RECENZIA: Dôvod dýchať (Rebecca Donovan)

Kniha Dôvod dýchať od Rebeccy Donovan sa stala vo svete bestsellerom a získala si srdcia mnohých čitateľov. Rozpráva príbeh stredoškoláčky Emmy, ktorá žije so strýkom a tetou. Ľuďmi, ktorí by boli najradšej, keby vôbec nejestvovala. Ak by ste stretli Emmu na ulici, určite by ste netipovali, že žije v domácnosti, ktorú rozhodne nemôže nazvať domovom. Hoci patrí medzi najúspeš-nejších študentov, vyhráva súťaže a olympiády, nikto z jej spolu-žiakov nevie, čo sa deje za dverami jej izby. No potom príde do triedy Evan, ktorý Emme ukáže, že dôvod dýchať naozaj existuje...

Dôvod dýchať má ťažkú tematiku a knihám o týraní či zneužívaní mladistvých sa poväčšine vyhýbam. Zaujali ma však ohlasy, ktorými táto kniha disponuje, preto som sa do nej s radosťou pustil. A možno práve kvôli pozitívnym reakciám som bol spočiatku trochu sklamaný a knihu som čítal na dvakrát. Nebolo to jej kvalitou, to určite nie. Nesadol mi však štýl, ktorým bola napísaná, a do čítania som sa veľakrát musel nútiť. Na druhý "pokus" boli ale moje pocity o niečo lepšie. Aj keď nie je Dôvod dýchať svetoborné čítanie, nenároční čitatelia by mali knihe určite dať šancu.

"Nemohla som dýchať. Povraz sa mi zarezával do krku a drvil mi priedušnicu. Od tlaku, ktorý sa mi hromadil v hlave, sa mi zahmlilo pred očami."

Zo skúseností viem, že oveľa viac sa mi páčia knihy, od ktorých veľa neočakávam - a potom zostanem príjemne prekvapený. Hoci Dôvod dýchať medzi ne nepatrí, bola to príjemná oddychovka. Od podobnej tematiky by som však očakával o niečo viac, väčší počet emócii a srdcervúcich okamihov, ktoré sú charakteristické pre Johna Greena či Gayle Formanovú. Je však zrejmé, že do tohto bodu Rebecca Donovan ešte nevyzrela. Rovnako aj hlavná hrdinka knihy na mňa veľakrát pôsobila nevyspelo, robila hlúpe rozhodnutia a odhodlanie na boj nebola jej silná stránka. Azda jedinou odpoveďou na jej trápenie bol Evan, nový Edward Cullen.

A prečo mi táto kniha často pripomínala Twilight ságu? Osobne si myslím, že by Dôvod dýchať pred troma-štyrmi rokmi (teda v ére Twilightu) na Slovensku zožal mimoriadny úspech (v origináli vyšiel práve v roku 2011 čo je pravdepodobne hlavný dôvod jeho úspechu). Pretože aj Twilight vo svojej dobe každý miloval a obdivoval. V kalendári však svieti 2014, rok plný fenoménov a sfilmovaných best-sellerov, ktorým Dôvod dýchať nesiaha ani po päty. Tak či tak má istý potenciál a verím, že ho autorka v nasledujúcich dieloch rozvinie.

"Vedela som, že riskujem, keď do svojho života púšťam ďalšieho človeka. Pri ňom som však znovu mala svoje bezpečné miestečko a to mi pomáhalo, keď som prekročila prah domova, kde som nikdy nevedela, čo ma čaká."

Dôvod dýchať má viacero nedostatkov a nie každému táto kniha sadne. Som však presvedčený o tom, že si autorka nájde svojich fanúšikov, ktorí jej príbeh "zožerú aj s navijakom". Síce som od knihy očakával o kúsok viac, teším sa na pokračovanie, ktoré by mohlo byť o úroveň lepšie. Predsa len, táto kniha patrí medzi úvodné autorkine diela, v ktorých ešte nebola dostatočne vypísaná. Dôvod dýchať nájdete v slovenských kníhkupectvách od 23.septembra

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť v predpredaji na tejto adrese