RECENZIA: Labyrint - Útek (James Dashner)

Filmový The Maze Runner bol jedným z najočakávanejších premiér minulého roka a dlhý čas sa medzi čitateľmi povrávalo, či knižná predloha vyjde aj v slovenskom preklade. Pred pár dňami sa tak stalo a Labyrint si konečne môžu vychutnať aj slovenskí čitatelia. Čo si o tejto knihe myslím ja?

Príbeh sa začína vo výťahu, v ktorom sa ocitne mladý Thomas - bez spomienok na svoj predchádzajúci život, rodinu, priateľov či miesto, z ktorého pochádza. Privítajú ho Flekári, od ktorých sa dozvie podrobnosti o Fleku, dvore ohraničenom kamennými stenami. Ich úlohou je dostať sa von z Labyrintu a konečne nájsť slobodu. Na Flekárov však čaká množstvo prekážok, ktoré môžu nejedného z nich stáť život. Podarí sa im zvládnuť všetky nástrahy nebezpečného Labyrintu? Aj to sa dozviete v spomínanej knihe, ktorá si ma získala ešte pred samotným filmovým spracovaním. The Maze Runner určite patrí medzi moje najmilšie fantasy série
Keď som pred viac než rokom čítal prvú časť tejto série v inom jazyku, už na začiatku ma prekvapila slovná zásoba, ktorú autor používal. Vytvoril desiatky atypických slov, ktoré boli príznačné pre Flekárov a svojím spôsobom ich aj charakterizovali. V súvislosti so slovenským vydaním som bol veľmi zvedavý, ako sa tejto úlohy zhostí prekladateľ, avšak podarilo sa mu to veľmi dobre. Na druhej strane musím povedať, že bude každému čitateľovi chvíľu trvať, pokým si na autorove vyjadrovanie zvykne. Mňa osobne jeho dielo zaujalo aj vďaka spomínaným vyjadrovacím prostriedkom, ktoré čítanie urobili netradičným a knihu odlíšili od ostatných. Avšak to je len zlomok z toho, čo tento román ponúka.

"Lepšie je zomrieť než sa nakaziť."

Vo fantasy príbehoch je veľmi dôležitá predstavivosť autora, bez ktorej by to jednoducho nešlo. Hoci nebol ani tento román bezchybný, nemal od toho ďaleko - a James Dashner podal pri písaní Labyrintu doslova heroický výkon. Vytvoriť Flek, bytosti, ktoré obývajú Labyrint, a v neposlednom rade jeho obyvateľov, určite nebola hračka. On to však zvládol na výbornú a práve vďaka premyslenej dejovej línii sa kniha čítala jedna radosť. Jedným z ďalších pozitív tejto knihy je vyváženie akcie a opisných častí. Taktiež nemôžem povedať, že by som v diele našiel veľké množstvo hluchých miest, ktoré by príbeh zbytočne naťahovali. Labyrint ale netreba považovať za oddychové čítanie. Neraz sa budete musieť sústrediť a pozorne sledovať všetky detaily, ktoré vám pomôžu pochopiť dejovú líniu.

"...som na smrť vydesený. Útek sa môže zmeniť na krvavý kúpeľ."
"Každý vie, do čoho ide. Nezabúdaj, že nemáme čo stratiť."

Labyrint mi na dlhý čas utkvel v pamäti a môj dojem z čítania nepokazil ani slovenský preklad. Nejde totiž o obyčajnú sériu, preto som veľmi rád, že do slovenskej YOLi edície bude odteraz patriť aj The Maze Runner. Knihu by som odporučil každému, kto má chuť na napínavý a dobrodružný príbeh, v ktorom sa neustále niečo deje a ktorý si dozaista získa vaše srdce. Pozitívom je, že druhé pokračovanie s podnázvom Zhorenisko vyjde už o dva týždne - teda v čase, kedy sa do kín dostane aj filmové spracovanie. Ja si ho rozhodne nenechám ujsť. Ako ste na tom vy? Určite však dajte prednosť knihe, aby ste sa nepripravilo o prekvapenie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar
Knihu si môžete objednať na tejto adrese