RECENZIA: Šťastlivec (Lenona Štiblaríková)

Humorný príbeh únosu mimozemšťanmi, ktorý sa napokon ukáže byť reťazou viac či menej šťastných náhod. V snahe ujsť svojim prenasledovateľom, je hrdina vláčený vesmírom UI, ktorý až príliš často plače, že nemá čo na seba, najme si bodyguarda, ktorý nechce zabíjať a zvedie ho krásna mimozemšťanka, ktorá sa nesmie zaľúbiť. Vo svete obchodu so šťastím, je šťastie nad zlato a niekedy aj nad zdravý rozum. Z nevedomého pozemšťana sa postupne stáva vynaliezavý chytrák, čo z každej zložitej situácie vyviazne nielen vďaka svojmu šťastiu, ale najmä vďaka priateľom, ktorých si získal.

Šťastie je neodmysliteľnou súčasťou našich životov. Niektorých obchádza, iní ho postupom času nachádzajú a ďalší sa s ním narodili. Max, hlavný hrdina fantasy románu Šťastlivec, patrí do poslednej kategórie. Šťastie má v jeho živote podstatnú rolu a... s pomocou ide predsa všetko lepšie. Keď sa Max prebudí v čudesnej lepkavej kvapaline, myslí si, že sa mu sníva. Zisťuje, že sa nachádza vo vesmírnej lodi, pretože sa stal obeťou únosu mimozemšťanov. Spoločnosť mu robí umelá inteligencia Brill, ktorý na umeláka pôsobí až príliš precitlivelo a ľudsky, takže sa z oboch stanú nerozluční parťáci. Tu sa začína kľukatá cesta hlavného hrdinu, okorenená šťastím, sexom a strasťami "bežného" života.

Šťastlivec je debutový román slovenskej autorky Lenony Štiblaríkovej, druhej hlavy vydavateľstva Hydra. Lenona ma na plnej čiare prekvapila. Knižka je písaná z mužského pohľadu a pani Štiblaríková príbeh rozpráva odviazaným a naozaj  humorným štýlom. Maxa, ktorý stelesňuje všetky vlastnosti bežného muža, si od prvej stránky obľúbite, podobne aj umeláka Brilla, ktorý veľmi dobre dotvára humornú stránku knihy. Nenadarmo jeho meno vzniklo zo slova Brilantný. Autorku chválim najmä za inakosť a rôznorodosť postáv a umné vytvorenie ich charakterov.

Šťastlivca by som odporúčil mladým čitateľom, no nepohrdnú ním ani dospelí. Ako som spomínal, Maxovo putovanie je okorenené z každých strán pikantnými scénami, ktoré však opisuje humorne a nezainteresovane. Autorkin štýl vás prinucuje čítať ďalej a rozmýšľať nad rozuzlením zápletky. Dostane sa Max späť na vytúženú Zem a ako sa má jeho priateľka, Aňuška, teraz, keď boli obaja odlúčení? Ak aj v strede knižky narazíte na pár hluchých miest, koniec váš dojem rozhodne vykompenzuje. Človek nikdy nevie, možno autorka Maxa opäť oživí a my sa dočkáme druhého pokračovania.

Kniha bude krstená a jej predaj sa začne 21. septembra na Bratislavskom IstroCone. Krstený bude aj braček, Lokaj, z pera Kataríny Soyky. Ako všetky knižky z vydavateľstva Hydra, aj táto je vreckového rozmeru a chválim voľbu obálky. Na knižne vyzerá naozaj dobre. Ak to zhrniem, dielo vám ponúka príbeh so zaujímavou zápletkou, prekvapivým rozuzlením, dávku humoru a dôvtipu a ako debut ma rozhodne prekvapil. Šťastlivec vám bezpochyby na tvárach vyčarí úškrn, preto...
...úsmev, prosím!

Šťastlivca si môžete kúpiť napríklad TU. Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Hydra