RECENZIA: Dvanástka (Justin Cronin)

Krátko po vypuknutí apokalypsy traja ľudia hľadajú, ako sa dostať zo všeobecného chaosu. Lekárku a nastávajúcu matku Lilu tak veľmi zasiahne rozšírenie epidémie a násilia, že sa radšej zatvára pred svetom a pripravuje sa na príchod dieťaťa, kým spoločnosť okolo nej sa rúca. Kittridgea, známeho pod prezývkou Posledná denverská bašta, donútili okolnosti opustiť svoju pevnosť a vydať sa na cestu autom pomedzi nakazených len s niekoľkými zbraňami a plnou nádržou. Stredoškoláčka April bojuje, aby ochránila mladšieho brata v krajine plnej smrti a rozkladu. Títo traja zistia, že nie sú sami a že práve súdržnosť im dodá nádej aj v najtmavšej noci.

O sto rokov nato sa Amy a jej priatelia ďalej bijú za záchranu ľudstva, hoci nevedia, že pravidlá sa zmenili. Nepriateľ sa vyvinul do novej podoby a nová temná sila chystá svetu niečo oveľa desivejšie ako vykynoženie všetkého živého. Za porazenie Dvanástky bude musieť niekto zo statočných bojovníkov zaplatiť najvyššiu cenu.

Diela Justina Cronina by sa dali opísať jednoducho: rádovo niekoľko stoviek strán veľkého formátu s malými písmenkami. Stovky strán zamotaného, ale zároveň premysleného, príbehu; prepletených dejových línii a nikdy nekončiacich opisov. Ak máte podobný štýl radi, budete milovať aj knihy Justina Cronina. Dvanástka nie je iná - síce sa od Priechodu diametrálne odlišuje, no autor si svoj svojský štýl ponechal.

Mal som pocit, akoby sa v Dvanástke udialo ešte viac než v Priechode, pričom bola ešte kratšia. Na druhej strane, keby som ich mal porovnať, Priechod sa mi páčil viac - možno nebol taký bojovný a desivý ako Dvanástka, no mal svoje čaro a niečo, kvôli čomu som si ho obľúbil. To ale nemôžem povedať o Dvanástke, ktorá mi prišla miestami zdĺhavá a aj keď sa v nej stále niečo dialo, štýl Justina Cronina ma ku nej až tak nepripútal a občas som sa do čítania musel nútiť.

Úplne inak na tom budú tí, ktorí zdĺhavý dej obľubujú - a sú taktiež milovníkmi opisov. V tomto je Justin Cronin ako doma a takí čitatelia si knižku užijú najväčšmi. Celá kniha je zahalená tajomným rúškom  a  putovanie hlavných hrdinov je opradené viacerými prekážkami. Za pozitívum považujem aj následnosť príbehu - autor vyniká v prerušovaní deja v tom najlepšom a akčné scény sa taktiež čítajú veľmi dobre. Aj keď - keby bolo po mojom - skrátil a zostručnil by som niektoré pasáže.

Dvanástke prídu na chuť najmä fanúšikovia Justina Cronina a rozvetvených, zamotaných príbehov. Ak však čakáte rýchly a plynulý dej a nemáte radi opisy, Dvanástka vás môže mierne sklamať. Mne sa síce páčila menej než Priechod, no stále to bolo dobré a kvalitné čítanie.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar. Kniha vychádza 14.mája, v predpredaji si ju môžete kúpiť na tejto adrese