Želanie s trpkou príchuťou | recenzia knihy Bolo raz jedno zlomené srdce (Stephanie Garber)

Stephanie Garber vstúpila do literárneho sveta známou fantasy trilógiou Caraval. Bolo raz jedno zlomené srdce je prvým dielom jej ďalšej trilógie, ktorá sa v angličtine čoskoro dočká svojho finále. V slovenskom preklade zatiaľ vyšla iba prvá časť, ktorá čitateľom predstavuje magický svet so zradným Princom sŕdc.

Evangeline Foxová odjakživa verila v pravú lásku a šťastné konce... až kým nezistila, že sa láska jej života chystá oženiť s inou. V zúfalej nádeji, že svadbu zastaví a vylieči svoje ranené srdce, uzavrie dohodu s charizmatickým, no podlým Princom sŕdc. Ten od nej na revanš za svoju pomoc žiada tri bozky. No už po prvom bozku Evangeline pochopí, že vyjednávanie s nesmrteľnými je veľmi nebezpečná hra a Princ sŕdc chce v skutočnosti oveľa viac, než mu sľúbila. Princ sŕdc má s Evangeline veľké plány, ktoré ju buď privedú k jej vysnívanému šťastnému koncu, alebo do záhuby. (zdroj: anotácia)

„Zlomené srdce dokáže trhať dušu kúsok po kúsku. Zmení ťa na masochistu, ktorý túži byť vypitvaný, až kým z neho nezostane nič, čo by sa dalo zničiť.“

Musím sa priznať, že aj napriek tomu, že čítam čoraz menej fantasy kníh, ma titul Bolo raz jedno zlomené srdce podľa anotácie úprimne zaujal. Bol totiž zahalený rúškom tajomstva, ktoré – ako som neskôr zistil – sa nesie celým románom. Stephanie Garber vytvorila jedinečný svet plný čarovných bytostí, nesmrteľných Osudov, magických predmetov a kliatob, ktorý ma už na samom začiatku vtiahol do svojho vnútra. Potešilo ma, že sa líšil od iných fantasy príbehov a že miestami vzbudzoval dojem historického románu (vďaka všetkým tým panovníkom a vznešeným večierkom). Autorka si teda vytvorila pevný základ pre viacdielnu sériu, na ktorom môže v budúcnosti stavať.

Aj napriek tomu, že osud hlavnej postavy Evangeline nebol úplne najpriaznivejší, páčilo sa mi, že dokázala v každej situácii nájsť niečo pozitívne. Hoci mohlo jej konanie z času na čas pôsobiť naivne, dá sa ospravedlniť jej mladým vekom. Princ sŕdc, ako to už býva zvykom, bol jej presným protikladom a práve vďaka nemu mala dejová línia nepredvídateľný spád.

„Každý príbeh môže mať nekonečne veľa koncov.“

Často sa stáva, že sa dej v prvej polovici dlhšie „rozbieha“. Román Bolo raz jedno zlomené srdce však mal podľa môjho názoru opačný problém. Prvú polovicu napísala autorka bezchybne, ale problematickou bola druhá. V tej na môj vkus príbeh až príliš prekombinovala. Do deja vstúpili nové postavy, zápletka sa ešte väčšmi zamotala a ja som sa musel viackrát vrátiť späť, aby som pri knihe udržal pozornosť. Azda sa tomu v ďalších častiach autorka vyvaruje.

Prvá časť tejto fantasy série prichádza s jasnou otázkou – ako ďaleko dokážeme zájsť pre lásku? A čoho všetkého sme schopní, aby sme vyliečili svoje zlomené srdce? Záver románu otvára dvere ďalšiemu dielu a Evangelin príbeh bude v slovenskom preklade pokračovať na jeseň tohto roka. Druhá časť Balada o láske až za hrob do kníhkupectiev dorazí už v októbri. Tešíte sa? Ja ostanem tejto sérii určite verný.

RECENZIA: Chlapec v pásikavom pyžame (J. Boyne)

Len si zaspomínajte, akí ste boli v deviatich rokoch . Lepili ste si tetovačky na ruku, rozčuľovali sa nad legom, ktoré nie a nie postaviť alebo ste plakali nad rozbitým kolenom ? To je realita každého z nás . Teda... skoro každého. Bruno také šťastie nemal. Jeho otec dostal pracovné miesto ďaleko od svojej rodiny , a tak sa všetci sťahujú do zvláštneho miesta, ktoré sa Brunovi ani trochu nepáči. Nie je tam nikto, s kým by sa mohol hrať a podeliť sa o svoje zážitky. Ako poriadny dobrodruh zbožňuje objavovanie nových vecí a plot , ktorý sa tiahne kam mu len oko dovidí, ihneď upriami jeho pozornosť . Keď však objaví ďalšieho chlapca , jeho tajné prechádzky naberú úplne nový rozmer.  Už na začiatku by som rád povedal, že neznášam vojny a aj keď so mnou budú mnohí nesúhlasiť, zastávam názor, že ľudská hlúposť a chamtivosť nemá konca kraja . Anotácia tohto príbehu však nedokáže opísať všetky pocity , ktoré pri čítaní Chlapca v pásikavom pyžame zažijete. Nie, nie je to obyčajný

RECENZIA: Tí, ktorí zlyhali (M. Hjorth, H. Rosenfeldt)

Prvú obeť vraha objavili v opustenej budove školy. Známa televízna hviezda bola priviazaná k stoličke a obrátená tvárou k stene. Na krku mala štítok s nápisom „neprospel“ a v hlave otvor po strele z jatočnej pištole. Na operadle stoličky bol pripevnený niekoľkostranový vedomostný test. Súdiac podľa počtu chybných odpovedí, obeť pravdepodobne zlyhala v najdôležitejšej skúške svojho života. Nebezpečný páchateľ je čoraz odvážnejší, obetí pribúda . Zdá sa, že kriminalisti z Riksmordu majú do činenia s inteligentným, no zjavne chorým človekom , ktorého ženie nenávisť k povrchným idolom súčasnej doby. Lenže dôkazy im chýbajú a stopy unikajú. Žeby kľúčom k objasneniu prípadu bola anonymná osoba, na ktorú Sebastian Bergman náhodou natrafí v chatovacej miestnosti?  Tí, ktorí zlyhali sú v poradí piatou knihou zo série Sebastiana Bergmana , ktorá vyšla v slovenčine. Do jej čítania som sa púšťal s očakávaním, keďže sa mi predošlé diely veľmi páčili . Aj napriek tomu, že patria do kat

Veronica Roth - Divergencia

Chicago, ďaleká budúcnosť. Beatrice Priorová žije v spoločnosti rozdelenej na päť frakcií. Na rozhodovacej ceremónii si všetci šestnásťroční vyberajú frakciu, ktorej zasvätia zvyšok života. Beatrice má len dve možnosti: zostať so svojou rodinou, alebo ju navždy opustiť, aby mohla byť sama sebou. Rozhodnutím napokon prekvapí všetkých vrátane seba. Zmení si meno na Tris a usiluje sa obstáť v tvrdej konkurencii, aby si vybojovala miesto v novom živote. Hľadá skutočných priateľov a zamotáva sa do vzťahu s chvíľami neodolateľným, inokedy neznesiteľným chlapcom. Keď Tris objaví sprisahanie, ktoré môže zničiť jej navonok dokonalú spoločnosť, záhadná schopnosť jej buď pomôže zachrániť ľudí, ktorých miluje, alebo...  Veronica Roth je len 23 ročná americká spisovateľka. V tomto veku sa jej však podarilo napísať dielo, ktoré ohúrilo čitateľov celého sveta. Jej debut je číslom jeden v rebríčku fantasy kníh na GoodReads za rok 2011. A majstrovské dielo sa dočkalo aj slovenského prekladu. A