Preskočiť na hlavný obsah

Jeanne DuPrau – Mesto Ember (recenzia)


Tento krát na svoj blog prinášam recenziu knižky vydavateľstva Slovart, ktorá bola aj sfilmovaná - prvú časť štvordielnej série Mesto Ember od americkej autorky.

Predstavte si, že by ste žili v meste, v ktorom je stále tma. Jediným zdrojom svetla by boli pouličné lampy a svetlá z budov. A čo by ste robili, ak by svetlo definitívne zhaslo? Autorka takýto svet vytvorila. 250 rokov žili obyvatelia pokojne, v skladoch bol dostatok všetkého, čo potrebovali. Ale teraz sú police prázdne, častejšie sa kazí osvetlenie a zanecháva obyvateľov v hrozivej tme. Čo sa stane, ak sa generátor produkujúci energiu pre celé mesto definitívne pokazí? Avšak objavia sa dvaja obyvatelia mesta, Doon a Lina, ktorých táto situácia zaujíma a celý osud mesta zoberú do svojich rúk. Lina získa prácu v potrubí, čo znamená nekonečnú prácu na vlhkom mieste. Doon zas pracuje ako posol. Keďže Lina vždy túžila byť poslom, vymieňa si prácu s Doonom. Doon totiž vie, že v podzemí je ukrytý generátor svetla, ktorý každým dňom slabne a práve od neho závisí osud celého mesta. Podarí sa im zachrániť obyvateľov mesta pred definitívnou temnotou?

Knižka je písaná veľmi jednoduchým štýlom, ktorý sa číta ľahko a plynuje. Pôsobila na mňa dojmom, že je určená skôr mladším čitateľom - potvrdzuje to aj väčšia veľkosť písmen. Väčšinou sa stretávam s malými písmenami alebo prirodzenými, tieto boli však až príliš veľké. Autorka nepoužíva slang, na rozdiel od autorov literatúry pre mladých, ktorý sa snažia upútať čo najväčšiu pozornosť. Na začiatku ma čakalo prekvapenie - ešte som sa nestretol s tým, že by dvanásťročné deti začínali pracovať. A vôbec nešlo a hocijakú prácu - potrubie určite nie je vhodné pre tak malé deti... Jedná sa o sci-fi sériu, v ktorej je pravdepodobne možné všetko... Nemohol som sa zbaviť pocitu, že mi kniha pripomínala Vernovu Cestu do stredu Zeme. Knižka mala všetko - napätie aj dramatické okamihy, radosť, sklamanie aj dobrodružstvo. Hlavné postavy sú podľa môjho názoru primladé, avšak ako som už spomínal, knižka je určená mladším a z toho dôvodu vytvorila autorka rovesníkov pre svojich čitateľov. Autorka postavy neopísala dostatočne a jej charakteristikám nepripisuje veľkú rolu. Celkovo kniha neobsahuje skoro žiadne opisy, podstatnú časť tvorí rozprávanie. Prvá časť končí otvorene, pokračuje druhou až poslednou, štvrtou časťou série Mesta Ember.

Po dlhom čase sa starká trochu pohla a zdalo sa, že sa preberá. „Choď do postele, moja milá," povedala, „už som v poriadku." Jej hlas bol jasný, ale veľmi slabý. „Tak dobre," zašepkala. Jemne stisla svojej starej mame plece, a keď sa postavila, zaliala ju vlna strašnej osamelosti. Tápavo našla cestu späť do svojej postele. Keď o pár hodín neskôr hodiny na veži odbili šesť, Lina sa šla s obavami pozrieť do izby starej mami. Našla ju, ako leží bledá a nehybná, bez známky života.

Moje hodnotenie:
hodnotenie

V roku 2008 natočilo štúdio Walden Media Playton ku knihe rovnomerný film v hlavných úlohách s Saoirse Ronan, Toby Jones a Billom Murray. Vydavateľstvo Slovart v súčastnosti vydalo druhú, tretiu aj štvrtú knihu. Recenziu na druhú časť s podnázvom Ľudia zo Sparksu prinesiem už o chvíľu na svojom blogu. Na koniec by som chcel poďakovať vydavateľstvu Slovart za poskytnutie recenzného výtlačku tejto knihy.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže