RECENZIA: Delírium (Lauren Oliver)

Portland, budúcnosť. Láska je považovaná za strašnú chorobu. Našťastie, ľudstvu sa ju podarilo eliminovať zákrokom, ktorý jej príznaky zničí. Bez nákazy amor deliria nervosa je zrazu celý svet pokojný, bez nenávisti a zločinov. Ľudia majú opäť čistú myseľ, robia správne úsudky a prežívajú život bez bolesti.

Zákrok podstupuje každý v období osemnástich narodenín. Lena sa na svoj zákrok, ktorý má prísť už o pár týždňov, teší, dokonca doň odpočítava dni. Konečne sa zbaví starých príznakov a... bude "normálna". Všetko sa však zmení vo chvíli, kedy sa na scéne objaví Alex. Lena sa totiž zamiluje.

Zdalo by sa, že sa s dystópiami v súčasnosti roztrhlo vrece a nájsť originálnu býva veľakrát ťažké. Svet, ktorý Lauren Oliver vytvorila, môže niektorým čitateľom prísť podobný s ostatnými knihami, no spôsob, ktorým autorka príbeh podala, je doslova výnimočný.

S Lenou sa osud nehral. Už v detstve osirela a vyrastala len s tetou, strýkom a ich dvomi deťmi. Jej život sa mení, keď spoznáva Alexa. Zároveň zisťuje, že všetko, v čo verila, bola len spleť výmyslov a lží... V podstate bola až do polovice knihy ustráchaná a poslušná hrdinka, ktorú som si - aspoň ja osobne - už sprvu obľúbil. Jej charakter sa, ako som už spomínal, mení s príchodom očarujúceho Alexa. Ten stelesňuje všetky ideály, ktoré by si Lena - a všeobecne každé dievča - prialo mať pri sebe. Vytvára sa teda priestor pre romantiku, ktorú viacerí čitatelia určite ocenia. Zároveň však kniha nebola umelo presladená.

Autorka sa zameriava na opisy - prosté opisy sveta, ľudstva alebo ich vlastností. Pripadá vám to ako nudné naťahovanie knihy? U Lauren Oliver to rozhodne neplatí. Celá kniha plynie pokojne (a pritom tak zvrátene), dalo by sa povedať, že len s minimálnym počtom akcie. Až do okamihu, kedy sa prelistujete na záver knihy. Otvorené ústa sú oproti pocitom, ktoré zažijete, slabé slová.

Pred tým, ako som sa do knihy pustil, som čítal viaceré pochvalné recenzie, no kniha ma po prečítaní prekvapila ešte väčšmi. Nedá mi nepochváliť slovenský preklad, bez ktorého by som si knihu tak neužil a ktorý, spoločne s českou verziou, vyšiel vo vydavateľstve CooBoo v úžasnom spracovaní s modrou obálkou. Za povšimnutie stojí aj vnútorná grafika knihy. Lauren Oliver je opäť popredu voči ostatným autorom - na začiatok každej kapitoly vložila citát alebo krátky úryvok, ktorý dielu zvyšuje na originalite.

Ak váš zoznam kníh, ktoré si želáte pod stromčekom, Delírium doposiaľ nezahŕňal, mali by ste túto knižku rozhodne prehodnotiť. Ale neváhajte pridlho, Vianoce sa blížia. Druhá časť by mala vyjsť už vo februári 2013.

Záverečné hodnotenie:

Ďakujem vydavateľstvu AlbatrosMedia za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžete kúpiť TU.