RECENZIA: Zaľúbená hypnotizérka (Liane Moriarty)

Manželovo tajomstvo, Prečo sme sa vlastne rozišli?, Zaľúbená hypnotizérka. To je trojica kníh od celosvetovo úspešnej Liane Moriartyovej, ktorej posledná kniha vyšla na Slovensku len prednedávnom. Veľa z vás sa určite spýta - bude tento príbeh rovnako dobrý ako aj predošle autorkine knihy?

Musím sa priznať, že som fanúšikom Moriartyovej tvorby. Nikdy totiž nešlo o príbehy určené vyslovene pre ženy - a v každej z jej kníh by ste našli množstvo pekných myšlienok a ponaučení. Dovolím si tvrdiť, že dokážu byť akýmsi poradcom pre nešťastné ženy, že im poskytnú guráž a pomôžu neriešiť rodinné problémy zahorúca. Práve preto som aj od "hypnotizérky" očakával minimálne také dobré čítanie, ako to bolo v prípade predošlých dvoch kníh. Zaľúbená hypnotizérka však bola úplne iná. A pre mňa, ako fanúšika Moriartyovej štylistiky z predchádzajúcich kníh, to bol mierny šok. Akosi som knihe nedokázal prísť na chuť a od začiatku sa v nej nevedel zorientovať. Ale pekne poporiadku...

"Od chvíle, keď sa narodíme, každý sa nás pokúša zhypnotizovať. Všetci sme do istej miery v tranze. Naši klienti si myslia, že ich "uspávame", ale nám v skutočnosti ide o presný opak. Snažíme sa ich prebudiť."

Keď som si prečítal anotáciu príbehu, zápletka ma naozaj zaujala. Najmä kvôli silným charakterom, ktorými hlavné postavy disponujú. Ellen sa cez internet zoznámi s Patrickom, avšak keď si uvedomí, že by mohol byť ten pravý, prekvapí ju nečakanou správou – už celé roky ho prenasleduje bývalá priateľka Saskia. Čím viac o nej Ellen počúva, tým viac sa s ňou túži stretnúť. Netuší, že sa tak stalo už neraz. Saskia nie je schopná vzdať sa života s Patrikom, o ktorý nečakane prišla, a túži sa dozvedieť všetko o žene, ktorá ju nahradila. Neškodné správy a „náhodné“ stretnutia v reštauráciách jej ale nestačia a postupne pritvrdzuje. Aké hranice je schopná prekročiť, aby dosiahla svoje?

"Všetko, čo sme, je výsledkom našich myšlienok. Ak človek hovorí alebo koná do zlým úmyslom, prenasleduje ho bolesť. Ak koná s dobrým úmyslom, sprevádza ho šťastie ako tieň, ktorý ho nikdy neopustí."

Ako som spomínal, hlavní protagonisti príbehu sú silné postavy, ktoré nepoznajú slovo "vzdať sa" a pre víťazstvo sú ochotní obetovať všetko. K ani jednej z nich nemám väčšie výhrady, väčšinu som si dokonca obľúbil. Čo mi však trochu prekážalo, bolo striedanie pohľadov - Ellen a Saskie. Neraz som sa v ich rozprávaní stratil a musel sa vrátiť späť, čo ubralo na celkovom dojme z čítania. Veľmi rád si prečítam príbeh z viacerých pohľadov, avšak v prípade hypnotizérky to nebola šťastná voľba. A to je naozaj škoda, keďže z námetu knihy by sa dalo vyťažiť oveľa viac. Avšak opäť je to len vecou pohľadu. Hoci mňa zaujalo viac Manželovo tajomstvo, inému sa zas môže zapáčiť práve hypnotizérka

"Priateľstvo je jediný liek na nenávisť, ktorý zaručuje pokoj."

Pri pohľade na anotáciu si možno pomyslíte, že pôjde o presladenú romancu, ale pri čítaní som nemal pocit, že by to autorka s romantikou príliš preháňala. Ak poznáte jej diela, určite viete, o čom hovorím. Síce nebola hypnotizérka vydarená do takej miery, ako som si želal, bolo vidieť, že knihu písala skúsená autorka. Rozhodne nesmiem zabudnúť ani na zaujímavé a poučné citáty na začiatku jednotlivých kapitol, ktoré výstižne dopĺňali obsah diela. Práve to mám na Moriartyovej knihách najradšej a vďaka nim na tieto príbehy ešte dlho spomínam

Zaľúbená hypnotizérka dotvára trojicu Moriartyovej kníh, ktoré v súčasnosti vyšli v slovenčine. Tieto tri sestry odlíšite od ostatných nielen vďaka obálkam, ktoré zobrazujú ruky s určitým predmetom, ale najmä pre ich inakosť a témy zamerané na rodinu a priateľstvo. Ak ste fanúšikom autorkiných diel, určite by ste si nemali nechať ujsť ani tento počin. Ak ste však od Moriartyovej ešte žiadnu knihu nečítali, odporúčam vám začať buď Manželovým tajomstvom alebo knihou Prečo sme sa vlastne rozišli?.

Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar