pondelok, 29. februára 2016

RECENZIA: Will Grayson, Will Grayson (John Green, David Levithan)

John Green je jeden z autorov, ktorí dajú na papier hocičo. Nemal problém s citovým žmýkaním v knihe Na vine sú hviezdy, zároveň ani s definovaním vzorca na nájdenie pravej lásky. Teraz prichádza s ďalšou, pomerne kontroverznou témou, ktorou je homosexualita. Tá je v súčasnosti vnímaná rôzne, no ako mnohí tvrdia, kniha z pera Johna Greena nemôže byť zlá. Najmä ak ju napíše s ďalším uznávaným autorom Davidom Levithanom.

A naozaj, s odstupom času musím priznať, že sa toto dielo autorom vydarilo. Hoci sa neskončilo tak, ako som si predstavoval, počas čítania som neustále premýšľal nad záverom. Kniha sa totiž pomaly ale isto blížila ku koncu a veci sa vôbec nevyvíjali tak, ako som si myslel, že sa vyvíjať budú. Mohli by ste si myslieť, že ma autorská dvojica sklamala, ale opak je pravdou. Vtiahli ma do čítania, vyvolali vo mne rozporuplné dojmy, prinútili ma rozmýšľať a v neposlednom rade príbeh prežívať s hlavnými postavami. Nie každému autorovi sa totiž niečo takéto podarí, preto majú u mňa Green a Levithan veľké plus

"...nikto na celom svete to nevedel, okrem neho. Je nielen
 zdrojom môjho šťastia, ale aj človekom, s ktorým to chcem
prežívať. Musím veriť, že je to znamenie."

Aká je pravdepodobnosť, že sa stretnú dvaja Willovia Graysonovia na mieste, do ktorého ani jeden z nich nepatrí? V knihe Johna Greena naozaj vysoká. Ako každá kniha, ktorej autorstvo patrí Greenovi, aj Will Grayson, Will Grayson disponuje netradičnými prvkami. Kapitoly sú striedavo písané z pohľadu oboch Willov - a zatiaľ čo jeden pôsobí úplne obyčajne, v kapitolách toho druhého chýbajú veľké písmená. Ďalším paradoxom je meno Drobca Coopera, ktorý je v skutočnosti dvojmetrový robustný chlap. Napriek jeho bláznovstvu som si ho obľúbil, podobne ako aj ostatné postavy. Páčilo sa mi, že každá bola niečím špecifická a ľahko zapamätateľná.

"<3. Fakt si niekto myslí, že to vyzerá ako srdce? Ak áno,
tak iba preto, lebo ste nikdy nevideli miešok."

Jednou z ďalších vecí, ktoré ma na knihe zaujali, bola široká škála tém, na ktoré autori druhoplánovo odkazovali. Will Grayson, Will Grayson totiž nie je iba klišoidné rozprávanie o osude dvoch spriaznených duší. Naopak, autori v ňom poukazujú na silu priateľstva a to, aké jednoduché je priateľa stratiť. Rovnako hovoria aj o predsudkoch, no zároveň čitateľom nevnucujú žiaden názor, ktorý by mali zastávať. Musím povedať, že sa obaja autori navzájom veľmi dobre dopĺňali a každý dal do knihy kúsok seba. Will Grayson, Will Grayson určite nie je najlepšia kniha, ktorú som čítal, ale aj napriek tomu, že ju nedokážem objektívne zhodnotiť, viem jedno - že sa ku nej v budúcnosti ešte neraz vrátim.

"... povedal, že je koniec. Teraz to už chápem. Chápem to. To, v čo najviac dúfate, vás nakoniec zničí."

Musím sa priznať, že ma dielo autorskej dvojice John Green a David Levithan veľmi príjemne prekvapilo. Ako som už spomínal, autorom to naozaj "klapalo" a vytvorili v skutku zaujímavý príbeh. Nedokážem povedať, či kniha zaujme každého z vás. Ak to však risknete, čaká vás bláznivá (dovolím si tvrdiť že aj nezabudnuteľná) jazda s množstvom hlbokých myšlienok. Ostáva mi len zapriať vám pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu je možné zakúpiť si na tomto linku