Jeanne DuPrau – Mesto Ember (recenzia)

Tento krát na svoj blog prinášam recenziu knižky vydavateľstva Slovart, ktorá bola aj sfilmovaná - prvú časť štvordielnej série Mesto Ember od americkej autorky.

Predstavte si, že by ste žili v meste, v ktorom je stále tma. Jediným zdrojom svetla by boli pouličné lampy a svetlá z budov. A čo by ste robili, ak by svetlo definitívne zhaslo? Autorka takýto svet vytvorila. 250 rokov žili obyvatelia pokojne, v skladoch bol dostatok všetkého, čo potrebovali. Ale teraz sú police prázdne, častejšie sa kazí osvetlenie a zanecháva obyvateľov v hrozivej tme. Čo sa stane, ak sa generátor produkujúci energiu pre celé mesto definitívne pokazí? Avšak objavia sa dvaja obyvatelia mesta, Doon a Lina, ktorých táto situácia zaujíma a celý osud mesta zoberú do svojich rúk. Lina získa prácu v potrubí, čo znamená nekonečnú prácu na vlhkom mieste. Doon zas pracuje ako posol. Keďže Lina vždy túžila byť poslom, vymieňa si prácu s Doonom. Doon totiž vie, že v podzemí je ukrytý generátor svetla, ktorý každým dňom slabne a práve od neho závisí osud celého mesta. Podarí sa im zachrániť obyvateľov mesta pred definitívnou temnotou?

Knižka je písaná veľmi jednoduchým štýlom, ktorý sa číta ľahko a plynuje. Pôsobila na mňa dojmom, že je určená skôr mladším čitateľom - potvrdzuje to aj väčšia veľkosť písmen. Väčšinou sa stretávam s malými písmenami alebo prirodzenými, tieto boli však až príliš veľké. Autorka nepoužíva slang, na rozdiel od autorov literatúry pre mladých, ktorý sa snažia upútať čo najväčšiu pozornosť. Na začiatku ma čakalo prekvapenie - ešte som sa nestretol s tým, že by dvanásťročné deti začínali pracovať. A vôbec nešlo a hocijakú prácu - potrubie určite nie je vhodné pre tak malé deti... Jedná sa o sci-fi sériu, v ktorej je pravdepodobne možné všetko... Nemohol som sa zbaviť pocitu, že mi kniha pripomínala Vernovu Cestu do stredu Zeme. Knižka mala všetko - napätie aj dramatické okamihy, radosť, sklamanie aj dobrodružstvo. Hlavné postavy sú podľa môjho názoru primladé, avšak ako som už spomínal, knižka je určená mladším a z toho dôvodu vytvorila autorka rovesníkov pre svojich čitateľov. Autorka postavy neopísala dostatočne a jej charakteristikám nepripisuje veľkú rolu. Celkovo kniha neobsahuje skoro žiadne opisy, podstatnú časť tvorí rozprávanie. Prvá časť končí otvorene, pokračuje druhou až poslednou, štvrtou časťou série Mesta Ember.

Po dlhom čase sa starká trochu pohla a zdalo sa, že sa preberá. „Choď do postele, moja milá," povedala, „už som v poriadku." Jej hlas bol jasný, ale veľmi slabý. „Tak dobre," zašepkala. Jemne stisla svojej starej mame plece, a keď sa postavila, zaliala ju vlna strašnej osamelosti. Tápavo našla cestu späť do svojej postele. Keď o pár hodín neskôr hodiny na veži odbili šesť, Lina sa šla s obavami pozrieť do izby starej mami. Našla ju, ako leží bledá a nehybná, bez známky života.

hodnotenie

V roku 2008 natočilo štúdio Walden Media Playton ku knihe rovnomerný film v hlavných úlohách s Saoirse Ronan, Toby Jones a Billom Murray. Vydavateľstvo Slovart v súčastnosti vydalo druhú, tretiu aj štvrtú knihu. Recenziu na druhú časť s podnázvom Ľudia zo Sparksu prinesiem už o chvíľu na svojom blogu. Na koniec by som chcel poďakovať vydavateľstvu Slovart za poskytnutie recenzného výtlačku tejto knihy.