Pomsta bude sladká | recenzia knihy Vdovy (L. Plante)

Vdovy pôvodne vznikli ešte v osemdiasiatych rokoch ako úspešný televízny seriál. Do kín teraz prichádza aj filmová verzia v réžii oscarového režiséra Steva McQueena.

Harry Rawlins bol takmer dvadsať rokov mozgom tímu, ktorý páchal lúpežné prepady a krádeže. Prepad pancierového auta prevážajúceho veľkú sumu peňazí v podjazde pod londýnskym Strandom mal priniesť členom gangu obrovské bohatstvo, no pre osudovú chybu sa im akcia vymkla z rúk a skončila sa tragicky. Harry vždy vravieval svojej žene Dolly, že sa nemusí báť, keby sa mu niečo stalo, chlapi z jeho tímu – Joe a Terry – pôjdu v jeho šľapajach a o všetkých sa postarajú. Napokon však osud rozdal karty inak. Všetci traja lupiči zostali uväznení v horiacej dodávke, ktorá vzápätí vybuchla. Dolly mala tri možnosti: zmieriť sa so situáciou a odovzdať Harryho cenné účtovné knihy aj s opismi a plánmi akcií polícii, predať ich konkurencii alebo... spolu s ďalšími dvomi vdovami prevziať „podnik“ a prežiť. Dolly, Shirley a Linda sa rozhodli – a v pätách majú nielen políciu, ale aj ďalších záujemcov o miliónový lup.

"Dala mu šancu. Neznamená to, že je bezcitná, dohovárala sama sebe, no nie je pre ňu ani zďaleka taký dôležitý ako vdovy... alebo akcia, na ktorú sa chystajú."

Najväčšie pozitívum, ktoré na tejto knihe vidím, bol spôsob, akým autorka vykreslila celý svoj príbeh. Takisto aj prostredie, ktoré autorka zasadila do Anglicka, konkrétne osemdesiatych rokov minulého storočia (samotná kniha po prvýkrát vyšla ešte v roku 1983 a neskôr bola vydaná vo viacerých ďalších edíciách). Na druhej strane treba povedať, že úvodné kapitoly knihy boli menej pútavejšie než zvyšok románu. La Plante čitateľovi predstavila veľké množstvo postáv, v ktorých sa veľmi rýchlo stratíte. Neskôr sa ale dejová línia rozbehne a postupne sa začne zapletať. Autorka vás prinúti premýšľať nad príbehom a neustále poukazuje na hrozby, ktoré na jednotlivé postavy číhajú.

Lynda La Plante ma dokázala až do samého konca držať v napätí a čakať, ako sa príbeh nakoniec skončí. Dozaista treba pochváliť aj dialógy medzi postavami. Vyznievali realisticky a vdovy sa vám veľmi rýchlo dostanú pod kožu. La Plante vytvorila silné ženské hrdinky a práve ich charaktery vytvárajú celý príbeh. Poukazuje na ich odvahu, organizovanosť a schopnosť adaptácie. Ak sa počas čítania do príbehu vžijete, budete s vdovami prežívať celú akciu. Budete im držať palce, smiať sa s nimi, a dúfať, že uspejú.

"Jeho manželstvo vykazovalo všetky znaky únavy a prázdnoty. V skutočnosti predstava, že by mal ležať vedľa ženy, ktorá ho nemá rada, bola preňho neznesiteľná. Skryl sa do malej izby, lebo tak to bolo pre neho jednoduchšie."

Aj napriek tomu si ale uvedomujem, že nie všetci sa dokážu naladiť na vlnu vdov, pretože táto kniha nie je pre každého. Niektorí môžu vidieť v celkovom námete klišé; keď sa vdovy po svojich nebohých manželoch rozhodnú vziať situáciu do vlastných rúk. Mne sa ale táto kniha páčila a rád by som poukázal najmä na prostredie, v ktorom sa celý román odohráva. Pôsobilo na mňa netradičným dojmom. Hoci kniha nebola dokonalá, som rád, že som si ju prečítal.