Hra na vraždu | recenzia knihy V bezpečnom úkryte (Rachel Abbottová)

Rachel Abottovú pozná väčšina čitateľov ako autorku psychologických trilerov a krimi príbehov. Jej román Kde sa začína nenávisť vyšiel v slovenskom preklade ešte minulý rok. Ďalší príbeh, V bezpečnom úkryte, do kníhkupectiev dorazil práve teraz.

Presne pred rokom sa skupinka priateľov zišla na Lucasovu svadbu v jeho krásnom cornwallskom dome s výhľadom na more. Zoznamujú sa, zabávajú, popíjajú. Pri prestretom stole v predvečer svadobnej oslavy je osem stoličiek. Deviata je určená utiahnutej, tak trochu záhadnej ženíchovej nevlastnej sestre Alex. Lenže všetko sa pokazilo. Lucas tých istých priateľov znovu pozval do svojho rozprávkového domu na oslavu výročia – čoho? Svadby, ktorá sa nekonala, alebo tragédie, ku ktorej došlo len niekoľko hodín pred plánovaným obradom? Hosťom oznámil, že pre nich naplánoval hru. Dostali kostýmy, pridelili im roly a všetci bez výnimky musia hrať. Vie, ako k tomu donúti tých, ktorým sa to nepozdáva. Hra na vraždu sa čoskoro začne, a to aj napriek prítomnosti dvojice policajných vyšetrovateľov. Čo od nich vlastne Lucas chce? Čo zamlčiava? Čo taja ostatní? A čo potom, keď sa táto strašná hra skončí?

"Nemôžem čakať ďalší deň s vedomím, že ak nezasiahnem, niečo sa stane. Musím prevziať kontrolu. Ostatné možnosti som už vyčerpala."

Hoci názov V bezpečnom úkryte vznikol z pôvodného The Murder Game, po prečítaní tohto románu môžem potvrdiť, že ide naozaj o jednu veľkú hru. Hru medzi postavami, ktorá vzbudzuje dojem, že z nej niet cesty úniku, hru tajomstiev, ktoré celú zápletku komplikujú, a v neposlednom rade aj hru samotnej autorky, ktorá drží svojho čitateľa až do poslednej kapitoly v napätí. Síce Abbottovej trvalo pár strán, kým sa dejová línia rozbehla, a kým vás zorientovala v spleti postáv, druhá časť románu už vykazovala všetky znaky kvalitného krimi príbehu. Zaujímavý je najmä štýl, ktorý zvolila pri písaní – a striedanie uhľov pohľadu, ktoré vytvára ešte väčší chaos v mysli čitateľa.

V bezpečnom úkryte sa nedrží šablónovitej štruktúry detektívnych románov. Vražda – vyšetrovanie – odhalenie páchateľa – záver.  Autorka jednotlivé prvky kombinovala, a práve prostredníctvom ilúzií a tajomstiev sa snažila čitateľa zmiasť. Viaceré tajomstvá však aj na konci necháva nezodpovedané, a umožňuje čitateľovi dotvoriť si záver podľa vlastných predstáv. Síce sa autorka snažila z námetu vyťažiť čo najviac, aj tak venovala podľa môjho názoru primálo miesta jednotlivým charakterom. To súvisí s príliš veľkým počtom postáv na pomerne malý rozsah. Aj v prípade tohto románu preto súhlasím s tvrdením, že menej je niekedy viac.

"Smrť milovanej osoby vždy znamená tragédiu, no keď sa udeje vo váš svadobný deň, zničí vás dvojnásobne."

Druhá autorkina kniha, ktorá vyšla v slovenskom preklade, spĺňa kritéria kvalitného románu. Síce má svoje nedostatky, najmä čo sa týka priestoru, ktorý autorka venovala postavám, jej čítanie som si užil. Ak hľadáte napínavý príbeh, ktorý približuje, ako ďaleko dokážu zájsť klamstvá a žiarlivosť, V bezpečnom úkryte by dozaista nemalo chýbať na vašej poličke. Prajem pekné čítanie! :-)