Vydajte sa na výlet do minulosti | recenzia knihy Vražda v Mena House (Erica Ruth Neubauer)

Americká autorka Erica Ruth Neubauer strávila jedenásť rokov v armáde a dva roky pracovala ako policajtka. Niet sa čomu čudovať, že našla záľubu v písaní detektívnych príbehov. Vražda v Mena House (2020) je jej debutový román a zároveň aj prvá časť série Prípady Jane Wunderlyovej, ktorá sa v angličtine tento rok dočká už piateho pokračovania.

Vitajte v luxusnom hoteli Mena House – žiarivom klenote v rozpálenom centre Káhiry! Schádzajú sa tu bohatí cestovatelia z celého sveta, aby vďaka noblesným večierkom zabudli na dozvuky prvej svetovej vojny. V tieni paliem a múrov hotela však na prominentných hostí číha nebezpečenstvo... Píše sa rok 1926 a mladá vdova Jane Wunderlyová sa vyberie s tetou Millie na dovolenku do Egypta. Nevyhne sa spoločnosti príťažlivého pána Redversa, na ktorom jej však čosi nesedí. A nielen na ňom. Zdá sa, že viacerí hostia v hoteli čosi skrývajú. Patrí k nim aj Anna Staintonová, ktorá na seba nechtiac strhne všetku pozornosť v okamihu, keď sa ocitne nad mŕtvym telom svojej samozvanej rivalky. Odrazu je v stávke nielen Janina povesť, ale aj život. Polícia sa s vyšetrovaním neponáhľa, a tak sa Jane rozhodne na vlastnú päsť vypátrať, kto by mohol mať motív na spáchanie takej brutálnej vraždy. Čas sa však kráti, pretože počet obetí v hoteli stúpa ako púštna horúčava... (zdroj: anotácia, upravené)

Už podľa anotácie tohto príbehu možno usudzovať, že Vražda v Mena House nebude úplne obyčajnou detektívkou. Teda aspoň nie takou, akú ste pravdepodobne v poslednom čase čítali. Keďže sa jej dej odohráva pred takmer sto rokmi, treba sa pripraviť na malý výlet do minulosti. Do éry, v ktorej o slovách smartfón či internet ľudia ani len nesnívali – a doba (v neposlednom rade aj pátranie po zločincoch) vyzerala úplne inak. Musím však povedať, že aspoň pre mňa to bol príjemný „výlet“. Autorka tak okrem hlavnej dejovej línie, ktorou je nepochybne vyriešenie záhadnej vraždy, okrajovo poukazuje aj na kultúrne a historické dedičstvo prvej polovice minulého storočia. To nie je samozrejmosťou pre podobné príbehy, a tak má u mňa Neubauer veľký plusový bod.

Nedá mi však nespomenúť drobné výhrady, ktoré som mal v prvej polovici románu. Tá sa – na môj vkus – rozbiehala veľmi pomaly. Pomernú časť strán tvorili myšlienkové pochody hlavnej postavy, ktoré by mohli niektorým čitateľom prekážať. Ja som jej rozprávanie považoval za zaujímavé, no určite by som privítal rýchlejší vývoj udalostí. Druhá polovica príbehu mi to ale vynahradila, a tak som na pomalší úvod takmer zabudol.

„Aj z diaľky som videla, že mladá dáma v krátkych tmavomodrých šatách ozdobených korálikmi je stelesnením couture. Dokonca som sa pri pohľade na ňu neubránila istej žiarlivosti. Moja postava sa oveľa viac hodila do éry, ktorá si cenila oblé krivky.“

Vražda v Mena House je netradičná detektívka, v ktorej nenájdete moderné vyšetrovacie metódy – práve naopak, možno sa vám niektoré z tých, čo táto knižka ponúka, budú zdať skôr humorné. Musím ale povedať, že som si toto nenáročné, no zároveň príjemné čítanie užil. Vďaka E. Neubauerovej sa už teraz neviem dočkať letnej dovolenky pri mori. Verme, že bude bez vraždy. :-D