RECENZIA: Skok do neznáma (J. A. Redmerská)

J. A. Redmerská je jednou z obľúbených autoriek literatúry pre dospievajúcich čitateľov. Vo svete, a rovnako aj na Slovensku, sa najviac preslávila knižnou dilógiou Radšej nikdy. Pred pár dňami vyšla v preklade jej ďalšia kniha Skok do neznáma. Podarí sa americkej autorke získať si opäť srdcia svojich čitateľov?

Veľmi dobre si spomínam na obdobie spred dvoch rokov, kedy som čítal knihu Radšej nikdy, od ktorej som sa nemohol odtrhnúť. Obdivoval som jazyk, ktorý autorka zvolila pri písaní tejto knihy. Takisto to bola originálna zápletka, ktorú nezdržiavali žiadne hluché miesta. Práve naopak, v knihe sa neustále niečo dialo a mala jednoducho niečo do seba. Práve preto sa hlboko vryla do mojej pamäte. Podobné pocity vo mne vyvolalo aj pokračovanie s názvom Radšej vždy. J. A. Redmerská sa veľmi rýchlo zaradila medzi mojich obľúbených autorov, a preto som neváhal ani sekundu a siahol aj po jej novej knihe. Musím povedať, že aj napriek tomu, že je Skok do neznáma úplne iný než predošlé dve knihy, autorka opäť splnila moje očakávania.

"... nohy ma k nemu niesli čoraz rýchlejšie, až mi svaly spaľovala
intenzívna bolesť. Nedokázala som však spomaliť. Pohltilo ma
odhodlanie zistiť, čo ma čaká, keď roztrhnem cieľovú pásku."

Hlavnou postavou románu je Sienna Murphyová, ktorá má usporiadaný život a všetky jej plány jej doteraz vychádzali.  Hneď po promócii si našla prestížne zamestnanie a všetko šlo ako po masle až do momentu, kedy sa ocitla na pláži havajského Oahu a stretla surfera Luka Everetta. Vďaka Lukovmu bezstarostnému šarmu sa spontánne rozhodne na všetko zabudnúť a predĺžiť si pobyt na Havaji ešte o dva týždne. Luke však žije rýchlo a divoko a po stretnutí so Siennou je presvedčený, že trocha neviazanej zábavy je práve to, čo jej chýba. Lenže keď medzi nimi namiesto zábavy prevládne vášeň, už nemôže poprieť, že cíti oveľa viac. Oplatí sa im však zariskovať a skočiť do neznáma?

Za jednu z najväčších predností tejto autorky považujem vykreslenie postáv. Aj tentokrát som sa do nich dokázal vžiť a vôbec mi neprekážalo ich správanie (ako to býva pri iných knihách). Hoci by som niekedy reagoval inak ako oni, chápal som každé ich rozhodnutie. Ďalším pozitívom bola atmosféra celej knihy. Mysľou som sa neraz presunul na pláže horúceho Havaja – aj keď na Slovensku práve pršalo. Treba však povedať, že na rozdiel od predošlých kníh autorka tentokrát do príbehu zakomponovala viacero dejových línií (zatiaľ čo Radšej vždy bolo o niečo jednoduchšie). To však neznamená, že by bol príbeh komplikovaný a zložitý na pochopenie. Okrem iného vo mne autorka vyvolala množstvo emócií a neraz ma prinútila rozmýšľať. Popri hlavnej zápletke autorka totiž rieši aj viaceré problémy mladých ľudí – od vernosti priateľov, budovania osobných cieľov až po potrebu rozhodovať sa a takisto sa aj určitých vecí vzdať.

"Kráčal po bielom piesku k oceánu a preč z môjho života. A keď
 sa pominul, akoby som sa prebudila zo sna, a bolestivo
ma udrel návrat do reálneho sveta."

Keby som mal povedať, čo ma na románe Skok do neznáma zaujalo najviac, pravdepodobne by to bolo spojenie horúcej pláže a zaujímavej zápletky. Na autorke oceňujem najmä to, že postavy prepracovala do hĺbky a každou stranou sa dozvedáme viac o ich minulosti, ktorá má častokrát dopad aj na prítomnosť a budúcnosť. Kniha navyše disponuje viacerými peknými myšlienkami, a preto je vhodnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú oddychové čítanie na leto, ale takisto aj pre tých, ktorí po nej siahnu neskôr a budú si chcieť pripomenúť slnečné dni horúceho leta. Autorka splnila moje očakávania a knihu preto odporúčam aj vám. Prajem pekné čítanie! :-)