RECENZIA: Kacír a bosorka (Philippa Gregoryová)

Sedemnásťročný Luca Vero je obvinený z kacírstva a vylúčený z kláštora. Záhadný cudzinec ho poverí zaznamenávaním konca sveta v Európe. Luca sa riadi pokynmi v zapečatených listoch a vydáva sa mapovať strach kresťanského sveta, aby nakoniec došiel až na hranicu dobra so zlom. Sedemnásťročná matka predstavená Izolda je odsúdená na život v kláštore, aby nemohla získať svoje veľké dedičstvo. Keď mníšky zverené do jej opatery začnú trpieť čudnými víziami, chodia v spánku a na tele sa im zjavujú krvácajúce rany, prichádza Luca, aby udalosti vyšetril. Všetky dôkazy ukazujú na Izoldu. Na nádvorí sa už stavia hranica, kde ju majú upáliť ako bosorku. Luca s Izoldou sú prinútení čeliť najväčším hrôzam stredovekého sveta – čiernej mágii, vlkolakom a šialenstvu. Na ceste za skutočnou historickou postavou, ktorá obraňuje hranice kresťanského sveta a opatruje tajomstvá Rádu temnoty, nachádzajú pravdu, vlastné osudy a dokonca aj lásku.

Philippa Gregoryová má na konte viaceré úspešné romány, z ktorých niektoré boli aj sfilmované. Jej knihy sú zaradené do tudorovského obdobia, no Rád temnoty je jej prvá z obdobia európskeho stredoveku.  Počas čítania som si ju naozaj užil a páčila sa mi vďaka jej inakosti oproti ostatným dielam pre mládež. Azda ako prvé si na nej všimnete jej pútavú obálku, ktorá sa ku celému poňatiu deja dokonale hodí. Pomerne veľké písmená vo vnútri môžu pôsobiť dojmom, že je kniha určená pre mladšie ročníky, no opak je pravdou.

Luca putuje do Európy a jeho úlohou je porozumieť číslam. Na druhej strane sveta, v kláštore, sa začínajú diať čudné veci. Mníšky v noci blúznia námesačné, trpia víziami a na rukách sa im zjavujú desivé rany. Všetko nasvedčuje tomu, že vinnou je nová matka predstavená Izolda. Začína sa vypočúvanie a príbeh sa zamotáva do desivých rozmerov... Práve to sa mi na knihe páčilo - spôsob, akým autorka príbeh poňala. Len máloktoré súčasné knihy sú zasadené do pätnásteho storočia a je to aj vidieť na celkovej atmosfére príbehu. Ďalším faktom je, že autorka pochádza z Británie a nepatrí tak medzi húfy amerických autorov, ktorých diela miestami pôsobia na jedno kopyto. Kacír a bosorka sa číta ľahko a plynule, keďže autorka aj napriek skorému obdobiu používa jednoduchý a pútavý štýl.

Hlavné postavy sú nositeľmi vlastnosti a správania, ktoré sa podobá naozajstným klasickým ľuďom. Možno aj z toho dôvodu si ich už sprvu obľúbite. Pútavé bolo taktiež aj prostredie, do ktorého bol dej zasadený. Pritom je veľmi útla a zhltnete ju za jedno či dve popoludnia. Ako som už spomínal, vydavateľstvo zvolilo pomerne veľké písmená, no na druhej strane je kniha veľmi zaujímavo graficky upravená a doplnená o kresby.

Kacír a bosorka, prvá časť série Rád temnoty, ma príjemne prekvapila. Či už svojou inakosťou a historickou tematikou alebo celkovým autorkiným štýlom. Je možné, že niektorí čitatelia budú od knihy očakávať viac akcie, no celkovo sa jej priveľmi nenabažíte. Odporúčil by som ju skôr ako oddychové čítanie. Vtedy úplne spĺňa účel a budete z nej nadšení.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu Literama v spolupráci s vydavateľstvom Fortuna Libri. Knihu si môžete kúpiť TU