RECENZIA: Den co den (David Levithan)

Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného.
A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života. Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den.
Úspěšný román bestsellerového autora Davida Levithana.

Musím sa priznať, že som o Davidovi Levithanovi doposiaľ nepočul. Teda až dovtedy, pokým sa mi do rúk nedostal Den co den, jeho navonok pochmúrna a veľmi záhadná knižka. Anotácia ma síce zaujala, no od knižky som veľké zázraky neočakával. Autor ma však nesmierne prekvapil, šokoval a keď som sa dostal na poslednú stránku, nechcel som uveriť, že je už všetkému koniec. Ale pekne po poriadku...

Šestnásťročný A sa prebúdza každé ráno v tele niekoho iného. Jeden deň ako pohodový tínedžer, inokedy je vymaľovaná lámačka sŕdc, dievča premýšľajúce nad samovraždou či týpek, ktorý sa nevie zmestiť do zárubne. Život mu nikdy nedával zmysel a keď objaví čarovnú Rhiannon, jeho situácia sa ešte väčšmi skomplikuje. Po prvýkrát spozná city, lásku no deň sa blíži ku koncu. A na A-čko čaká nové telo. David Levithan trafil do čierneho a ja som si Den co den nesmierne užíval. Autor totižto siahol po niečom neokukanom a podal to spôsobom záhadným a novým - ktorý sa mi veľmi ťažko opisuje slovami. Spokojne môžem povedať, že mu nemám čo vytknúť.

Aj keď je A-čko (ako sám seba nazval) každý deň iný, jeho charakter ostáva rovnaký. Čo sa týka mňa, veľmi som si ho obľúbil. Každý deň prinášal na jeho život nový pohľad, uhol a aj keď sú jednotlivé kapitoly krátke, veľmi rýchlo posúvajú dej dopredu. Celkovo som sa na Levithanov štýl a to, ako je knižka písaná, namotal a vďaka tomu som si ju užíval a tešil sa, kedy ju opäť otvorím. Čo ma však prekvapilo, bol otvorený koniec a rozhodnutie hlavnej postavy. Keď som list prevrátil, čakalo ma len záverečné Poďakovanie. No vravieva sa, že v najlepšom treba prestať, a preto vás autor prinúti ešte dlho premýšľať. Opäť len ticho tlieskam...

Rovnako ako sa autor pohral so svojou fantáziou, aj vy si pri čítaní vyskladáte svoju predstavu o tom, ako jednotlivé postavy vyzerajú, pretože autor opisy používa len vo veľmi malom počte. To ma príjemne potešilo, lebo vždy si rád predstavím jednotlivé postavy podľa seba a príbeh si v niektorých prípadoch (medzi ktoré Den co den určite patrí) ešte väčšmi obľúbim.

Čo dodať na záver? Asi sa budem opakovať, no Den co den ma veľmi, naozaj veľmi prekvapil a určite si rád prečítam aj ďalšie autorove knihy. Hrdinom tejto je chalan a "chalanské" knihy sú vždy niečim iné, takže určite vám Den co den odporúčam. Odo mňa získava päť hviezdičiek.
Ak sa chcete aj vy byť majiteľom knižky
Den co den, kliknite sem...

Na koniec by som veľmi rád poďakoval spoločnosti AlbatrosMedia za poskynutie recenzného výtlačku.