Deborah Harkness - Príbeh čarodejnice (recenzia)

MÁGIA ZAKÁZANEJ LÁSKY
MEDZI UPÍROM A ČARODEJNICOU V HLBINÁCH ČASU...

Vedkyňa Diana Bishopová si počas výskumu v oxfordskej Bodleianskej knižnici nevedomky vyžiada zakliaty alchymistický rukopis. Diana pochádza zo starobylého, významného čarodejníckeho rodu, no sama nechce mať nič spoločné s čarodejníctvom, zanevrela naň po smrti svojich rodičov. Preto po zbežnom nahliadnutí a pár poznámkach vráti knihu do skladu. Jej objav však spôsobí nebývalý rozruch vo svete bytostí a do knižnice sa nahrnie horda démonov, čarodejníc a upírov. Diana totiž náhodou natrafila na žiadaný, stáročia stratený poklad – a je jediná, ktorej sa podarilo prelomiť jeho zaklínadlo.

Hlavnou hrdinky tejto Young Adult novinky je tridsaťsedem ročná historička Diana Bishopová. Konečne je to dospelá žena a nie „usoplená, dospievajúca puberťáčka“, ktorá sama nevie, čo vlastne chce. Knižku som si vybral podľa lákavej anotácie a veľmi dobrých recenzii na Martinuse (deväť ľudí z deviatich dalo knihe navyššie hodnotenie). Taktiež som si prečítal ukážku z jednej knižnej stránky, ktorá ma rozhodne zaujala, a preto som neváhal, a knižku si kúpil.

Diana Bishopová vie, čo chce. Konečne prichádza kniha, s veľmi dobrou hlavnou postavou (to sa vidí len málo krát... nemotorná Bella, nerozhodná Ever, pojašená a vzdorovitá Darina, a ďalšie...). To by už snáď nebolo Young Adult, keby hlavná postava hneď na začiatku niečo „nespackala“ a dôsledky musela vyriešiť v druhej polovici knihy. Je zaujímavé pozorovať vzťah medzi Dianou a Matthewom. Prezradím len toľko, že im veľmi dlho trvalo, pokým si začnú tykať (profesionálny odstup na niekoľko stovkách strán).

Hneď na začiatku pochopíte, že autorka má výnimočne vyvinutý štýl písania i napriek tomu, že knižka je autorkinou prvotinou. Postupne sa ale v knihe začínajú objavovať nudné a siahodlhé opisy, odklony od hlavnej témy, ktoré deju nijak nepomôžu. Povedal by som, že autorka tým knihu len zbytočne predlžuje, akoby bola platená od napísaných strán. Pokojne mohla mať knižka o dve stovky strán menej. Knižku by som zhodnotil takto: začiatok veľmi dobrý, potom sto strán, ktoré čitateľovi nič obzvlášť neprinesú, zaujímavý stred a veľmi dobrý, prepracovaný koniec. Knižka je písaná v prvej osobne z pohľadu Diany; a v dvoch kapitolách v tretej osobe, keď autorka opisovala iný „svet“ ako ten Dianin.

Autorka vytvorila nový fantazijný svet, v ktorom mieša čarodejnice, upírov a iné fantastické bytosti. Takýto mišmaš sa niekomu môže pozdávať, avšak väčšinu čitateľov len viac zmätie. Miestami dej tak zamotávala, že som si niektoré pasáže musel prečítať viackrát. Obálka sa vydavateľstvu naozaj podarila (v tomto prípade nebol použitý pôvodný návrh, vydavateľstvo si vytvorilo svoj). Ku prekladu nemám výhrady, povedal by som, že bol tiež veľmi dobrý. Ako sme si u vydavateľstva IKAR už určite všimli, opäť skombinovalo tenké strany s extra malými písmenami, a tak knihu narvalo do pár centimetrov.

Knižku by som celkovo ohodnotil veľmi dobre aj napriek tomu, že ma niektoré pasáže unavovali a nudili, ale boli v nej aj také, ktoré ma naopak bavili. Veď pred sa len – je to autorkin debut a autorka má vážne potenciál. Knižka sa doposiaľ prekladá do viac ako tridsiatich piatich jazykov po celom svete a pritom vyšla len začiatkom tohto roka.