Ak ju chce, musí ju najskôr nájsť | recenzia knihy Pobozkali sme Sharu Wheelerovú (Casey McQuiston)

Casey McQuiston má na konte viaceré knihy pre mladých. Asi najväčší úspech v súčasnosti zažíva jej titul Red, White & Royal Blue, ktorý sa na streamovacej službe Amazon Prime pred mesiacom dočkal filmového spracovania. Román Pobozkali sme Sharu Wheelerovú je zatiaľ prvým v poradí, ktorí si v preklade môžu prečítať aj slovenskí čitatelia.

Chloe Greenová sa posledné štyri roky vyhýbala klebetným spolužiakom a puritánskemu vedeniu na Kresťanskej akadémii Willowgrove. Má len jediný cieľ – zvíťaziť v zápase o titul premiantky. Nebude to mať jednoduché, pretože jej rivalkou je dokonalá Shara Wheelerová, kráľovná plesu a zároveň riaditeľova dcéra. Mesiac pred maturitou však Shara pobozká Chloe a zmizne. Pri pátraní po odpovediach Chloe zistí, že nie je jediná, koho Shara pobozkala. Je tu aj Smith, futbalový rozohrávač a Sharin miláčik, a tiež Rory, „bad guy“ od susedov, ktorý je do Shary tajne zamilovaný. Trojica nemá nič spoločné až na bozk od nezvestného dievčaťa a záhadných lístočkov, ktoré po sebe zanechalo. Aby ju našli, musia spoločne rozpliesť všetky stopy. Ak sa Chloe podarí dotiahnuť Sharu späť pred maturitou a poraziť ju vo férovom súboji, bude to stáť za to. (zdroj: anotácia)

Román Pobozkali sme Sharu Wheelerovú môže na prvý pohľad vzbudzovať dojem klasickej tínedžerskej drámy, ktorá poukazuje na problémy mladých a zaručene sa skončí happy-endom. Musím však povedať, že to nie je celkom tak. Za najsilnejší prvok tohto príbehu považujem postavy. Autorka ich vykreslila precízne a do hĺbky – a to nielen tie hlavné, ale aj vedľajšie. Napriek tomu, že kniha zobrazuje pomerne krátky časový úsek, McQuiston upozorňuje aj na ich vývoj v čase.

V prvých kapitolách príbehu som mal pocit, že je Chloe ešte veľmi nezrelá. Mal som výhrady voči jej správaniu, no neskôr som ho pochopil v kontexte iných súvislostí. Shara na mňa zas od začiatku pôsobila veľmi tajomne, čo bolo určite aj autorkiným zámerom. S odstupom času mi všetky dieliky skladačky do seba zapadli a začal som aj ju vnímať úplne inak. Oceňujem, že si autorka líniu postáv do bodky premyslela, za čo odo mňa získava body navyše. Veľmi pozitívne tiež hodnotím poukázanie na problémy, s ktorými sa stretávajú LGBTI+ ľudia v rozličných prostrediach. Ich akceptovanie a plnohodnotné postavenie v spoločnosti nie je ani zďaleka samozrejmosťou vo všetkých štátoch sveta. Verím, že podobné knihy tomu môžu aspoň z malej časti pomôcť.

„Žiarlivosť je zvláštna vec. Strávime ňou takú veľkú časť strednej školy, nenávidíme, že iný človek má niečo, čo my nemáme, želáme si, aby sme mohli okúsiť, aké je to byť ním. Zbaviť sa na chvíľu tohto pocitu a odovzdať ho niekomu inému je úľava.“

Keby som mal titul Pobozkali sme Sharu Wheelerovú opísať 4 slovami, určite by to boli tieto: zaujímavá jazda plná odhalení. A naozaj – román podľa môjho názoru nie je dych-berúcim čítaním, od ktorého by ste sa nevedeli odtrhnúť. Vnímam ho skôr ako nenáročnú „oddychovku“, pri ktorej som mohol na chvíľu vypnúť a zabudnúť na všednosti dňa. Ak hľadáte niečo podobné aj vy a knižka vás podľa anotácie zaujala, rozhodne odporúčam dať jej šancu.