piatok 23. augusta 2013

RECENZIA: Viróza (Kathy Reichs, Brendan Reichs)

Tory je neterou najslávnejšej forenznej antropologičky Temperance Brennanovej. Niet divu, že jej učarovali kosti a mŕtvoly.

Keďže žije na takmer opustenom ostrove v Charlestone, nemá priveľa možností na rozširovanie svojich vedomostí. Teda len dovtedy, kým so svojimi šibnutými kamošmi nenatrafia na hrob dievčaťa spred tridsiatich rokov. Všetci si kladú otázku, či má mŕtvola niečo spoločné s chorým šteňaťom, ktoré zachránili z pokusných laboratórií na ostrove. Odložený prípad mŕtveho dievčaťa je najzaujímavejšou udalosťou roka a Tory sa s kamošmi ocitne v smrteľnom nebezpečenstve. Vyviazne z neho len vďaka novým schopnostiam, ktoré sú viac zvieracie ako ľudské. Skrýva sa tajomstvo zabudnutej vraždy aj premeny v Torinom tele v zachránenom šteňati?

Kosti a mŕtvolky
Musím sa priznať, že som nikdy nebol veľkým fanúšikom seriálu Kosti a jemu podobných, a preto som mal aj voči knižnému spracovaniu od Kathy a Brendana Reichs mierne predsudky. Séria je autorsky prvou pre tínedžerov a musím povedať, že aj keď sa Viróza spočiatku dlhšie rozbiehala (čo je ale vzhľadom na to, že kniha je Brandanovým debutom, ospravedlniteľné), po pár desiatkách strán som si ju nesmierne užíval. A aj keď to tak zo začiatku nevyzeralo, autori sa rozpísali a ja som knihu neodložil až do samého konca, za čo môže jej svieži a mladistvý jazyk, vynikajúco spracovaný nápad a reálne, neskreslené postavy.

Dobrodružstvo a prekladateľský klenot
Po tom, čo Tory a jej blázniví kamoši nájdu zatúlané šteniatko, ich život naberie nevídaný smer a stanú sa mladými agentmi. Mohlo by sa zdať, že ide o malých géniov, ktorých reč je obmedzená len na odborné termníny - no vôbec tomu nie je tak. Tory, Ben, Hi a Shelton sú decká ako všetky ostatné a aj kvôli tomu som si ich počas čítania obľúbil. Ako som spomínal, s Virózu som si padol najmä vďaka jej mladistvému jazyku - kniha sa prihovára čitateľovi ako jednotlivcovi, jazyk mladých nie je skreslený a prináša viaceré poslovenčené výrazy. Pánovi prekladateľovi (a zároveň môjmu kamošovi, ak ho tak môžem nazvať), Erikovi Fazekašovi, tlieskam za drinu, ktorú prekladu venoval. Keby som sa mal na knihu pozrieť ako na celok, čaká vás jedno veľké dobrodružstvo  a určite by som neklamal, keby som povedal, že knižke prídu na chuť aj starší čitatelia.

Každá inej farby
Viróza ma každou otočenou stranou príjemne prekvapovala. Zamotaný príbeh na viacerých miestach gradoval a o akciu rozhodne núdza nebola. Príjemne ma prekvapili aj statočné decká a na ich ďalšie dobrodružstvá sa už teraz teším - pretože Virózou ich cesta (našťastie) nekončí a všetky knižky zo série farebnosťou pekne oživia knižnicu. Čo dodať na záver? Viróza bola vynikajúcim ľahkým čítaním a nebyť trochu nudnejšieho začiatku by som autorom nemal čo vytknúť. Udeľujem jej štyri a pol hviezdičky. Ak máte chuť na niečo z vedeckého prostredia, svojím spôsobom nové, no pritom veľmi chytľavé, určite by ste mali dať Viróze a virátom šancu. Možno budete aj vy ďalší v poradí, koho si tento kinder gang získa.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať vydavateľstvu Slovart