Keď smolu strieda šťastie | recenzia knihy Šťastný zoznam (Rachael Lippincottová)

Rachael Lippincott viacerí z nás poznajú najmä vďaka knihám pre mladých, ktoré napísala v spoluautorstve s Mikki DaughtryTobiasom Iaconisom – ako napríklad román Po celý čas či titul Na pár krokov. Čitateľov si získali najmä pre svoju autentickosť a rovnako aj pre ponaučenia, ktoré do príbehov vložili. V Šťastnom zozname, horúcej novinke vydavateľstva Ikar, však Rachael Lippincott po prvýkrát vystupuje sama – a predstavuje nám zoznam, ktorý môže byť kľúčom ku šťastiu mladej Emily.

Emily mala odjakživa šťastie. No odkedy jej umrela mama, nadobudla pocit, že sa jej lepí smola na päty. Rozišla sa s priateľom, kamaráti na ňu zanevreli a otec si už nemôže dovoliť dom, v ktorom vyrastala. Mama jej veľmi chýba a každým dňom spomienky na ňu blednú. Jedného dňa nájde mamin zoznam dvanástich prianí z maturitného ročníka. Emily v ňom vidí spôsob, ako sa k nej znovu priblížiť. Ak však chce predsavzatia zvládnuť, potrebuje pomoc. A tú jej ponúkne kamarátka Blake. Kým Blake a Emily spoločne plnia jednu úlohu za druhou, ich puto sa prehlbuje. Emily má pocit, že sa na ňu opäť usmieva šťastie, no zároveň sa o sebe dozvedá niečo, s čím sa už mame nestihla zdôveriť. (zdroj: anotácia, upravené)

Keby ste dnes zašli do kníhkupectva, pravdepodobne by ste tam objavili tucet kníh, ktoré rozprávajú príbeh letnej lásky. Jej nachádzanie a strácanie, chvíľkové vzplanutia, ktoré (bohužiaľ) často končia spolu s týmto ročným obdobím. Keďže však diela uvedenej americkej autorky dobre poznám, rozhodol som sa dať Šťastnému zoznamu šancu. A vôbec to neľutujem! Princíp strácania a nachádzania môžeme nájsť aj v tomto románe, no líši sa kontextom. Emily prišla o svoju mamu a má pocit, že jej s ňou ostáva čoraz menej spomienok. Svetlo nádeje objaví v druhej hlavnej postave, Blake, s ktorou si veľmi dobre rozumie. Nachádza v nej niečo, čo jej tak veľmi chýbalo – oporu a porozumenie.

Oceňujem štýl autorky, ktorým veľmi citlivo opisovala náročné témy, akými sú vnútorný boj postavy so svojimi citmi či hľadanie vlastného miesta vo svete. Často je to aj klamanie samého seba s cieľom potešiť svojich blízkych, zabúdajúc na vlastné šťastie. Rachael Lippincott vložila do príbehu nefalšované emócie, vďaka čomu si ma naozaj získala.

„Prvý raz po rokoch, tak ďaleko od toho všetkého, sa cítim slobodná. Slobodná od očakávaní a tlaku, obáv a najhorších scenárov, rozbitých priateľstiev a maturitného ročníka a celého mesta, ktoré si myslí, že vás pozná.“

Nemožno tvrdiť, že Emily počas svojej cesty neurobila žiadne chyby. Klamal by som, ak by som povedal, že ma niektoré jej rozhodnutia nenahnevali. No zohľadňujúc vek jej musíme každú z chýb odpustiť. Bolo by hlúpe tváriť sa, že sme rovnaké chyby nezažili aj my sami. Blake na mňa spočiatku pôsobila tajomne a nevedel som, čo od nej môžem čakať. Pravdepodobne je to tým, že nám autorka neumožnila pozrieť sa na príbeh z jej perspektívy. Verím však, že na to mala svoj dôvod.

Anotácia knihy Šťastný zoznam sľubuje, že pôjde o dojemný príbeh hľadania pravej lásky. Poukazuje tiež na to, aké dôležité je mať vo svojom živote milujúcich a chápavých rodičov, ktorí sú pre svoje deti vzorom. Aj keď som o niekoľko rokov starší než hrdinky tohto románu, úprimne som si ho užil. Ak vás Šťastný zoznam zaujal, určite mu dajte šancu.