Želanie s trpkou príchuťou | recenzia knihy Bolo raz jedno zlomené srdce (Stephanie Garber)

Stephanie Garber vstúpila do literárneho sveta známou fantasy trilógiou Caraval. Bolo raz jedno zlomené srdce je prvým dielom jej ďalšej trilógie, ktorá sa v angličtine čoskoro dočká svojho finále. V slovenskom preklade zatiaľ vyšla iba prvá časť, ktorá čitateľom predstavuje magický svet so zradným Princom sŕdc.

Evangeline Foxová odjakživa verila v pravú lásku a šťastné konce... až kým nezistila, že sa láska jej života chystá oženiť s inou. V zúfalej nádeji, že svadbu zastaví a vylieči svoje ranené srdce, uzavrie dohodu s charizmatickým, no podlým Princom sŕdc. Ten od nej na revanš za svoju pomoc žiada tri bozky. No už po prvom bozku Evangeline pochopí, že vyjednávanie s nesmrteľnými je veľmi nebezpečná hra a Princ sŕdc chce v skutočnosti oveľa viac, než mu sľúbila. Princ sŕdc má s Evangeline veľké plány, ktoré ju buď privedú k jej vysnívanému šťastnému koncu, alebo do záhuby. (zdroj: anotácia)

„Zlomené srdce dokáže trhať dušu kúsok po kúsku. Zmení ťa na masochistu, ktorý túži byť vypitvaný, až kým z neho nezostane nič, čo by sa dalo zničiť.“

Musím sa priznať, že aj napriek tomu, že čítam čoraz menej fantasy kníh, ma titul Bolo raz jedno zlomené srdce podľa anotácie úprimne zaujal. Bol totiž zahalený rúškom tajomstva, ktoré – ako som neskôr zistil – sa nesie celým románom. Stephanie Garber vytvorila jedinečný svet plný čarovných bytostí, nesmrteľných Osudov, magických predmetov a kliatob, ktorý ma už na samom začiatku vtiahol do svojho vnútra. Potešilo ma, že sa líšil od iných fantasy príbehov a že miestami vzbudzoval dojem historického románu (vďaka všetkým tým panovníkom a vznešeným večierkom). Autorka si teda vytvorila pevný základ pre viacdielnu sériu, na ktorom môže v budúcnosti stavať.

Aj napriek tomu, že osud hlavnej postavy Evangeline nebol úplne najpriaznivejší, páčilo sa mi, že dokázala v každej situácii nájsť niečo pozitívne. Hoci mohlo jej konanie z času na čas pôsobiť naivne, dá sa ospravedlniť jej mladým vekom. Princ sŕdc, ako to už býva zvykom, bol jej presným protikladom a práve vďaka nemu mala dejová línia nepredvídateľný spád.

„Každý príbeh môže mať nekonečne veľa koncov.“

Často sa stáva, že sa dej v prvej polovici dlhšie „rozbieha“. Román Bolo raz jedno zlomené srdce však mal podľa môjho názoru opačný problém. Prvú polovicu napísala autorka bezchybne, ale problematickou bola druhá. V tej na môj vkus príbeh až príliš prekombinovala. Do deja vstúpili nové postavy, zápletka sa ešte väčšmi zamotala a ja som sa musel viackrát vrátiť späť, aby som pri knihe udržal pozornosť. Azda sa tomu v ďalších častiach autorka vyvaruje.

Prvá časť tejto fantasy série prichádza s jasnou otázkou – ako ďaleko dokážeme zájsť pre lásku? A čoho všetkého sme schopní, aby sme vyliečili svoje zlomené srdce? Záver románu otvára dvere ďalšiemu dielu a Evangelin príbeh bude v slovenskom preklade pokračovať na jeseň tohto roka. Druhá časť Balada o láske až za hrob do kníhkupectiev dorazí už v októbri. Tešíte sa? Ja ostanem tejto sérii určite verný.