Ayad Akhtar – Americký derviš (RC recenzia)

Keď je láska silnejšia než zdravý úsudok

Hayata Shaha, dospievajúceho syna pakistanských prisťahovalcov, uchvátila teta Mina dávno predtým, ako ju skutočne spoznal. Krásna, inteligentná a oduševnená priateľka jeho mamy sa stala priam rodinnou legendou. Podľa starých zvykov jej rodičia v Pakistane sprostredkovali sobáš, lenže po narodení syna sa s ňou manžel rozviedol. Údajne preto, že čítala priveľa múdrych kníh... Keď sa Hayat dozvie, že Mina prichádza bývať k nim do Ameriky, od radostného očakávania sa až chveje. Hayatov otec taký nadšený nie je. Vôbec neočakáva, že keď Mina poodhalí Hayatovi krásu a silu Koránu, chlapec sa celkom zmení. Minino osobné čaro spôsobí, že domácnosť Shahovcov, vždy rozhádaná a smutná, sa stane harmonickejšou. No keď Mina spozná židovského lekára Nátana a zamiluje sa doňho, z uhlíka žiarlivosti tlejúceho v Hayatovom srdci vypukne ničivý oheň antisemitizmu. Hayat v mladíckej nerozvážnosti urobí osudovú chybu, ktorá ho bude mrzieť celý život, pretože hrozivé následky postihnú tých, ktorých ľúbi najväčšmi.

Scenárista, herec a debutujúci spisovateľ Ayad Akhtar napísal dielo, ktoré zožalo veľký úspech už v prvom mesiaci vydania. V románe zobrazil dospievajúceho chlapca, ktorý sa zamiluje do krásnej Miny – svojej tety. Autor dokázal vytvoriť realistický príbeh plný smutných scén, ktoré dokonale dopĺňajú naopak veselé a humorné. Dvanásťročný chlapec neobjavuje len svet okolo seba. Objavuje aj seba samého. Príbeh je zasadený do súčasnosti a nemálo ľudí v ňom objaví práve ten svoj. Každý robíme chyby. No sme si ich vedomí?

Štýl, ktorý autor používa, je jednoduchý, pútavý a ľahko čitateľný. Dej plynie rýchlo, bez zbytočných siahodlhých opisov. Začiatok knižky je viazaný skôr na rozprávanie. V tom autor vyniká najviac. Do detailov prepracoval príbeh každej jednej z postáv. Knižke tak nechýbajú spriaznené duše alebo najväčší „záporáci“. Pohľad do kultúr iných náboženstiev je prekvapivý. Dych vyrážajúci. Ale i napriek tomu skutočný.  Informácie podáva bez servítky také, ako naozaj sú.

Hayat vďaka Mine spoznáva samého seba. Práve vďaka nej objavuje „čaro sveta“. Memoruje sa celé súry z Koránu a doúča to, čo ho život doposiaľ nenaučil. Autor postavu vykreslil realisticky a veľa mužov v ňom nájde možno práve seba. Aj vďaka 1.osobe, v ktorej je príbeh písaný, sa mi knižka čítala oveľa ľahšie. Ľahšie i napriek tomu, že dej občas škrípal.

Knižka ma prekvapila. Určite ňou nepohrdnú aj mladší čitatelia i napriek tomu, že je určená pre dospelých. Ak máte chuť na oddychové čítanie, v ktorom nechýba akcia, určite po nej siahnite.

Knižka vyšla dnes. Môžete si ju kúpiť TU. Za poskytnutie recenzného výtlačku knižky ďakujem vydavateľstvu IKAR.