Preskočiť na hlavný obsah

Okamih, ktorý všetko zmení | recenzia knihy Po celý čas (R. Lippincottová, M. Daughtryová)

Autorské duo Rachel Lippincottovej a Mikki Daughtryovej sa čitateľom predstavilo už v románe Na pár krokov, ktorý rozprával príbeh dvojice pacientov s cystickou fibrózou. Tentokrát prichádzajú s odlišnou, no zároveň veľmi podobnou zápletkou. A hoci by podľa anotácie mohlo Po celý čas vyznieť ako „klasický román o strácaní a nachádzaní“, nie je to celkom tak.
Kyle nemá dôvod pochybovať o svojej budúcnosti. Počas strednej školy tvoria s Kimberley nerozlučný pár a chystajú sa nastúpiť na rovnakú univerzitu. Všetko zmení noc po maturitnom večierku a tragická autonehoda. Kým Kyle sa preberá v nemocnici s poranením mozgu, Kimberley nehodu neprežila. Zdá sa, že nikto z najbližších nedokáže pochopiť, čím si Kyle prechádza. Výnimkou je Marley. Tá vie, aké je to stratiť milovaného človeka. Navyše je presvedčená, že za to nesie vinu. Vzájomným porozumením si liečia rany a upevňujú puto medzi nimi. Kyle neveril, že by ešte mohol byť šťastný, ale aj tak má pocit, že sa blíži niečo, čo mu opäť prevráti svet naruby. (zdroj: anotácia, upravené)

„Všetko je také isté okrem jednej maličkosti, na ktorej mi záleží najviac. Svet sa predsa môže krútiť ďalej, ak chce. Ja však odmietam pokračovať.“

Ak by som mal vyzdvihnúť najlepší aspekt románu Po celý čas, celkom určite by to bola premyslenosť a invenčnosť celej dejovej línie. Autorky sa veľmi úspešne vyhýbajú stereotypnej a prvoplánovej zápletke – a svojho čitateľa prekvapujú každou ďalšou kapitolou. S vývojom dejovej línie ho navyše nútia zamýšľať sa, čo je skutočné a čo nie. Ako to už totiž býva, láska – a to v akejkoľvek podobe – dokáže človeka pookriať, posilniť, no zároveň ho aj úplne zničiť.


Pozitívne vnímam aj hlavné postavy románu. Hoci som sa s Kylom často názorovo nezhodoval, pre jeho činy som mal takmer vždy pochopenie. Bol totiž dokonalým príkladom človeka, ktorý nie je ochotný vzdať sa, nech sa deje čokoľvek. Marley bola naopak akýmsi „tajomným prvkom“, respektíve postavou, ktorú ste nemohli len tak ľahko prekuknúť. To však súvisí s už spomínanou invenčnosťou autoriek, ktorá graduje v závere románu.

Fakt, že román Po celý čas obsahuje prvky rozprávky, považujem za jeho pridanú hodnotu. Ako totiž autorky uvádzajú v záverečnej poznámke ku knihe, stretnutie ľudí vo svete vybudovanom z príbehov a zo snov je reálne rovnako ako zelená tráva či vzduch, ktorý dýchame. Ba čo viac, vďaka dokonale premyslenej stratégii autoriek vyznievajú spomínané prvky rozprávky veľmi uveriteľne.

„Svet, čo ma obklopuje, je každým dňom menej hmlistý, ale to znamená, že ona sa mi vzďaľuje – sen, v ktorom som žil celý rok, sa rozpadáva, praská a odhaľuje svoje diery, vždy keď zaspím.“

Kniha autorského dua Rachel Lippincottovej a Mikki Daughtryovej je výnimočná najmä pre svoju atmosféru. Nie je iba obyčajným príbehom ľudí, ktorých život ovplyvnila tragická udalosť – je nádejou, že to, po čom najväčšmi tužíme, to, v čo veríme a o čom snívame, sa môže koniec koncov stať realitou. A vedzte, každý tomu potrebuje v týchto časoch aspoň na chvíľu uveriť.

zdroj obrázka: www.bux.sk

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže