakživa som mala iba jediný sen. Nič viac. Nijaký plán B. A vrátiť sa do toho sveta neprichádzalo do úvahy. Desilo ma to. Zakaždým, keď som to zvažovala čo i len na zlomok sekundy, spomenula som si na konkrétny deň, keď som si uvedomila, že človek môže prísť o všetko aj vďaka jedinej osobe.“

Ako som spomínal v recenziách na predošlé časti série, myšlienku predstaviť v každej knihe inú dvojicu postáv považujem za pomerne originálny prístup k vypovedaniu príbehu. No tak, ako sa môže zdať tento princíp jednoduchý, si vyžaduje aj komplikované plánovanie jednotlivých dejových línií. V neposlednom rade je tiež dôležité, aby bol príbeh stále zaujímavý pre čitateľa – ktorý by nemal mať pocit, že číta dookola o tom istom. S odstupom času, po prečítaní celej série, môžem povedať, že sa to Mone Kastenovej podarilo na výbornú.

V každej knihe si totiž dokázala udržať latku, ktorú nastavila na začiatku. Jej štýl je pútavý a keďže knihy zobrazujú reálne problémy mladistvých, dovolím si tvrdiť, že sú pre cieľovú skupinu aj prínosné. To isté možno povedať aj o titule Snívať znova, ktorý čitateľom predstavuje Jude a Blaka, napohľad úplne odlišné postavy. Podobne ako v prípade zvyšných dvojíc, aj oni si prešli neľahkou minulosťou. Práve následky minulosti na prítomnosť postáv tvoria akýsi stmeľujúci prvok celej série.

„Vedela som, že sa im raz musím priznať s hroznou pravdou. A potom bude po všetkom. Svet, ktorý som ako-tak pozbíjala dokopy, sa rozpadne na márne kúsky a neostane kameň na kameni.“

Ako to už býva v dielach Mony Kastenovej zvykom, Jude a Blakovi nechýba hĺbka, a aj napriek desiatkam zvyšných postáv, s ktorými sa čitatelia stretli v predošlých častiach, ich dokázala autorka dostatočne odlíšiť od ostatných. Považujem to za veľmi dôležitý aspekt príbehu, ktorý zároveň predurčuje kvalitu celej série. Ako sa autorka priznala v záverečnej poznámke knihy, na túto dvojicu postáv sa veľmi tešila a počas písania románu si získala jej srdce. Je preto pochopiteľné, že si tento pár nechala až na záver série, uzatvárajúci päťdielnu púť postáv.

Titul Snívať znova je výborným ukončením pútavej série pre (nielen) mladých čitateľov. Okrem toho, že poskytuje pohľad na príbehy ďalšej dvojice postáv, čitateľov nabáda k tomu, aby sa nevzdávali svojich snov, aby bojovali, hoci majú pocit, že je všetko stratené, a zároveň aby nezabúdali na svojich blízkych, ktorí ich vedia podporiť a dodať im chýbajúcu odvahu. Verím, že sa nejeden z vás bude so sériou Znova lúčiť ťažko, no ako sa hovorí (a v tomto prípade to platí dvojnásobne), v najlepšom treba prestať. Prajem príjemné čítanie! :-)


zdroj obrázka: www.bux.sk

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle