Na šesť dní sa pod ním zľahla zem | recenzia knihy Imaginárny priateľ (Stephen Chbosky)

Na šesť dní sa pod ním zľahla zem. Potom sa vynoril uprostred noci... Slobodná matka Kate Reesová uteká z násilného vzťahu, aby si zachránila život. So synom Christopherom zakotvia v malom mestečku v Pensylvánii, ďaleko od všetkého. Spočiatku sa Mill Grove javí ako dokonalý úkryt. Jedného dňa však sedemročný Christopher zmizne. Šesť dní ho nik nevie nájsť. Napokon vyjde uprostred noci z lesa na okraji mesta bez viditeľných poranení. Tvrdí, že mu nik neublížil, no nie je schopný opísať, čo sa mu prihodilo. Spomenie len akéhosi dobrého pána, ktorý ho vyviedol na cestu a vzápätí utiekol. Christopher odvtedy počuje hlasy, trpí ukrutnými bolesťami hlavy a je posadnutý úlohou, akú môže splniť len on – postaviť v lese do Vianoc domček na strome, inak jeho mama a všetci v meste už nikdy nebudú ako predtým.

"Uplynuli štyri roky. Štyri roky odkedy vo vani našla mŕtveho manžela s množstvom krvi a bez lístka na rozlúčku. Štyri roky plné žiaľu, zúrivosti. Fungovala ako bez tela, ale už stačí. Prestaň utekať."

S menom Stephen Chbosky sa veľa z nás, najmä nadšencov young adult literatúry, stretlo ešte v roku 2012, keď v slovenskom preklade vyšiel jeho debut – Charlieho malé tajomstvá. Tie približovali život mladého chlapca, ktorý písal listy, a práve prostredníctvom nich sme prenikali hlboko do jeho vnútra. Kniha bola v tej dobe pre mňa niečím úplne novým, najmä čo sa štylistiky týka – preto som teraz ani chvíľu neváhal, a chcel si prečítať aj ďalší autorov román. Imaginárneho priateľa však, ako som neskôr zistil, nemožno s autorovou predošlou knihou vôbec porovnávať: a rozdiel môžeme vidieť minimálne v žánri a v počte strán, ktorý je tentokrát niekoľkonásobne vyšší.

"Strach buď zhltneme my, alebo strach zhltne nás."

Chbosky rozvrhol príbeh na skoro 700 strán, pričom knihu napísal ako horor, respektíve čítanie pre dospelých. Aj to je posun voči Charlieho malým tajomstvám. Príbeh tentokrát zasadil do tajomného lesa a poctivo si naštudoval všetky prvky hororového príbehu, ktoré mu dopomohli pri budovaní akcie. Chbosky precízne vykreslil dejovú líniu, voči ktorej bola hlavná postava malého nevinného Christophera v kontraste. Aj napriek autorovej snahe však musím povedať, že rozsah tejto publikácie nebol primeraný. Počas siedmich stoviek strán sa totiž viaceré opisy niekoľkokrát opakovali. Niekedy som mal navyše pocit, že som sa ocitol v začarovanom kruhu, kedy nebolo jasné, čo je skutočné a čo imaginárne. To bol pravdepodobne aj autorov cieľ. Dejovú líniu bolo pritom možné predostrieť jednoduchšie, na menšom počte strán, a bez zbytočných okľúk a komplikácií.

"Moc príde... ale niečo stojí."

Napätie v knihe stupňovalo aj striedanie POV, ktoré čitateľa ešte väčšmi zamotá v sieti Imaginárneho priateľa. Okrem rozsahu však mám voči knihe ešte jednu výhradu, a síce jej náboženský podtón. Ten sa v románe objavoval útržkovo, a podľa môjho názoru v príbehu podobného charakteru nemal vôbec čo hľadať. Ak by ho autor vynechal a odbremenil knihu aspoň o dve stovky strán (zbytočných odbočiek a nepotrebných opisov) dozaista by si získala priazeň väčšieho množstva čitateľov. Takto ostáva len priemerným mystery románom, ktorý nedokázal naplno využiť svoj potenciál.