RECENZIA: Čemu jsem věřila (Huntley Fitzpatricková)

Čemu jsem věřila je román z pera Huntley Fitzpatrickovej, ktorú mnohí fanúšikovia literatúry pre mládež poznajú ako autorku knihy Můj život u sousedů. Anotácia tentokrát sľubuje román plný humoru, ťažkých rozhodnutí, ale aj smútku. Čo si o tomto príbehu myslím ja?

Chvály na autorkinu tvorbu som zo všetkých kútov počúval ešte skôr, než v češtine vyšla jej prvá kniha. Tá sa mi veľmi páčila, a keďže som sa onedlho dozvedel, že sa pripravuje preklad aj ďalších autorkiných diel, nevedel som sa ich dočkať. Fitzpatricková nás zavedie na horúci ostrov, do prostredia, v ktorom vyrastala mladá Gwen. Všetko by bolo poriadku, keby sa na spomínanom ostrove neobjavil Cassidy, ktorého už nikdy nechcela stretnúť. Spoločná brigáda a nekončiace leto prinesú množstvo chvíľ, ktoré zmenia pohľad na život oboch hlavných hrdinov.
Už na prvých stránkach som si stihol všimnúť, že je román Čemu jsem věřila v mnohých veciach odlišný od predošlej autorkinej knihy. Minimálne čo sa týka Fitzpatrickovej štylistiky. V knihe som našiel množstvo pre mňa neznámych slov, ktorým som nerozumel, a celkovo som mal pocit, že autorka používala náročnejšiu slovnú zásobu. Bije sa to však s faktom, že je kniha podobne ako Můj život u sousedů oddychovým letným čítaním, pri ktorom nemusíte veľmi rozmýšľať. Môže to byť prekladom, ale taktiež aj dvojročným časovým odstupom medzi vydaním oboch kníh, za ktorý sa autorka mohla posunúť vpred. Pozitívne na mňa zapôsobila najmä atmosféra, ktorú dokázala do príbehu vniesť. Nemala problém s vykreslením dramatických situácií a čitateľa zvládla udržať v napätí až do samého konca.

"Záleží na spoustě věcech. Kam se člověk dívá. Kdy
skončí. Život nabízí víc než mastodonty."

Negatíva tejto knihy vidím najmä v hlavných postavách. Neraz si protirečili a taktiež boli otravne nerozhodní. V jednej sekunde mali určitý názor, ktorý sa však vzápätí zmenil - a to sa nestalo raz. Každý ale máme svoje chyby a ak sa cez tie ich dokážete preniesť, čaká vás veľmi príjemné čítanie. Netreba však očakávať nič svetoborné - autorka totiž neprichádza s ničím, čo by už predtým nebolo povedané. Rovnako musím spomenúť segregáciu na bohatých a chudobných, ktorú autorka v tejto knihe neraz spomenula. Mal som pocit, akoby vykresľovala len extrémne prípady, pričom stredná vrstva ostala v úzadí. Niektorí v knihe môžu nájsť nejedno hluché miesto, avšak ako oddychovka na dovolenku či dlhý zimný večer, kedy si túžite zaspomínať na leto, je táto kniha ako stvorená.

"V očích mě štípnou slzy. Nikdy bych neřekla, že budu brečet
do vycpaného korýše. Tomu se říká být úplně na dně."

Čemu jsem věřila je zaujímavý letný príbeh, ktorému nechýbajú dramatické momenty súvisiace s mladou láskou, očakávaniami, sklamaním, ale taktiež ani scénky, ktoré vás rozosmejú. Nejde o bezchybný príbeh, no milovníci nenáročných diel by mali dať knihe určite šancu. Za seba ale musím povedať, že sa mi o kúsok viac páčila autorkina predošlá kniha, ktorá sa mi oveľa väčšmi vryla do pamäte. Je teda len na vás, ktorým románom začnete. :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia
Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese