RECENZIA: Fantastické zvery a ich výskyt ‒ originálny scenár (J. K. Rowlingová)

Keď sa objavila na internete informácia, že J. K. Rowlingová pripravuje voľné pokračovanie Harryho Pottera (tentokrát však v podobe filmu), u mnohých ľudí to vyvolalo vlnu rozporuplných pocitov. Tie sa ešte väčšmi vyhrotili po správe, že z Fantastických zverov nebude iba jeden film, ale dokonca päť. Práve táto informácia u niektorých vzbudila presvedčenie, že ide iba o marketingový ťah s cieľom zarobiť na Potterovi čo najviac. Priznávam, že to tak mohlo vyznieť. Všetko sa ale zmenilo po premiére filmu Fantastické zvery a ich výskyt, ktorý mi doslova (aj keď to znie ako klišé) vyrazil dych. Sčasti ma ohúrilo aj obrovské plátno kina, ale to v porovnaní s ostatným hrá len malú úlohu. Vynikajúce herecké výkony, úplne nový čarodejnícky svet, množstvo dych berúcich efektov a v neposlednom rade skvelý námet, ktorý otvoril dvere ďalším filmovým pokračovaniam. Povedzme si ale na rovinu, čo iné by sme od obľúbenej J. K. Rowlingovej mohli čakať? O to viac ma potešilo, že sa vydavateľstvo Ikar rozhodlo vydať aj slovenský preklad originálneho scenára, ktorý sa do kníhkupectiev dostal minulý mesiac. Aký je jeho prínos pre fanúšika?

V prvom rade musím povedať, že som si knižku všimol v kníhkupectve už z diaľky. Obálka totiž pozostáva z množstva zlatých ornamentov, ktoré pôsobia luxusným dojmom. Ornamentami to však nekončí, keďže si dali grafici záležať aj na jednotlivých stranách, ktoré disponujú desiatkami ilustrácií. Bolo vidieť, že ide o netradičné dielo  ‒ a nielen po grafickej stránke. Osobne mi tento scenár pomohol v chápaní určitých súvislostí. Hoci množstvo mojich známych tvrdilo, že si radšej pozrú film, ako prečítajú scenár, musím s nimi nesúhlasiť. Podobne ako film, aj kniha mala svoje čaro a dobre sa čítala. Najmä ak ste film ešte nevideli, a teda musíte pri čítaní zapojiť svoju fantáziu ‒ a vytvoriť si vlastnú verziu celého príbehu. Nedá mi nespomenúť čarovnú príručku s množstvom fotografií, ktorá vyšla ešte v novembri. Tá mi takisto pomohla v pochopení jednotlivých súvislostí medzi postavami, ktoré som si počas dvojhodinového filmu uvedomiť nestihol.

A o čom je vlastne prvý diel Fantastických zverov? Dej sa odohráva päťdesiat rokov pred začiatkom príbehu Harryho Pottera a sleduje osudy Mloka Scamandera, ktorý už od detstva miloval čarovné tvory z celého sveta. Vždy bol presvedčený, že treba tieto tvory chrániť. V zime roku 1926 prichádza so svojím čarovným kufríkom do New Yorku. Tam sa plánoval zdržať len krátko, no náhodná zámena jeho kufríka, z ktorého unikne niekoľko fantastických zvierat do mesta, jeho plány zmení a všetkým spôsobí veľké starosti... Či sa mu tvory podarí zachrániť a takisto aj zbaviť mesto prízraku, ktorý demoluje domy, rozbíja okná a zabíja ľudí, už budete musieť zistiť sami. Za seba môžem povedať, že Fantastické zvery niekoľkonásobne prekonali moje očakávania a považujem ich za jeden z najlepších filmov, ktoré som za posledné roky videl.

Kúpa tejto knihy je vhodnou investíciou v prípade, ak si vás získalo filmové spracovanie Fantastických zverov a chcete si niektoré scény spätne pripomenúť. Takisto je vhodnou kúpou aj vtedy, ak sa tento film ešte len chystáte vidieť, no chcete si vytvoriť aj vlastnú verziu daného príbehu. Ďalším dôvodom môže byť spracovanie knihy, ktoré vám spríjemní čítanie a doplní vašu zbierku. Dopredu prajem pekné čítanie. Na záver len dodám, že druhý diel je predbežne plánovaný na november 2018. Azda sa ho dočkáme čo najskôr. :-)