RECENZIA: Angelopolis (Danielle Trussoniová)

Odkedy Verlaine naposledy videl Evangelinu vzniesť sa z brooklynského mosta, uplynulo vyše desať rokov. Jej krídla boli preňho symbolom zrady, ktorá ho stále máta. Stal sa z neho elitný lovec anjelov Angelologickej spoločnosti a cieľavedome a s oddanosťou sa venuje svojmu poslaniu pochytať, uväzniť a zlikvidovať Evangelinin druh. Keď sa však Evangelina pred ním znenazdajky zjaví na tlmene osvetlenej parížskej ulici, Verlaine si uvedomí, že je svojou podstatou celkom iná ako ostatné bytosti, čo tak neľútostne prenasledoval. Vír pochybností a zmätku ešte zosilnie, keď mu ju spred nosa unesie anjel, už vyše storočia patriaci medzi Spoločnosťou najhľadanejšie bytosti. Nasledujúca naháňačka zavedie Verlaina a ďalších angelológov spod tieňov Eiffelovej veže cez cárske paláce v Sankt Peterburgu až hlboko do sibírskych gubernií a k brehom Čierneho mora. Čaká tam na nich pravda o Evangelininom pôvode – a sily, ktoré ich môžu priviesť k víťazstvu, alebo záhube. Angelopolis vykresľuje ohromujúci obraz, skĺbený z histórie a vedy – cárskej minulosti Ruska, modernej genetiky a starovekých vyobrazení najmocnejšieho anjelského zjavenia, zvestovania archanjela Gabriela – do dramatického príbehu o únose, hľadaní pokladu a nebeskej vojne, v ktorom osud ľudstva zase raz visí na vlásku.

Veľká a malá kniha
Už sú to tri roky, čo v slovenskom preklade vyšla viac než štyristostranová bichľa Angelológia od Danielle Trussoniovej. Jej pokračovanie také objemné nie je - a aj keď to môže fanúšikov odrádzať, zaručujem, že ak ste podľahli Angelológii, zapáči sa vám aj Angelopolis. Od konca prvej časti totižto v príbehu uplynulo desať rokov a nielen dej sa posunul dopredu, ale aj štýl autorky a jej pohľad na vec. Angelopolis začína veľmi svižne a čitateľne a autorku chválim najmä za priamu reč, ktorá už nie je na bode mrazu ako tomu bolo v predošlej časti.

Nová Evangelina a ďalší noví...
Zatiaľ čo Angelológia bola sústredená vo veľkej miere len na Evangelinu, v druhej časti to už nie je pravda. Preto ak vám Evangelina so svojimi nikdy nekončiacimi sa myšlienkami prekážala (podobne ako mne), Angelopolis vás poteší. Síce sa v knihe vyskytuje, no akoby sa od základov zmenila a svojím spôsobom sa pri množstve nových postáv dostala do úzadia. Priestor však dostáva Verlaine a veľa nových. Verlainove časti som si obľúbil asi najväčšmi a posúvali príbeh najrýchlejšie dopredu. Ako som spomínal, začiatok knihy bol na jednotku - potom už Danielle o niečo poľavila. Ku koncu však opäť nabrala na tempe a nechala si otvorené vrátka k tretej - a hádam poslednej - časti.

Svojská Danielle Trussoniová
... a tak to naozaj je - autorkine knihy nie sú pre každého a nie každý ich dokáže dočítať do konca. Teda aspoň tak to bolo pri prvej časti. Keďže má jej pokračovanie skoro iba polovicu z úvodnej knihy, nezmestilo sa doň toľko opisov či hluchých miest - a príbeh je viac akčnejší. Akoby celý dej ešte väčšmi gradoval a na povrch sa dostávajú stále nové a nové otázky. Keby som mal knihy porovnať, viac sa mi páčila práve druhá časť.

O týždeň v kníhkupectvách
Angelopolis sa do kníhkupectiev dostane presne o týždeň - 13.augusta. Tentokrát prichádza s oveľa lepším prekladom než pri prvej knihe, ktorá obsahovala nesmierne množstvo preklepov a chýb - dielo teraz zobral do laty  Martin Štulrajter. Angelopolis si ako celok zachováva svoju kvalitu z prvej časti, možno ju aj o niečo predčil a nebyť menej podareného stredu knihy by som ju hodnotil aj lepšie - no teraz odo mňa dostáva tri a pol hviezdičky. Ak chcete byť medzi prvými, ktorí zistia, ako bude príbeh Evangeliny a Verlaina pokračovať, knižku si môžete už dnes predobjednať na stránkach vydavateľstva Ikar.

Na záver by som chcel poďakovať vydavateľstvu za poskytnutie reading copy.