RECENZIA: Mechanický princ (Cassandra Clare)

Druhá časť série Pekelné stroje
V magickom viktoriánskom Londýne našla Tessa útočisko u Tieňolovcov iba nakrátko. S pomocou príťažlivého samotára Willa a oddaného Jema totiž zisťuje, že Magistrova vojna proti Tieňolovcom je veľmi osobná. Viní ich za dávnu tragédiu, ktorá mu zničila život. Ak chcú odhaliť tajomstvá minulosti, musia preskúmať hmlistý kraj Yorkshire, hrôzostrašné sídlo plné nevypovedaných tajomstiev, špinavé uličky Londýna aj zakliatu plesovú sálu, kde sa Tessa dozvie strašidelnú pravdu o svojom pôvode. Keď sa napokon stretnú s mechanickým démonom, ktorý nesie varovanie pre Willa, uvedomia si, že Magister vie o každom ich kroku. Niekto ich zradil. Hľadanie Magistra a pravdy privádza trojicu do nebezpečenstva a Tessa zisťuje, že láska a lži dokážu otráviť aj to najčistejšie srdce. A jedna otázka stále visí vo vzduchu: Dozvie sa Tessa, kto vlastne je a aká je jej úloha?

Pekelné stroje opäť naštartujú svoje motory
Mechanický princ už nejaký ten piatok rozprestiera svoje krídla v slovenských kníhkupectvách - trbliece sa na niekoľko metrov, žiari a privoláva ku sebe zvedavých čitateľov. Kolobeh Cassandriných knižiek teda opäť pokračuje a ani ja som si ich nechcel nechať ujsť. A bola by to naozaj škoda, pretože Princ je rovnako ako aj všetky predošlé autorkine knihy vynikajúcim čítaním, ale... Predsa len tu je jedno ale. Keby som mal Pekelné stroje porovnať s Nástrojmi smrteľníkov (Mesto kostí a spol.), vyhrali by u mňa Nástroje. Atmoška starodávneho Anglicka je nenahraditeľná, no čo sa týka mňa, viac mi prirástla ku srdcu Clary s Jaceom. Tak či onak sú obe série na veľmi vysokej úrovni a čítajú sa jedna radosť.

Will vs. Jem
Ľúbostný trojuholník v knihách poväčšine neobľubujem, a preto neskáčem ani meter dvadsať, ak sa v nich vyskytuje. Väčšinou len skritizujem hlavnú postavu, že si nevie vybrať. Čo sa týka Tessy, mal som pocit, že má v hlave jasno a nemyslím si, že do finálne tejto série urobí nejakú hlúposť. Cassandra sa v Mechanickom princovi Willovi venuje oveľa viac, preto si jeho fanúšičky rozhodne prídu na svoje. Keby som opäť mal série porovnať, romantická zápletka (ktorá je neodmysliteľnou súčasťou každej Tieňoloveckej knihy) ma viac zaujala v Nástrojoch smrteľníkov.

Anglicko a rozprestreté krídla
Ďalším prvkom, bez ktorých by Tieňolovci neboli takí dobrí, sú opisy. Najmä v Pekelných strojoch sa dokázala Cassandra poriadne vyšantiť - atmosféra viktoriánskeho Anglicka v devätnástom storočí vo mne zanechala vynikajúci dojem, pretože sám dejiny veľmi obľubujem. Ďalej by bolo hriechom nespomenúť prebaly kníh, vďaka ktorým nájdete Pekelné stroje v kníhkupectve aj keby ste nechceli. Grafikov z vydavateľstva Slovart musím pochváliť, pretože obálky vyzerajú vynikajúco, skvelo a neviem ešte ako dobre - musíte ich jednoducho vidieť naživo, aby ste si vedeli urobiť vlastný úsudok.

Zvraty a ďalšie zvraty... jednoducho Tieňolovci
Asi to už bude tak, že každá kniha Cassandry Clare sa neozaobíde bez zvratu na konci poslednej kapitoly. A ako už možno tušíte, jeden vás čaká aj na konci Mechanického princa. Darmo, Cassie sa s nami bude rozhodne hrať až do záverečnej knihy. No aj druhý diel, ktorý býva pre autorov často kritický, prináša veľa tajomstiev, odhalení a 400 stránok vynikajúceho čítania. Pripravte sa na rýchlu jazdu, pretože niektorí z vás možno knižku zhltnú behom jedného dňa. No ako som už spomínal, čo sa týka mňa, v srdci mi viac utkvela séria Nástroje smrteľníkov, preto Mechanickému princovi dávam 4 hviezdičky. Samozrejme - také lepšie :))

Nakoniec by som veľmi rád poďakoval vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzného výtlačku.