piatok, 25. októbra 2013

RECENZIA: Vlčí brat (Katarína Soyka)

Fantasy, v ktorej sa bojuje, čaruje a nie každé zviera má len jednu podobu.
Tretia kniha od Kataríny Soyky.
Čarodejnica Zuna uniká z rodnej dediny. Pred prenasledovateľmi sa ukrýva v lesoch, kde stretáva túlavého psa. S jeho pomocou nachádza útočisko u starej ženy a jej vnuka Rovena. Ani čary jej proti mocnému čarodejníkovi Korchovi nepomôžu a dostáva sa do zajatia. Odhaľuje Korchovo desivé tajomstvo, využíva záujem zo strany miestneho kráľa a balansuje na hrane medzi láskou a bojom o život.

Slovenská fantasy
Katarína Soyka patrí medzi veľmi malé množstvo slovenských spisovateliek, ktoré sa odvážili zabrdnúť do sci-fi a fantasy. Na konte má nielen tri knižky, o ktorých - ak čítate pravidelne môj blog - ste už mohli počuť, ona si dokonca založila vlastné vydavateľstvo Hydra. Zatiaľ čo Sklenému vrchu som viacero vecí vytýkal, v Lokaji už bolo vidieť, že sa spisovateľka čiastočne vypísala a v jej tretej knihe bol pokrok ešte viditeľnejší. Všetkých päť knižiek, ktoré vo vydavateľstve vyšli, nájdete v kníhkupectve veľmi ľahko: to najmenšie, čo na poličke nájdete, bude dozaista jedna z knižiek Hydier.

Oddychovka ako vyšitá
Vlčí brat je zmeskou viacerých prvkov. Je to na pohľad veľmi útla, dvestostranová knižka, v ktorej Soyka mieša mágiu, na ktorú sme zvyknutí už z predošlých kníh. Rovnako aj príbeh sa podobá na Sklený vrch a opäť je vidieť, že si autorka zistila mnohé informácie o tematike. Aj mená postáv vystupujúcich v diele sa mi k príbehu veľmi hodili. Síce sa v knižke našlo zopár hluchých miest, no ako oddychové čítanie je Vlčí brat ako stvorený.

Veľmi dobrý priemer
Nie je to bezchybné dielo a určite sa naň ani nehrá. Je však potešujúce vidieť, ako sa naša slovenská tvorba rozvíja a postupom času sa aj zvyšuje jej kvalita. Na Soyke hodnotím najlepšie jej predstavivosť, prepracované prostredie a rozprávanie príbehuMne sa páčil najmä záver, v ktorom autorka príbeh zaujímavo vygradovala. Na jej knihy proste musíte byť naladení. A keď vám sadnú, budete Soykinou tvorbou doslova ohúrení - aj keď má ešte svoje chybičky krásy.

...nie jediná novinka
Ak ste čítali predošlé Soykine knihy a páčili sa vám, alebo vás príbeh zaujal, určite by ste mali po Vlčom bratovi siahnuť. Je to čerstvá novinka spomínaného vydavateľstva a o malú chvíľu sa ku nemu pridá aj Astrálny pútnik, tentokrát z pera Lenony Štiblaríkovej. Okrem toho môžete v kníhkupectvách nájsť aj Fantastickú 55, ktorá je akosi zbierkou súčasnej slovensko-českej tvorby.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel
poďakovať vydavateľstvu Hydra
Vlčieho brata si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese