RECENZIA: Nebe je všude (Jandy Nelsonová)

Krehký a dojímavý príbeh o strate a živote, pocitoch bezmoci a lásky zároveň. Presne tak znie slogan na knihu o mladej dievčine, ktorá príde o svoju milovanú sestru. No čo ak je strata niečím, čo ju posunie vpred? Nebe je všude prichádza s príbehom, ktorý (skoro) každý vychvaľuje do nebies.

Ak ste fanúšikom kníh a knižných blogov, bolo by veľmi čudné, keby ste ešte nepočuli o tej úžasnej knihe a neskutočne talentovanej Jandy Nelsonovej. Namotal som sa - prečo by aj nie. A hoci na Slovensku Nebe je všude ešte len vyjde, českí bratia si prišli na svoje už o pár mesiacov skôr. Síce takúto megapropagáciu zo strany vydavateľstiev nemám rád, pretože sa tak častokrát nevyhnem sklamaniu, tentokrát som jej podľahol. A to je pravdepodobne hlavný problém, prečo ma Nebe je všude nezaujalo do takej miery, ako by podľa tabuliek malo. Pre mňa bolo obyčajným, celkom príjemným oddychovým čítaním, ktoré by sa zaobišlo aj bez všetkého ruchu, ktorý sprevádzal jeho vydanie.

"Bez nej už nebudem, kým som bola. To, čo sa zo mňa stáva, nestojí za nič."

Lennie je dievča ako každé iné - miluje knihy a jej vášňou je klarinet. Bailey pre ňu bola všetkým: sestrou, oporou i najlepšou kamarátkou. Avšak až po jej smrti zistí, čo pre ňu naozaj znamenala. Život Lennie sa skomplikuje ako nikdy predtým - a aby toho nebolo málo, cestu jej skrížia dvaja odkundesi, ktorí sa snažia získať jej srdce. Zatiaľ čo by jej mali Joe a Toby pomôcť, vyzerá to tak, že situáciu ešte väčšmi sťažia. Mohlo by sa zdať, že tento obyčajný príbeh skončí ako sladká romanca, ktorej predchádzala tragická udalosť. Nie je to však úplne tak.

Výnimočnou knihu robili minimálne básne na začiatku každej kapitoly (alebo skôr zdrapy papiera), písané rukou a škrabopisom, s ktorého lúštením som mal často problém. Na druhej strane ale musím spomenúť štylistiku, od ktorej som čakal trochu viac. A rozhodne to nebude prekladom. Nebe je všude ma jednoducho nedokázalo pripútať tak, aby som sa od knihy nemohol odtrhnúť a neodkladal ju po každých dvoch-troch kapitolách. Avšak neberte to ako signál, že by ste si túto knihu nemali prečítať. Možno je výnimočná a iba ja som príliš náročný. Nemožno vyhovieť každému a práve to nás robí individuálnymi.

"Som bláznivo smutná a niekde hlboko vo vnútri chcem len jedno - lietať."

Určite som rád, že sa ku mne tento príbeh dostal. Jandy Nelsonová vytvorila zápletku precízne a s knižkou sa vyhrala - mne však vadil štýl, akým bol celý príbeh vyrozprávaný. Akoby v mojom prípade čítaniu chýbala chémia alebo určitá iskra, vďaka ktorej by som si knihu zamiloval. Rozhodne to ale nevzdám hneď po prvom autorkinom počine a dám šancu aj I'll Give You the Sun. Ako som už spomenul, Nebe je všude (po slovensky Nebo na dosah) vyjde aj v SK preklade - pravdepodobne v apríli. Kto si ho plánuje prečítať?

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Knihu si možno zakúpiť napríklad na tejto adrese