RECENZIA: Šok z pádu (Nathan Filer)

Dielo Nathana Filera v čitateľoch vzbudilo širokú škálu emócií. Zatiaľ čo niektorí nad ním iba krútia hlavou, ostatní ho považujú za to najlepšie, s čím sa kedy stretli. Významná literárna cena Costa Book Award, ktorú Šok z pádu získal, však hovorí v prospech románu - a preto som sa rozhodol nazrieť do tohto príbehu aj ja. Čo si o ňom myslím?

Pre Matta znamenal jeho brat Simon všetko. Potom však nečakane zomrel a u hlavnej postavy naplno prepukne schizofrénia. Simon sa svojmu bratovi prihovára aj po smrti - a stále ovplyvňuje život svojej rodiny. V prípade, že vám posledné vety pripadali tak trochu pritiahnuté za vlasy, knihu ste dokonale odhadli. Rozhodne v tomto prípade nepôjde o obyčajné čítanie. Práve naopak. Šok z pádu je výnimočné dielo - a hoci netvrdím, že mi zo spomínanej knihy spadla sánka, niečo podobné som nikdy v živote nečítal. Očakával som netradičný román, ktorý rozpráva o duševnej pliage (pretože iné pomenovanie si táto choroba nezaslúži) a ktorý možno bude iný od ostatných. Nathan Filer však vytvoril niečo, pri čom strácam slová - a čo nedokážem ani pomenovať.

"Akoby každý z nás mal akúsi stenu, ktorá oddeľuje naše sny
od reality, ale v tej mojej sú pukliny. Niekedy sa stena zrúti
úplne. Práve vtedy prichádzajú nočné mory."

Poznáte ten pocit pri čítaní, keď sa vám zdá, že všetkému rozumiete a viete o všetkých súvislostiach v príbehu. Potom ale príde moment, ktorý vás zhodí z pomyselnej stoličky a vy odrazu neviete, kde ste sa ocitli. Presne to sa mi stalo pri čítaní daného románu. Akoby jeho názov doslovne vyjadroval to, čo sa odohrávalo v mojej hlave pri listovaní stránok. Príbeh je písaný chaotickým spôsobom a neraz som mal pocit, že ani samotný autor nevie, čo chce vlastne povedať. Zároveň však vytvára atmosféru nedopovedaného, tajomného a tým dokonale opisuje hlavnú postavu. Ani on totiž nevie, čo je správne - a čo sa v skutočnosti deje. A hoci je to bizarný spôsob, túži, aby ste sa stali súčasťou príbehu a pochopili to, čo sa vlastne pochopiť nedá.

Filer popritom využíva všetky ďalšie spôsoby, len aby ste sa do príbehu dostatočne vžili. Ukazuje vám záznamy, ktoré verne kopírujú tie od psychiatrov, zasväcuje vás informáciami, ktoré by nemali byť vypovedané - no v skutočnosti sa iba snaží vytvoriť vám v hlave zmätok. Možno budete mať v danej chvíli chuť knihu odložiť a nikdy sa ku nej nevrátiť. A možno bude práve toto dielo tým, ktoré vám otvorí oči - a ktoré vám dá príležitosť vnímať svet naokolo iným spôsobom. Moje pocity z tohto čítania sú však veľmi neurčité a sám neviem, čo si mám o príbehu myslieť. Som si ale istý tým, že si túto knihu po čase opäť prečítam.

"Kreslenie je spôsob, ako sa dostať niekam inam."

Šok z pádu dokáže byť v určitých momentoch naozaj šokujúci - a síce to nie je kniha pre každého, mal by si ju prečítať ten, kto túži zistiť niečo viac o ľudskej mysli, a tom, ako veľmi dokáže duševná porucha alebo strata blízkeho ovplyvniť náš život. Nathan Filer pre mňa v tejto chvíli ostáva nepochopeným autorom - avšak som si istý, že o pár rokov budem jeho dielo vnímať úplne inak. Ak som vás presvedčil o tom, že si knihu chcete prečítať, váš ďalší krok by mal smerovať na túto adresu. Verím, že to nebudete ľutovať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu PreŠkoly.sk