Preskočiť na hlavný obsah

Tvojou úlohou je nájsť seba samého | recenzia knihy Všetci za jedného (Cara Delevingne)

Dospievanie je jedno z najťažších a najbúrlivejších období života. Hľadanie seba samého: kým som, kam patrím, voľba svojej budúcej profesie, spoznávanie množstva nových ľudí, prvé lásky... ale aj viaceré sklamania a pády. Red, Leo, Rose a Naomi majú problém zapadnúť medzi spolužiakov. Red má doma hotové peklo, jej mama je alkoholička a otec nikdy nie je doma. Leov starší brat sa dostal na šikmú plochu a ťahá so sebou na dno aj jeho. Rose zasa strieda frajerov a pije, aby zabudla na bolestivú skúsenosť z minulosti. Naomi uteká z domu v nádeji, že nájde slobodu, po ktorej tak veľmi túži. Stoja sami proti svetu, až kým si nezaložia kapelu Zrkadielko, zrkadielko. Len v nej sú skutočne sami sebou. Jedného dňa Naomi zmizne a po niekoľkých dňoch ju nájdu na hranici života a smrti v rieke. Nikto nevie, čo sa stalo, ale polícia je presvedčená, že si sama siahla na život. Jej priatelia sú zmätení – boli si s Naomi takí blízki, ako je možné, že si nevšimli varovné signály? Vedeli o nej predsa všetko... alebo nevedeli? Doposiaľ úprimné priateľstvo Red, Lea aj Rose sa otrasie v základoch a nič viac nebude ako predtým – prasknuté zrkadlo sa totiž naozaj ťažko zliepa. 

"Myslela som, že keď Naomi nájdu, aspoň niečo pocítim. Radosť, smútok, skrátka, niečo. Namiesto toho všetci traja bez slova sedíme pri jej posteli a necítime... nič."

O dospievaní a hľadaní vlastnej identity rozprávajú viaceré knihy pre mladých. Dielo Cary Delevingne sa však snaží o niečo viac. Popri ústrednej tematike dospievania rozvíja aj nástrahy sociálnych sietí a moderných technológií, teda výdobytkov modernej doby, ktoré sa stali neodmysliteľnou súčasťou života mladých. Poukazuje na odlišnosť virtuálneho sveta od toho skutočného a snahu vyzerať na internete čo najlepšie. V neposlednom rade venuje pozornosť aj hľadaniu samého seba, odlišnej sexuálnej orientácii či problémom zapadnúť medzi ostatných. Hoci vo viacerých knihách musí čitateľ nájsť posolstvo sám, autorka ho do svojej knihy vložila na úplný začiatok. V úvodnej kapitole totiž vyzýva svojich čitateľov, aby sa nevzdávali, ak o sebe pochybujú, a dodáva im odvahu zachovať si v každej situácii pravú tvár. Práve úvodná časť knihy zaujala moju pozornosť, pretože si ňou autorka získala moju dôveru a prinútila ma pokračovať v čítaní...

"Navonok je dokonalým šestnásťročným dievčaťom. Lenže vnútri toto dievča neprestajne plače, kričí a nevie sa vymaniť z vlastného trápenia. Je stratené, osamelé a unavené, už ho nebaví všetko predstierať. Premýšľa, ako jej srdce vôbec dokáže biť, keď sa musí stále toľko pretvarovať."

Väčšina kníh má len jednu či dve hlavné postavy. V prípade románu Všetci za jedného sú však hlavné postavy hneď štyri. To celú zápletku mierne skomplikovalo, pretože čitateľ sa musí sústrediť na štyri línie naraz. Vyžaduje si to jeho zvýšenú pozornosť, avšak vďaka autorkinmu pútavému štýlu sa kniha číta veľmi dobre a ľahko. Ak by som mal spomenúť nedostatky tohto príbehu, pravdepodobne by to boli miestami zidealizované postavy, ktorých správanie boli niekedy prehnané. Autorka sa prostredníctvom ich charakterov snažila priblížiť svojim čitateľom a viac či menej sa jej to aj podarilo. Ďalšiu výhradu mám voči vývoju dejovej línie, ktorá bola nevyvážená. Pátranie po spravodlivosti a páchateľovi totiž nabralo spád až v posledných kapitolách. Dejová línia sa ale posúva vpred aj cez chatové konverzácie, komentáre pod obrázkom na Instagrame či rôzne básne alebo texty piesní. Aj tento prvok robí knihu zaujímavejšou.

"Musím sa spamätať a konečne rozlišovať, čo je realita. Inak sa zbláznim."

Všetci za jedného sa okrem pomerne zaujímavej zápletky v anotácii chváli aj autorstvom, ktoré prislúcha svetoznámej modelke a herečke Care Delevingne (v spolupráci s Rowanom Colemanom; ich podiel na románe ale špecifikovaný nebol). Vo viacerých čitateľoch to môže vyvolať skepsu a pocit marketingovej stratégie. Ja však môžem povedať, že ide o naozaj prepracované dielo. Knihu som si prečítal s odstupom času dvakrát a vždy som sa na ňu pozeral inak. Netvrdím, že je bezchybná, práve naopak. Ak ste si prešli bujarou pubertou alebo stále hľadáte samého seba, Všetci za jedného môže byť tou správnou knihou, ktorá vás prinúti zamyslieť sa.

zdroj obrázkov: weheartit.com

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle