Pavučina, z ktorej niet cesty späť | recenzia knihy Jedna nevinná lož (Leah Konenová)

Kedy ste naposledy klamali? Možno to bola nevinná lož, pretože ste nechceli svojich blízkych zaťažovať nepríjemnými informáciami. Alebo ste zaklamali, snažiac sa na niekoho urobiť dojem. Niekedy sa nevinná lož zdá ako najjednoduchšie riešenie. No čo ak táto nevinná lož prerastie do niečoho oveľa väčšieho? Čo ak sa zapletiete do pavučiny klamstiev, z ktorej už niet cesty späť?

Lucy práve utiekla z najhoršieho vzťahu vo svojom živote. Zmizla čo najďalej a všetko, čo jej zostalo, je jeden kufor a modrina pod okom. Keď sa po chvíli zoznámi s novými susedmi Verou a Johnom, zistí, že práve oni sú tí, ktorých tak zúfalo potrebovala. Rýchlo sa stanú priateľmi – veď sú zábavní, milí, chápaví a tvoria milujúci pár. No má to jeden háčik. Vera a John sa nemočili do problémov a šíria sa o nich nepravdy, ktoré ohrozujú ich život. Práve preto požiadajú Lucy, aby kvôli nim zaklamala. Ide predsa o nevinnú lož, ktorá dokáže vyriešiť všetky problémy. A jedna nevinná lož ešte nikomu neublížila... Až kým niekto nezomrie. (zdroj: anotácia, upravené)

„Správanie je výsledkom okolností. Reagujeme na to, čo nám život prinesie.“

Za jedno z najväčších pozitív tejto knihy považujem schopnosť autorky vyvolať v čitateľovi pocit. Aj keď sa to môže zdať ako samozrejmosť, rozhodne to neplatí pre všetky romány, ktoré v súčasnosti nájdete v kníhkupectve. Niektoré (a nie je ich málo) vám jednoducho rozpovedajú príbeh bez toho, aby vo vás niečo zanechali.

V prípade trileru Jedna nevinná lož sa mi už od samého začiatku niečo nezdalo. Mal som tušenie, že niečo nie je v poriadku. Skrývali postavy svoje tajomstvá, ktoré sme sa mali dozvedieť až neskôr? Som presvedčený, že práve vyvolanie takýchto pocitov bolo cieľom Leah Konenovej. S odstupom času môžem povedať, že sa jej vynikajúco podarilo rozplánovať dejovú líniu, vďaka čomu premyslene dávkovala akciu od prvej strany až po poslednú.

„Keď išlo do tuhého, všetci sme podľahli klamstvu. Pravda bola niekde hlboko v našich srdciach. Každý sme však pridali ďalšiu ochrannú vrstvu ako cibuľa. Aby sa človek dostal k pravde, musel tie vrstvy jednu po druhej odhaliť. Alebo zobrať nôž a zarezať hlboko, len potom z toho slzili oči.“

Hoci by mohol niekto tvrdiť, že je kniha miestami príliš prekombinovaná, treba uznať, že pravdepodobne ani jeden z čitateľov nečakal záver, ktorý si pre nás autorka prichystala. Vývoj zápletky núti čitateľa premýšľať nad tým, ako bude príbeh pokračovať, čím ho aktívne zapája do diania.

Jedna nevinná lož je psychologický triler, ktorý nazerá do nášho vnútra. Človeka zobrazuje v bezhraničných situáciách, často na pokraji vlastných síl, kedy koná skratovo a bez rozmyslu. Možno niektoré svoje rozhodnutia rýchlo oľutuje – no možno nemal inú možnosť. Tak či onak, román prináša viacero posolstiev, ktoré môže každý z nás interpretovať rozličným spôsobom. Verím, že si v príbehu nájdete to svoje. Mne sa to podarilo.